Kiespijn na plaatsen (nood)kroon

Author:
Astra92
Posted:
wo, 01/16/2008 - 22:52
Op 2 januari 2008 naar de tandarts geweest voor een kroon. De kies was te ver aangetast om een stevige vulling te dragen. Na eerder overleg met de tandarts besloten om een kroon te plaatsen. Het boren en happen gingen probleemloos. Wel met verdoving maar zonder napijn. De noodkroon moest een week overbruggen. (2-1 t/m 10-1). Op maandagavond 7-1 begon de kies in de avond en nachturen op te spelen. Overdag had ik geen last. Omdat ik toch donderdag 10-1 weer heen moest heb ik de overige dagen met paracetamol overbrugd. Want wanneer ik een paracetamol nam werd de pijn snel minder en verdween zelfs. Dit heb ik de tandarts ook verteld na het plaatsen van de definitieve kroon. Hij vertelde dat het komt omdat een noodkroon nooit perfekt zit en/of afsluit en soms irritante contact maakt met de andere naaste kiezen. (Hij zat inderdaad iets te hoog voor mijn gevoel en dat merkte ik als ik er op kauwde) Maar de pijn komt nog steeds terug en dan met name in de avond- en nachturen.
Een paracetamol doet nog steeds wonderen. De kroon is wel gevoelig voor warm en koud wat natuurlijk logisch is. Dus kroontje "pesten" (koud en warm) probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
Volgens de tandarts moet de pijn vanzelf over gaan. Heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mignon

Zo te lezen is de zenuw geirriteerd geraakt tijdens de behandeling. Ik neem aan dat de kroon definitief is vastgezet? Een noodkroon kan idd gevoeligheid opwekken door een niet perfecte pasvorm. Ik zou de situatie nog even aanzien. Bij toenemende klachten kan een foto maken zinvol zijn. Beterschap!

Grts, Mignon
do, 01/17/2008 - 18:00 Permalink
Astra92

Inderdaad. De kroon is definitief vastgezet. Mijn tandarts gebruikte ook een nieuw soort "cement" om de kroon te bevestigen. Deze was zuur van smaak en tijdens het plaatsen veroorzaakte deze "cement" dezelfde pijn. Hier had de tandarts voor gewaarschuwd. Deze pijn werd langzaam iets minder maar is eigenlijk niet weggeweest behalve dan met een paracetamol. Dan ben ik een paar uur (zeg maar een uur of 6) pijn vrij.
Zoals ik al eerder meldde probeer ik zoveel mogelijk met extreme warm en koud de kroon te ontzien en ook buiten zoveel mogelijk mijn mond dicht te houden. Hopelijk zal de geirriteerde zenuw snel weer normaal zijn, toch ?
do, 01/17/2008 - 20:43 Permalink
Astra92

Misschien niet slim? Kijk, ik ben geen tandarts. Ik heb de volste vertrouwen in hem dus hij zal heus wel weten wat goed is.
In iedergeval bedankt voor het antwoord. Ik hoop maar dat het eerste die reageerde gelijk heeft. Momenteel gaat het al een stuk beter dan een paar dagen terug. De tijd tussen het innemen van paracetamol wordt groter. We gaan de goede kant op.
vr, 01/18/2008 - 10:45 Permalink
Astra92

We schrijven vandaag 20 januari. De pijn is nagenoeg verdwenen. Soms komt het weer even op maar het is dragelijk zonder paracetamol. Want daar ben ik maar mee gestopt. Het langdurig slikken hiervan komt de genezing niet ten goede, lijkt mij. Poetsen gaat ook weer een stuk beter alleen dat warm en koud dat voel je nog wel. Maar ik ben een stuk optimistischer dan een kleine week terug.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
zo, 01/20/2008 - 14:46 Permalink