Kroon te wit

Author:
carlies
Posted:
di, 04/29/2008 - 19:48
Ik heb sinds kort een nieuwe porseleinen kroon op m’n voortand, maar deze kroon vind ik eigenlijk iets te licht van kleur vergeleken met mijn andere tanden. Mijn tandarts heeft trouwens een witte cementvulling gebruikt. Nu vind ik de kroon qua kleur niet zo mooi matchen met de rest van mijn gebit en ben bang dat in de toekomst meer zal opvallen aangezien een porseleinen kroon niet zal verkleuren.

Wat is de beste oplossing om de kleur van mijn kroon gelijk te maken met de rest van mijn gebit?
De kroon zit trouwens definitief vast.
vV

want heb je gezegd bij de controle/pasfase, dus voor definitief vastzetten?? Als je zelf accoord gegeven hebt, zijn de kosten voor vervanging of oplossing op andere wijze voor jou.. heeft de tandarts zelf de beslissing genomen zonder patient te laten oordelen (niet slim..) kan hij de correctie regelen. Bleken van de rest zou ook een optie zijn (en goedkoper) hoewel niet helemaal ideaal, en ook dat geeft nog geen garantie, hangt af van de basistint van de tanden, kan best zijn dat er verschil blijft bestaan. Maar daarvoor moet het gezien worden. Overigens: met een beetje geluk heeft hij de modellen nog, dus als de kroon er netjes vanaf komt is het vrij simpel en beperkt in tijd.
wo, 04/30/2008 - 11:37 Permalink
carlies

De tandarts heeft tijdens de pasfase aan mij gevraagd wat ik ervan vond. Op dat moment vond ik de kroon wel goed. Eenmaal thuisgekomen, keek ik nogmaals in de spiegel en vond de kleur eigenlijk toch te wit. Heeft het gebruik van de witte cementvulling trouwens iets te maken met de uiteindelijke kleur van de kroon? (er is mij verteld dat een porseleinen kroon een beetje doorschijnend is) De tandarts zei dat de donkere verkleuring van mijn echte tand door de porseleinen kroon nog te zien was en daarom koos hij voor witte cement om de kroon te bevestigen.

De rest van mijn tanden bleken, zie ik op dit moment niet zo zitten. Ik hoop dat de kroon bijgekleurd kan worden. Moet er een geheel nieuwe kroon gemaakt worden als ik de kleur wil laten aanpassen? En als de kroon wordt afgehaald, is de kans dat mijn echte tand eronder afbreekt groot? (deze is nl. niet zo sterk meer)
vr, 05/02/2008 - 14:29 Permalink
vV

ik neem aan dat de kroon gepast is met een zogenaamd try-in cement. Oftewel dat plakt niet maar heeft wel de kleur van het definitieve cement. Eigenlijk standaard als er voor een doorschijnend materiaal gekozen is maar er toch verkleuring onderzit wat je met de kleur van je cement wilt maskeren. Je moet immers weten welke kleur je moet gebruiken. Eraf halen kan neem ik aan zonder beschadiging van de tand eronder. Echter het zal niet lukken de kroon er heelhuids af te halen, er zal dus een neiwue gemaakt moeten worden. Maar dat liet ik al doorschemeren in mijn eerdere reactie..
vr, 05/02/2008 - 16:27 Permalink
carlies

Ik weet eigenlijk niet of er try-in cement werd gebruikt. De noodkroon werd eraf gehaald en daarna werd de echte tand schoongemaakt (met een soort blaasapparaatje?)
Vervolgens plaatste de tandarts de definitieve kroon over mijn tand om te checken of dit goed paste. Misschien is de definitieve cementkleur te wit van kleur?

Achteraf gezien zou het fijn geweest zijn als de kroon met tijdelijk cement werd vastgezet, zodat ik een paar dagen de tijd had om de kroon goed te beoordelen qua kleur. Thuis kun je nl. bij verschillende lichtinvallen beter beoordelen.
Komt het trouwens over het algemeen vaak voor dat de kleur niet de juiste keuze blijkt te zijn na definitieve plaatsing van de kroon?
zo, 05/04/2008 - 17:15 Permalink
legends

Hoe is het afgelopen met je kroon die te wit bleek te zijn.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en ik ben heel benieuwd of de kroon aangepast kon worden.
Hij lijkt wel licht te geven in het donker, fluoriserend, is dat bij jou ook zo?

Lies
di, 08/12/2008 - 10:01 Permalink
Spiegeltje

De kroon kan natuurlijk best te wit zijn maar waar je wel rekening mee moet houden is het soort licht waarmee je kijkt. Bij daglicht kan bijvoorbeeld de kleur goed zijn, terwijl met een gloeilamp erop de kleur te wit is in vergelijking met andere tanden. Dat is bijna niet goed te krijgen, geen kleurverschillen in verschillende 'lichtsituaties', zeker niet als het gaat om een niet-lichtdoorlaatbare kroon op basis van metaal. Die reflecteren teveel licht en lijken dan witter dan echte kiezen die het licht doorlaten, met name bij kunstlicht. Wit is dan ook nog relatief want kunstlicht is geel en ook de tanden zijn dan geel als ze dit licht reflecteren (zoals een wit oppervlak doet). Dit is nog maar een aspect van het verhaal.

Het hangt ook af van met welk licht de kleurbepaling heeft plaatsgevonden. Daarvoor worden in de praktijk verschillende methoden gebruikt. Ik weet niet of er ook sprake is van een gestandaardiseerde methode.
di, 08/19/2008 - 21:08 Permalink