Op 2 januari 2008 naar de tandarts geweest voor een kroon. De kies was te ver aangetast om een stevige vulling te dragen. Na eerder overleg met de tandarts besloten om een kroon te plaatsen. Het boren en happen gingen probleemloos. Wel met verdoving maar zonder napijn. De noodkroon moest een week overbruggen. (2-1 t/m 10-1). Op maandagavond 7-1 begon de kies in de avond en nachturen op te spelen. Overdag had ik geen last. Omdat ik toch donderdag 10-1 weer heen moest heb ik de overige dagen met paracetamol overbrugd. Want wanneer ik een paracetamol nam werd de pijn snel minder en verdween zelfs. Dit heb ik de tandarts ook verteld na het plaatsen van de definitieve kroon. Hij vertelde dat het komt omdat een noodkroon nooit perfekt zit en/of afsluit en soms irritante contact maakt met de andere naaste kiezen. (Hij zat inderdaad iets te hoog voor mijn gevoel en dat merkte ik als ik er op kauwde) Maar de pijn komt nog steeds terug en dan met name in de avond- en nachturen.
Een paracetamol doet nog steeds wonderen. De kroon is wel gevoelig voor warm en koud wat natuurlijk logisch is. Dus kroontje "pesten" (koud en warm) probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
Volgens de tandarts moet de pijn vanzelf over gaan. Heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn?
Een paracetamol doet nog steeds wonderen. De kroon is wel gevoelig voor warm en koud wat natuurlijk logisch is. Dus kroontje "pesten" (koud en warm) probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
Volgens de tandarts moet de pijn vanzelf over gaan. Heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn?
Re: Kiespijn na plaatsen (nood)kroon
Grts, Mignon
Zoals ik al eerder meldde probeer ik zoveel mogelijk met extreme warm en koud de kroon te ontzien en ook buiten zoveel mogelijk mijn mond dicht te houden. Hopelijk zal de geirriteerde zenuw snel weer normaal zijn, toch ?
Nu met dit composietcement is het haast niet meer te doen om de kroon te verwijderen.
In iedergeval bedankt voor het antwoord. Ik hoop maar dat het eerste die reageerde gelijk heeft. Momenteel gaat het al een stuk beter dan een paar dagen terug. De tijd tussen het innemen van paracetamol wordt groter. We gaan de goede kant op.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.