Sinds 25 jaar had ik op de plaats van mijn voortand een stifttand.
Twee maanden geleden kreeg ik opeens een abces, hetgeen behandeld werd. Op de X-ray was het niet te zien, maar nu blijkt dat de wortel(punt?) ooit is afgebroken. Daardoor is abces ontstaan en kwam tand los te zitten. De stifttand is inmiddels los gekomen (uitgevallen) en het advies van de tandarts is nu: het restant van de tand laten trekken en vervolgens een implantaat laten plaatsen. Maar ik wil geen implantaat, ik zoek liever een andere oplossing.
Mijn vraag: is er echt geen mogelijkheid om deze tand -wat er nog van over is- te behouden en er een nieuwe stifttand/kroon op te plaatsen?
Graag jullie advies.
Twee maanden geleden kreeg ik opeens een abces, hetgeen behandeld werd. Op de X-ray was het niet te zien, maar nu blijkt dat de wortel(punt?) ooit is afgebroken. Daardoor is abces ontstaan en kwam tand los te zitten. De stifttand is inmiddels los gekomen (uitgevallen) en het advies van de tandarts is nu: het restant van de tand laten trekken en vervolgens een implantaat laten plaatsen. Maar ik wil geen implantaat, ik zoek liever een andere oplossing.
Mijn vraag: is er echt geen mogelijkheid om deze tand -wat er nog van over is- te behouden en er een nieuwe stifttand/kroon op te plaatsen?
Graag jullie advies.
Re: stifttand los gekomen na afbreken wortel, wat nu?
Gr, Mignon
Wat ik liever zou willen is een etsbrug. Voor zover ik begrijp is dat de minst ingrijpende en toch redelijk stabiele oplossing. Maar mijn tandarts heeft het daar niet over gehad.
Ik wilde er alleen eerst helemaal zeker van zijn dat de tand in zijn huidige staat geen toekomst meer heeft.
Het zetten van een implantaat ziet er voor de patiënten heel eng en smerig uit, net zoals elke operatie. Maar het zetten van een implantaat is een kleine en simpele ingreep, mits de mogelijkheden goed zijn en er genoeg bot is. En het is erg fraai.
Als je er heel erg tegen opziet, kun je eventueel een etsbrug laten maken.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=6896&p=34877&…
Deze is wel van mindere kwaliteit dan een implantaat en hij zit er alleen voor de esthetiek, je mag er niks mee afbijten. Alleen is de stoel tijd even lang en bij een verdoving, heb je toch niet door als patiënt wat er in je mond gebeurd.
Ik zou nog even goed bespreken met je tandarts welke mogelijkheden er zijn.
Gr Irfan
Ik heb straks een afspraak met de implantologe hier ter plaatse. Zij is net afgestudeerd (in Engeland) en heeft onlangs een praktijk geopend. Eens zien of zij mij objectief raad kan geven.
Hoe gaat dat trouwens met het verwijderen van de wortelresten: is dat erg vervelend? En krijg je dan meteen een plaatje of loop je een paar weken zonder voortand?