Teruggetrokken tandvlees

Author:
boek
Posted:
do, 10/04/2007 - 08:58
Door een lakse tandarts, is bij mij te laat geconstateerd dat mijn tandvlees veel te ver is terug getrokken (alleen bij de tanden). Op sommige plaatsen zelfs 5mm. Mijn nieuwe tandarts heeft me hierop geattendeerd en ik weet nu ook wat de oorzaak hiervan was. Nu is mijn vraag, wanneer vallen je tanden eigenlijk uit. Ik heb (nog) nergens last van. Als ik tegen mijn tanden duw bewegen ze wel een heeel klein beetje, maar volgens mij is dit niet meer dan normaal. Ik ben natuurlijk wel erg bang dat mijn tanden plosteling uitvallen.
Lieneke

Dat is eigenlijk niet te zeggen. Ze gaan steeds wat meer los staan als er steeds meer botafbraak en aanhechtingsverlies komt. Hoe snel dit gaat, is niet bij iedereen anders. Wat ook meespeelt, is hoe zwaar de tanden belast worden. Ook speelt mee welke tand of kies het is: elke tand/kies heeft een eigen lengte van wortel en andere anatomische zaken zoals het aantal wortels. Ook de anatomie varieert per persoon.
Over het algemeen kan je zeggen dat tanden kiezen die nog minder dan 1/3 deel in het bot staan, een slechte prognose hebben. Die hebben dus veel kans dat ze erg los gaan staan of al los staan.
Als een tand echt heel los staat, zou je het in sommige gevallen nog kunnen spalken aan de andere tanden.
Last krijgen heel veel mensen niet. Het is een sluipend proces. Ik maak vaak mee dat tanden al behoorlijk los staan en dat mensen dit niet in de gaten hebben.
Gaat jouw tandarts het nog behandelen of...?
do, 10/04/2007 - 12:21 Permalink
Mignon

Inderdaad, bovendien is ook de vorm van het botdefect bepalend voor de prognose. Mag ik ook vragen wat de oorzaak is van het terugtrekken van het tandvlees? Is er soms sprake van een ontsteking of gat het misschien om poetstrauma?

Gr, Mignon
do, 10/04/2007 - 21:19 Permalink
boek

De oorzaak is niet helemaal duidelijk. Volgens mij nieuwe tandarts komt het juist doordat mijn tanden gespalkt zijn na mijn beugel (zo'n 8 jaar lang). Zelf is het mij nooit echt opgevallen totdat ik eens goed mijn tanden in de spiegel bekeek. Mijn vorige tandarts heeft hier nooit iets over gezegd. De spalk is inmiddels al een jaar verwijderd. De tandarts houd het in de gaten maar echt behandeld voor het niet, want wat kun je er nu nog aan doen? Tandvlees wat weg is kan niet meer terugkomen neem ik aan. Ik ben wel erg bang dat op een gegeven moment mijn tanden eruit vallen. Wanneer dit gebeurd is er dan nog een oplossing?
vr, 10/05/2007 - 22:47 Permalink
Lieneke

Nou, er kan bekeken worden of er geen pockets zijn onstaan: ruimte tussen tand en tandvlees of dat er oppervlakkig een ontsteking is. In dat geval heb je waarschijnlijk parodontitis en zal je daaraan behandeld moeten worden.
Hij kan ook kijken of je niet te hard poetst. Ook met poetsen kan je tandvlees wegpoetsen.
Als het echt door de spalk is gekomen, kan er inderdaad niet veel gedaan worden.
Tandvlees wat weg is, is inderdaad weg. Maar er kan wel voorkomen worden dat het erger wordt.
za, 10/06/2007 - 10:11 Permalink
boek

De tandarts houd het goed in de gaten, en ik let goed op hoe ik poets; electrisch en niet te hard duwen. Verder is er absoluut geen spraken van een ontsteking, ik heb juist hele gezonde tanden. Dat is het zure aan het hele verhaal. Verder heb ik wat gehoord/gelezen over tandvleescorrecties. Dit schijnt te kunnen, is dit wat? En als er een tand nu uitvalt of te los gaat zitten; wat is dat de procedure een neptand? En hoe zetten ze deze dan vast?
za, 10/06/2007 - 22:29 Permalink
boek

Het gaat voornamelijk om de onder en boven snijtanden. Die zijn er het ergste aan toe. Ik heb erg lang slotjes gehad, daarvoor een buitenbeugel. Verder ook de andere onder tanden, maar wel een minder dat de hoektanden. Wat opvalt is dat alle jaren dat ik een spalkje had, ik steeds bij een tand het lijmballetje ervan af beet. Zodat deze tand steeds met tussenperiode niet aan het spalkje zat. Deze tand heeft nergens last van! Ik ben alleen bang dat, er zijn 6 tanden die er erg aan toe zijn, ik als ze eruit zijn dat ik dan met gaten rond blijf lopen! en ik ben nog maar 24!!!
zo, 10/07/2007 - 14:03 Permalink
boek

Ik heb volgende week een afspraak bij de tandarts en dan vraag ik meteen even hoe het nu verder moet en of ik misschien doorverwezen moet worden naar de paradontoloog.... Maar bij mijn hoektanden zit nagenoeg geen tandvlees meer. Maar geen ontstekingen. Maar je wortel zit dan toch nog wel in je bot of niet???
Hoop op een reactie!
wo, 10/10/2007 - 10:57 Permalink
Mignon

De wortel zit nog wel in het bot, maar is niet meer totaal door bot omgeven. Er is als het ware een uitholling in de botrand gekomen aan 1 zijde. Vooral hoektanden staan stevig in het bot vanwege hun doorsnede en lengte. Deze zul je dus niet zo snel verliezen. De situatie moet echter wel goed onder controle gehouden worden. Heb je ook last van gevoelige tandhalzen nu het worteloppervlak blootligt?

Grts, Mignon
do, 10/11/2007 - 14:26 Permalink