Mijn huidige tandarts heeft, itt tot mijn vorige tandartsen, de onhandige gewoonte om bij een controle de afspraak voor de volgende halfjaarlijkse controle meteen in te plannen. Ik krijg dan een kaartje mee waarop de tijd en datum staat. Onhandig, want in oktober heb ik nog geen agenda of kalender voor het volgende jaar, en ik moet het kaartje op een goede plek bewaren om me eraan te herinneren dat ik het een half jaar later niet vergeet!
Nu ben ik het dus vergeten en kreeg ik, niet onterecht natuurlijk, een rekening. Op het forum las ik dat ik een code C90 "niet nagekomen afspraak" zou moeten krijgen. Ik kreeg echter een C11 "periodiek preventief onderzoek", die ik best wil betalen, maar ook M55 "gebitsreiniging gemiddeld", en dat vind ik onterecht. Ik had een afspraak voor een controle, niet voor bepaalde handelingen, en op basis waarvan verzint de tandarts dat ik dan wel een "reiniging gemiddeld" nodig gehad zou hebben? Kon toch ook niets, weinig of extreem veel zijn? Mijn tandarts vindt dat ik toch moet betalen, maar ik ben het er niet mee eens. Hoe denken jullie hierover?
Nu ben ik het dus vergeten en kreeg ik, niet onterecht natuurlijk, een rekening. Op het forum las ik dat ik een code C90 "niet nagekomen afspraak" zou moeten krijgen. Ik kreeg echter een C11 "periodiek preventief onderzoek", die ik best wil betalen, maar ook M55 "gebitsreiniging gemiddeld", en dat vind ik onterecht. Ik had een afspraak voor een controle, niet voor bepaalde handelingen, en op basis waarvan verzint de tandarts dat ik dan wel een "reiniging gemiddeld" nodig gehad zou hebben? Kon toch ook niets, weinig of extreem veel zijn? Mijn tandarts vindt dat ik toch moet betalen, maar ik ben het er niet mee eens. Hoe denken jullie hierover?
Laten we niet vergeten dat u de afspraak met de tandarts maakt u wilt wat van hem namelijk onderhoud, niet andersom dus..), en het is logisch dat zeker wanneer iemand per se vroeg of laat wilt komen deze een half jaar tevoren wordt ingepland. wellicht heeft uw tandarts de mogelijkheid een herinnering te sturen, informeer eens.
N.B. C90 wordt niet vergoed door de tandartsverzekering en de andere tarieven wel (maar het is dus wel oplichting van de verzekering als u dit gaat declareren volgens mij).
Aan de andere kant kun je wel inbrengen dat de patient eigenlijk op de hoogte moet zijn geweest van het voornemen tandsteen te verwijderen om het in de hoogte van de C90 te betrekken en kun je je ook afvragen of dit nou toch niet een lichtelijk twijfelachtige manier is tandsteenverwijderen te plannen (als het er vorige afspraak al zat doe het dan meteen en plan het verder in als je het constateert en niet daarvoor al).
Ik denk: schriftelijk aangeven te willen betalen voor controle mits gedeclareerd middels C90 en de tandsteenverwijdering, hmm, kon wel eens discutabel zijn. Ook als die wel wordt berekend hoort dat in het tarief van de C90 te zijn.
Daar komt bij dat ie hoogstwaarschijnlijk niet de volle tijd echt kwijt is geweest, meeste tandartsen lopen wat uit en patienten komen vaak 5-10 minuten te vroeg, maar dat even terzijde :D
Zoals gezegd hoeft de tandarts niet 100% in rekening te brengen.
dus max. €41,20.(C90 code)
Als de tandarts dit bedrag declareert is dat in overeenstemming met de C90 code.
Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht (..).
Volgens mij is het niet juist om bij het missen van een afspraak automatisch 100% in rekening te brengen. Bij een controleafspraak missen (5 minuten werk?) heeft dat toch nauwelijks/geen gevolgen voor de tandarts die vaak vol zit met afspraken? Kan ie desnoods ook even een bakkie koffie pakken :D
Bij een lange afspraak ligt dat natuurlijk weer helemaal anders.
Opvoedkundige maatregel.
En goed lezen :smt003
0-100%
En misschien verstandig om die afspraak in je telefoon te zetten,
werkt altijd.Wel telefoon niet vergeten.