stifttand los gekomen na afbreken wortel, wat nu?

Author:
evaki
Posted:
vr, 09/28/2007 - 18:48
Sinds 25 jaar had ik op de plaats van mijn voortand een stifttand.
Twee maanden geleden kreeg ik opeens een abces, hetgeen behandeld werd. Op de X-ray was het niet te zien, maar nu blijkt dat de wortel(punt?) ooit is afgebroken. Daardoor is abces ontstaan en kwam tand los te zitten. De stifttand is inmiddels los gekomen (uitgevallen) en het advies van de tandarts is nu: het restant van de tand laten trekken en vervolgens een implantaat laten plaatsen. Maar ik wil geen implantaat, ik zoek liever een andere oplossing.
Mijn vraag: is er echt geen mogelijkheid om deze tand -wat er nog van over is- te behouden en er een nieuwe stifttand/kroon op te plaatsen?
Graag jullie advies.
Mignon

Zo te lezen heeft deze wortel helaas zijn beste tijd gehad. Was er soms ook sprake van een verticale wortelfractuur? Een mobiel element dat ook nog eens bij een ontstekingsproces is betrokken heeft een zeer slechte prognose. Ik denk daarom dat jouw tandarts geen risicovolle (dure) behandeling meer wil uitvoeren op deze tand en liever kiest voor een duurzame oplossing met een voorspelbaar behandelresultaat. Ik begrijp dat je opziet tegen een behandeling met implantaten. Wat staat je hier precies aan tegen? Een alternatieve oplossing is een brug of een uitneembare voorziening, maar als ik zou mogen kiezen is een implantaat esthetisch de fraaiste oplossing.

Gr, Mignon
vr, 09/28/2007 - 22:36 Permalink
evaki

Dank voor de reacties. Nee, een implantaat zie ik niet zitten. Ik ben wat je noemt een angstige patient en ik heb op internet gelezen en foto's gezien hoe dat gaat. Dat is voor mij echt teveel gevraagd.
Wat ik liever zou willen is een etsbrug. Voor zover ik begrijp is dat de minst ingrijpende en toch redelijk stabiele oplossing. Maar mijn tandarts heeft het daar niet over gehad.
Ik wilde er alleen eerst helemaal zeker van zijn dat de tand in zijn huidige staat geen toekomst meer heeft.
za, 09/29/2007 - 12:15 Permalink
hello jozefien

Evaki, als angst patient zou je dit soort dingen eigenlijk ook niet moeten weten :( als je alle operaties opzoekt, ga je nooit meer naar een ziekenhuis :smt005 . Echt, een implantaat schijnt echt niet zo heel vreselijk te zijn, t wordt goed verdoofd en het wordt zonder al te veel problemen geplaatst. Ik ben met iemand meegeweest naar het ziekenhuis voor een implantaat, echt hij kwam weer vrolijk naar buiten en heeft later niet zoveel last gehad. Het is een mooie oplossing, maar als je eerst een etsbrug wil proberen? Vlgs mij zijn die niet zo sterk, maar daar kan een tandarts beter op antwoorden. :smt006
za, 09/29/2007 - 18:41 Permalink
Irfan

Beste Evaki,

Het zetten van een implantaat ziet er voor de patiënten heel eng en smerig uit, net zoals elke operatie. Maar het zetten van een implantaat is een kleine en simpele ingreep, mits de mogelijkheden goed zijn en er genoeg bot is. En het is erg fraai.
Als je er heel erg tegen opziet, kun je eventueel een etsbrug laten maken.

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=6896&p=34877&…

Deze is wel van mindere kwaliteit dan een implantaat en hij zit er alleen voor de esthetiek, je mag er niks mee afbijten. Alleen is de stoel tijd even lang en bij een verdoving, heb je toch niet door als patiënt wat er in je mond gebeurd.

Ik zou nog even goed bespreken met je tandarts welke mogelijkheden er zijn.

Gr Irfan
zo, 09/30/2007 - 16:21 Permalink
evaki

Het punt is ook, ik woon niet meer in Nederland, ik woon nu op een Grieks eiland. Toen mijn tandarts de stifttand zag, zei ze: o dit wordt in Griekenland niet zo gedaan. Dit betekent dus waarschijnlijk dat zij geen kennis/ervaring heeft met stifttanden. Maar misschien dat een Nederlandse tandarts de stifttand wel zou kunnen terugplaatsen? Door er opnieuw cement in te doen of een ander wortelkanaal te gebruiken? Wordt dit wel gedaan?
Ik heb straks een afspraak met de implantologe hier ter plaatse. Zij is net afgestudeerd (in Engeland) en heeft onlangs een praktijk geopend. Eens zien of zij mij objectief raad kan geven.
Hoe gaat dat trouwens met het verwijderen van de wortelresten: is dat erg vervelend? En krijg je dan meteen een plaatje of loop je een paar weken zonder voortand?
ma, 10/01/2007 - 08:52 Permalink