Stukje / schilfer afgebroken?

Author:
hansk
Posted:
ma, 06/18/2007 - 01:15
Ik heb op een plekje aan de zijkant van een van mijn kiezen. Ik heb het net pas ontdekt. Vroeger zat daar wat tandsteen, maar dat is nu weg. Ik heb echter het idee dat ook een deel van het glazuur is verdwenen. Het ziet er een tikje gelig uit, en het voelt ruwig aan. Daarnaast voel ik een randje die ik ca. 0.5 - 1 mm schat. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik ben erg verontrust en ga morgen de tandarts bellen.
Mignon

Beste Hansk,

ik denk dat je het beste je tandarts er even naar kunt laten kijken. Als ik dit zo lees, kan ik me twee situaties voorstellen: of het tandsteen is afgebrokkeld en heeft een ruw oppervlaktelaagje achtergelaten, of er is inderdaad een stukje glazuur van je tand afgechipt. Zit het defectje soms naast een vulling? En waar bevind het zich precies; in de boven- of onderkaak, voor of achterin de mond? Ik denk dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken. Waarschijnlijk heeft de tandarts voor dit probleem een eenvoudige oplossing voor handen.

Laat je even weten wat eruit is gekomen?

Gr, Mignon
ma, 06/18/2007 - 07:18 Permalink
hansk

Heb nog niet gebeld, had het erg druk vandaag. Morgenochtend neem ik even contact op met mijn tandarts. Het doet overigens geen pijn, en het is ook niet gevoelig voor koude.

De kies waarop het plekje zit is inderdaad gevuld. Het zit echter aan de wangkant, terwijl de vulling aan de zijde van het verhemelte zit.
ma, 06/18/2007 - 18:00 Permalink
Mignon

Als er nog een dun wandje glazuur overeind stond en er een grijze amalgaamvulling in de tand zat is de kans groot dat het wandje (deels) is afgebroken ten gevolge van spanningen gecreeerd door de vulling binnen de tand. Als het niet gevoelig is ligt het tandbeen waarschijnlijk niet bloot en is er sprake van een relatief oppervlakkig defect. Veel suces verder. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Gr, Mignon
do, 06/21/2007 - 21:08 Permalink
hansk

Is het ondertussen al gelukt met bellen Hansk? Ik ben benieuwd. Niet vergeten he!

Gr, Mignon

Het blijkt dus dat mijn tandarts alleen telefoontjes beantwoord voor 12 uur. Het wordt dus maandag vóór 12 uur.
za, 06/23/2007 - 16:03 Permalink
hansk

Eindelijk gebeld, was zo nerveus!! Nooit bang voor de tandarts hoor, maar sinds een ingrijpende behandeling 4 jaar geleden heb ik altijd een beetje de bibbers. Anyway, maandag heeft de tandarts tijd en ik ook. Kwart over 6 kijkt ze er even naar.
vr, 06/29/2007 - 10:02 Permalink
hansk

Nou de tandarts zei dat er niks af was gebroken. Maar ik kan het nog niet geloven eerlijk gezegd. Ik voel echt een randje op een hele foute plaats...
di, 07/03/2007 - 19:51 Permalink
Mignon

In de eerste plaats hardstikke knap dat je toch bent gegaan Hansk. Veranderingen binnen je mond voel je altijd direct, al zijn deze veranderingen maar minimaal. Kon je de tandarts ook aanwijzen waar je het randje voelde? Het zal wel een geruststelling voor je zijn geweest dat de tandarts niets kon vinden, maar van de andere kant zit jij nu nog wel met het idee dat er iets is veranderd in je mond. Als je het niet vertrouwt, of als je er last van blijft houden zou ik nogmaals de tandarts bezoeken. helaas kunnen we je vanaf dit forum moeilijk verder helpen. Heel veel succes en houd ons op de hoogte Hansk!

Gr, Mignon
wo, 07/04/2007 - 10:17 Permalink
hansk

In de eerste plaats hardstikke knap dat je toch bent gegaan Hansk. Veranderingen binnen je mond voel je altijd direct, al zijn deze veranderingen maar minimaal. Kon je de tandarts ook aanwijzen waar je het randje voelde? Het zal wel een geruststelling voor je zijn geweest dat de tandarts niets kon vinden, maar van de andere kant zit jij nu nog wel met het idee dat er iets is veranderd in je mond. Als je het niet vertrouwt, of als je er last van blijft houden zou ik nogmaals de tandarts bezoeken. helaas kunnen we je vanaf dit forum moeilijk verder helpen. Heel veel succes en houd ons op de hoogte Hansk!

Gr, Mignon

Ik zei ook dat ik het eerst even uit wilde leggen, maar hij had zijn gerei al in de aanslag. Wees het ook aan, maar ik betwijfel of hij wel luisterde. Hij had het vooral over een andere kies. Hij keek wel gelijk andere kiezen na ook. Hij kon geen gaatjes vinden.

Hij zei wel dat een andere tandarts van die praktijk melding had gemaakt over een andere kies. Ik stond er wel van te kijken, want dat had ze bij de controle niet gezegd tegen me.

Maar goed, ik kijk het nog even aan. Het is ook niet gevoelig voor warm of koud, en het doet sowieso geen zeer. Als dat zo blijft zien we het in september bij de controle wel weer.
wo, 07/04/2007 - 10:41 Permalink
Mignon

Wel vervelend voor je dat er niet echt de tijd voor is genomen. Vraag in september gelijk even na wat er met die andere kies aan de hand zou zijn. Zo kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan.

Gr, Mignon
wo, 07/04/2007 - 15:21 Permalink