brug sluit niet aan op kaak

Author:
michael1
Posted:
di, 07/10/2007 - 21:32
Ik heb sinds kort een brug, drie delen. Het middelste deel ervan (het deel dat het bestaande gat "camoufleert") sluit aan de binnenkant, of achterkant (ligt eraan hoe je het bekijkt), niet aan tegen mijn kaak. Betekent dat er eten tussen komt en niet zo'n beetje ook. Er kan makkelijk een muisje (van de beschuitjes) tussen. De tandtechnieker heeft de brug een stukje "aangebakken", want de tandarts vond het ook teveel ruimte. Nu is de ruimte minder, maar hij is er nog steeds. Het gaat dus over de volle breedte van de kroon, niet de zijkanten waarvor je normaal ook tandenstokers gebruikt. Is dat de bedoeling dat zo'n brugdeel niet aansluit? Van voren, de aangezichtszijde, zit hij trouwens perfect passend.
Ik ben benieuwd of er deskundigen zijn die hier iets over kunnen zeggen. Bedankt alvast!
Van Leeuwen

Vaak is dat de keuze van een tandarts en/of tandtechnieker om een brug wel of niet aan te laten sluiten. Het gebeurd ook weleens dat een brug die eerst wel aansloot in de loop van de jaren minder gaat aansluiten door resorptie van de kaak. Bespreek een en ander eens met uw eigen tandarts.

Gr. Maurice
wo, 07/11/2007 - 17:01 Permalink
michael1

Bedankt Maurice. Wel raar dit... de tandarts beslist zelf? Op basis waarvan dan? Is er geen "regel" hoe het hoort?
Wat er nu namelijk gebeurt is dat er ontzettend veel eten tussen mijn brug en kaak blijft zitten dat ik na elke hap met allerlei toestanden in de weer moet om die resten eruit te halen. Dat is niet te doen en volgen smij ook niet de bedoeling.

Zoals ik al eerder schreef, is dit al een brug waar een stukje is aangebakken. Hoe kan het dat er veel modellen worden gemaakt, dat je op de modellen precies kan zien hoe zo'n brug eruit moet komen te zien en dat hij tot twee keer toe mijns inziens te kort is?
do, 07/12/2007 - 16:16 Permalink
Van Leeuwen

Helaas is op de modellen vaak lastig te bepalen hoe het tandvlees er onder de brug uitziet. De modellen zijn van hard gips terwijl het tandvlees zacht is (sommige tandtechnieker gebruiken op de modellen wel een zacht deel onder de brug).

Er zijn dus meerdere soorten bruggen; die van u wordt een onderspoelbare brug genoemd. Aangezien u aangeeft niet tevreden te zijn met het resultaat lijkt het mij verstandig dit eens met uw eigebn tandarts te bespreken; mogelijk kan de brug nogamaals worden opgebakken.

Gr. Maurice
do, 07/12/2007 - 18:01 Permalink
michael1

Dank je Maurice.
Toch snap ik niet op basis waarvan een tandarts beslist om de brug aan te laten sluiten op de kaak of niet. Het betreft hier een brug op mijn bovenkaak.
vr, 07/13/2007 - 22:19 Permalink
Van Leeuwen

Zelf denk ik dat dat met de voorkeur van de tandarts zelf te maken heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen echte redenen kan bedenken waarom het een of het ander.

Gr. Maurice
vr, 07/13/2007 - 22:32 Permalink
robinson

Zelf denk ik dat dat met de voorkeur van de tandarts zelf te maken heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen echte redenen kan bedenken waarom het een of het ander.

Gr. Maurice

of voorkeur van de tandtechnieker.
za, 07/14/2007 - 08:23 Permalink