Ik heb sinds kort een nieuwe porseleinen kroon op m’n voortand, maar deze kroon vind ik eigenlijk iets te licht van kleur vergeleken met mijn andere tanden. Mijn tandarts heeft trouwens een witte cementvulling gebruikt. Nu vind ik de kroon qua kleur niet zo mooi matchen met de rest van mijn gebit en ben bang dat in de toekomst meer zal opvallen aangezien een porseleinen kroon niet zal verkleuren.
Wat is de beste oplossing om de kleur van mijn kroon gelijk te maken met de rest van mijn gebit?
De kroon zit trouwens definitief vast.
Wat is de beste oplossing om de kleur van mijn kroon gelijk te maken met de rest van mijn gebit?
De kroon zit trouwens definitief vast.
Re: Kroon te wit
De rest van mijn tanden bleken, zie ik op dit moment niet zo zitten. Ik hoop dat de kroon bijgekleurd kan worden. Moet er een geheel nieuwe kroon gemaakt worden als ik de kleur wil laten aanpassen? En als de kroon wordt afgehaald, is de kans dat mijn echte tand eronder afbreekt groot? (deze is nl. niet zo sterk meer)
Vervolgens plaatste de tandarts de definitieve kroon over mijn tand om te checken of dit goed paste. Misschien is de definitieve cementkleur te wit van kleur?
Achteraf gezien zou het fijn geweest zijn als de kroon met tijdelijk cement werd vastgezet, zodat ik een paar dagen de tijd had om de kroon goed te beoordelen qua kleur. Thuis kun je nl. bij verschillende lichtinvallen beter beoordelen.
Komt het trouwens over het algemeen vaak voor dat de kleur niet de juiste keuze blijkt te zijn na definitieve plaatsing van de kroon?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en ik ben heel benieuwd of de kroon aangepast kon worden.
Hij lijkt wel licht te geven in het donker, fluoriserend, is dat bij jou ook zo?
Lies
Het hangt ook af van met welk licht de kleurbepaling heeft plaatsgevonden. Daarvoor worden in de praktijk verschillende methoden gebruikt. Ik weet niet of er ook sprake is van een gestandaardiseerde methode.