Drie jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn eerste kies bovenin. De tandarts heeft voor de stevigheid toen ook een titanium pennetje in het wortelkanaal gezet. Na de behandeling heb ik nooit meer pijn gehad aan die kies. Nu zag de tandarts op een recente rontgenfoto echter dat de vulling en het pennetje in het kanaal iets te lang zijn, ze steken ietsje boven de wortelpunt uit. Omdat ik totaal nergens last van heb, is het geen probleem, zegt hij. Nu is mijn vraag: komt zoiets vaker voor?
aan de hand van de foto's probeert de tandarts de ideale lengte te bepalen voor de wortelkanaalvulling. Helaas komt het regelmatig voor dat de inschatting achteraf niet helemaal juist blijkt. Wel wil ik opmerken dat de rontgenfoto kan vertekenen en dat het probleem minder groot kan zijn dan het in eerste instantie lijkt. Dit tgv de inschietrichting en het feit dat de foto een 2d beeld geeft van een 3d situatie. Het doorgeperste materiaal kan voor een ontsteking van de omliggende weefsels zorgen, maar dit gebeurt zelden. Een bacterievrijkanaal is uiteindelijk het resultaat van een geslaagde wortelkanaalbehandeling!
Gr, Mignon
Ik weet ook welke behandeling nodig is, als er wel iets mis is met de wortelpunt. Dan maken ze een sneetje in je tandvlees, en korten de wortel iets in (leve het internet, waar je alles op kunt vinden!). Maar omdat bij mij dat pennetje erin zit, kan dat toch niet?? Of kunnen ze dat ook inkorten? (Mocht het ooit nodig zijn........ ik ga er niet vanuit.......)
Titanium is toch onbreekbaar??
Ik vind het overigens wel vreemd dat de tandarts nu pas opmerkt dat de apex is geperforeerd. Dat had ie meteen moeten vaststellen. Misschien heb je wel geluk gehad dat er geen complicaties zijn opgetreden.
Titanium is een mechanisch gezien een bijzonder materiaal (licht, sterk, stijf). Maar de belangrijkste reden om het te gebruiken is dat het door het lichaam niet als lichaamsvreemd wordt herkend ('niet wordt afgestoten').
Voor wat betreft eventuele verwijdering van het pennetje; ik heb wel een kroon op die kies (aangeraden omdat ik die WK-behandeling had gehad). Kan dat dan nog wel?
Nou ja, ik hoop gewoon maar dat het nooit nodig zal zijn, en dat de hele boel gewoon kan blijven zitten zoals het zit!
Het is inderdaad vrij gebruikelijk dat op een kies met een wkb (op termijn) een kroon wordt geplaatst. De prognose van het element is dan wat beter, onder meer omdat een element door een wkb behoorlijk verzwakt kan zijn. Dat wil dus niet zeggen als geen kroon wordt geplaatst automatisch problemen zijn te verwachten.
Nog een vraagje trouwens; hoe lang zijn de wortels van een kies eigenlijk? Nu ik het weet van die "doorboorde wortel", wil ik de boel natuurlijk goed in de gaten houden (misschien wel helemaal niet goed, ik heb nooit last gehad, dus waarom nu opeens zorgen maken...... maarja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.......). Zo voelde ik helemaal bovenin mijn tandvlees, waar het bot eindigt, en het zachte van je lip eigenlijk begint (volg je me nog???) een hard puntje. Waarschijnlijk gewoon bot, maar ik denk dan meteen; is dat soms dat pennetje? Maar dat kan toch helemaal niet, want dan zou het door het bot heen moeten steken........ En zo lang zijn die wortels toch helemaal niet? Ja, ik ben ook maar een leek, je kunt mij alles wijsmaken!
Nou ja, ik zet het maar van me af. Ik heb nergens last van, dus het zal wel goed zijn.