Onverklaartbare mondpijn

Author:
Jolly173
Posted:
ma, 06/04/2007 - 08:13
Heb sinds 3 maanden pijn in mijn mond ter hoogte van mijntandvlees/ wortel aan de kant van mijn wang. Heb geen pijn met eten en drinken, kou of warmte, maar het is net of er heel de dag iemand met een tandenstoker in mijn tandvlees zit te prikken. Ben al 4 x bij de tandarts geweest, die dacht eerst een tanvleesontsteking, dat was het niet, toen een aft en nu teruggetrokken tandvlees. Moet daarom zuren vermijden en poetsen met sensodyne, maar dat is ook alweer 2 weken geleden en het doet nog steeds pijn. wordt echt gek en wil hier van af. Terug naar de tandarts wil ik wel, maar die weet het zelf ook niet. Er zijn trouwens foto's gemaakt en daar was niets bijzonders op te zien. Behalve een klein plekje, mogelijk een gaatje, maar dat zat er 4 jaar geleden ook wel. Nogmaals voelt niet aan als kiespijn. Wie heeft suggesties ??
Van Leeuwen

Waar is de pijn precies gelokaliseerd? Is de pijn aanwezig bij de grote kiezen, de kleine kiezen, de hoektand? Kutn u svp iets specifieker zijn met de lokatie. Bij voorbaat dank.

Gr. Maurice
ma, 06/04/2007 - 16:55 Permalink
Van Leeuwen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook aan een gevoelige tandhals denk als ik het zo lees. Probeer eens voor het slapen gaan wat van de Sensodyn op de tandhals te smeren als een soort zalf. Het werkzame deel kan dan s'nachts intrekken.

De behandeling van gevoelige tandhalzen is vaak erg lastig en patiënten lopen ook vaak lang rond totdat de klachtn over zijn....

Gr. Maurice
wo, 06/06/2007 - 07:38 Permalink
Jolly173

Hartstikke bedankt voor je antwoord.
Juist omdat het zo lang duurt denk ik elke keer dat er meer aan de hand moet zijn, maar omdat de pijn niet in scheuten komt maar constant is verwerp ik dat weer. Teruggetrokken tandvlees herstelt niet, maar raak ik die pijn dan wel ooit kwijt of gaat dat inderdaad zo langzaam ??
wo, 06/06/2007 - 10:08 Permalink
Van Leeuwen

In een tandhals zitten allemaal micruscule kanaaltjes gevuld met vocht. Wanneer deze vocht in beweging komt dan krijgt de zenuw van de tand een impuls wat waargenomen wordt als pijn. De oplossing voor dit probleem is het dichtmaken van deze kanaaltjes. Sensitive tandpasta's bevatten bepaalde zouten die deze kanaaltje kunnen afdichten maar deze zouten kunnen ook weer uit de openingen gepoets worden. Het is dus moeilijk om deze kanaaltjes echt helemaal af te sluiten.

Vele tandartsen hebben allerlei medicamenten om deze kanaaltjes voor een wat langere tijd af te sluiten. Soms wordt het kanaaltje ook vanaf de zenuw kant afgesloten.

Al met al is dit dus een lastig probleem maar de huidige medicamenten hebben een goede prognose....

Suc6

Gr. Maurice
wo, 06/06/2007 - 14:52 Permalink
Irfan

Beste Jolly,

Ik wilde even vragen of de tandarts ook de kies getest heeft op koude, warme, tik of elektriciteits testen, ter uitsluiting van zenuwproblemen.

De pijn zelf: zeurderig, stekend, kloppend of schokkend?

Groet Irfan
wo, 06/06/2007 - 19:09 Permalink
vV

overbelasting door knarsen/klemmen?? nog andere klachten die u niet zo koppelt hieraan ?? (hoofdpijnen, nek/schouderklachten bv?)
wo, 06/06/2007 - 20:11 Permalink
Jolly173

Inderdaad heb ik ook sinds een tijd last van oorpijn en dichtgeslagen oren. Heel irritant, ik heb nog nooit last van mijn oren gehad.Mijn kaken lijken ook pijn te doen, maar het lijkt momenteel wel of alles zeer doet in mijn mond. De huisarts heeft hier al 2x naar gekeken en aangegeven dat het zou kunnen zijn dat ik tandenknars, omdat mijn oren 'schoon' waren. Ben sowieso altijd een aangespannen persoon met nek, hoofd en schouderklachten. Maar kan dat dan pijn op 1 specifieke plek in mijn mond geven ??
wo, 06/06/2007 - 21:17 Permalink
vV

ja dat kan. Persoonlijk zou ik u gezien het klachtenpatroon dus verwijzen naar een fysiotherapeut van de NVFT (website onder zelfde naam!)
do, 06/07/2007 - 08:34 Permalink
Jolly173

Ik zal dit bij de tandarts ter sprake brengen, want ik ga steeds meer geloven dat dit er mee te maken heeft. ( Ik neem aan dat hij voor de doorverwijzing moet zorgen ? )
Maar zou het kunnen dat er 2 dingen tegelijk spelen, aangezien het ook pijn doet als ik de tandenborstel aan de zijkant van die kies/tandvlees zet ? Stel dat er ook sprake is van een gevoelige tandhals, hoe snel hebben zuren hier invloed op ? Zo had ik dinsdag en woensdag een vrij redelijke dag, maar sinds gisteravond heb ik weer hevig last . Ik heb op visite ' Chinees ' gegeten , is dat zuur ?? Van bepaalde dingen weet ik het wel, citusvruchten cola ed. Maar bijboorbeeld macaroni met tomatenpuree ( heb ik nl ook gegeten ) kan dat ook een negatief effect hebben en hoe zit dat bijvoorbeel met het eten van appels ( durf bijna niets te eten ).
do, 06/07/2007 - 09:42 Permalink