Vieze smaak na wortelkanaalbehandeling

Author:
Janet0209
Posted:
di, 06/26/2007 - 12:04
Een half jaar terug heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad in mijn hoektand. Dit is allemaal goed verlopen, ik voelde er niets van want de zenuw was al helemaal dood. Wel kwam er allerlei stinkend spul uit maar dit was normaal volgens de tandarts. Nu heb ik echter na (ervoor ook maar toen was het logisch) die behandeling als ik met water langs die tand spoel nog steeds die smaak van dat vieze spul in m'n mond. Ik ben nu bij een andere tandarts en ik heb hem gevraagd hoe dit kon maar hij zei dat de vulling er prima uitzag en wist verder ook niet hoe het kon. Weet iemand hier dat toevallig wel?
Alvast bedankt!
Mignon

Beste Janet,

Als er sprake is van een ontsteking wil het ontstekingsvocht zich wel eens een weg naar buiten banen. Er vormt zich dan een fistel; een bultje waar pus uitkomt. Als er een wortelkanaalbehandeling is gedaan heeft de pus kunnen wegvloeien en zal de fistel verdwijnen. Als er echter sprake is van een persisterende ontsteking kan er ontstekingsvocht vrij blijven komen. Dit geeft een vieze smaak. De tandarts zou een fistel of persisterende ontsteking echter in de mond of op een foto moeten kunnen zien. Is er inmiddels al een controlefoto van de wkb gemaakt? Een vieze smaak kan ook worden gevormd door bacterien in verdiepte pockets. Er is dan sprake van een tandvleesontsteking. Ben je hier toevallig mee bekend?

Gr, Mignon
di, 06/26/2007 - 14:46 Permalink
Janet0209

Nee daar ben ik niet mee bekend. Toevallig heb ik morgen wel een afspraak met mijn tandarts dus ik zal hem deze twee mogelijkheden voorleggen en vragen of hij dat kan controleren.
In ieder geval alvast bedankt!
di, 06/26/2007 - 18:06 Permalink
Mignon

Ik ben benieuwd naar de uitkomst janet. In ieder geval veel succes bij de tandarts. laat je het resultaat even horen?

Gr, Mignon
wo, 06/27/2007 - 09:19 Permalink
Janet0209

Ik heb de mogelijkheden aan hem voorgelegd maar tandvleesontsteking zou te zien moeten zijn en volgens hem zou je op een foto geen oorzaak kunnen zien. Dus ik vrees dat het daarbij blijft, gelukkig is het niet iets wat pijnlijk is dus ik kan er wel mee leven. :smt001
wo, 06/27/2007 - 17:26 Permalink
WKB-kampioen

Ik heb dat ook als ik met mijn tong langs de binnenzijde van een kroon ga. Niet elke keer maar wel regelmatig. Zowel tandarts als mondhygiëniste heeft hiervoor geen verklaring.
Dus als er iemand nog een suggestie heeft: graag!
wo, 06/27/2007 - 21:24 Permalink
brieziet

Ik heb precies hetzelfde. De kroon zit er nu iets meer dan een jaar. eerst niks aan de hand, maar sinds een tijdje last van een vieze smaak en stank. Het tandvlees ziet er nogmaal uit, en het is ook niet dik. Ook heb ik geen pijn, maar prettig is het niet. Binnenkort moet ik weer naar de tandarts, hoop dat er wat aan gedaan kan worden.
ma, 07/16/2007 - 13:13 Permalink
Mignon

Met name als er een kroon op een tand zit moet je erg voorzichtig zijn dat er geen gaatje onder de kroon ontstaat. Onder de kroon kan het cariesproces zich razendsnel uitbreiden. De kroon gaat dan loszitten en je kunt een vreemde smaak in de mond ervaren. Sommige mensen (met name als er meerdere metaalsoorten in de mond aanwezig zijn) proeven af en toe een metaalsmaak. Ook dit is geen prettige ervaring. Vaak wordt de oorzaak van een nare smaak niet gevonden, hoe vervelend dat ook is...

Veel succes ermee, en blijf kritisch.

Gr, Mignon
di, 07/17/2007 - 12:21 Permalink