zelf kroon vast plakken

Author:
jackmoos
Posted:
di, 04/29/2008 - 10:17
In mijn bovengebit bestaan mijn voortanden uit 4 kronen, afzonderlijk van elkaar (dus geen brug). 1 van de kronen is afgebroken en moet vervangen worden maar kan pas op 20 mei terecht bij mn tandarts. Tot dan moet die tand steeds worden vastgezet want hij valt er continu af, mn tandarts wil me geen lijm geven zodat ik hetzelf kan doen, moet dus steeds naar hem terug. Wordt gek van de heen en weer geloop, weet iemand met welke lijm ik de kroon zelf het beste vast kan plakken?
Mignon

Beste Jack,

wees erg voorzichtig met 'hobbyen' aan je tanden. Ik kan me voorstellen dat je niet graag wekelijks bij de tandarts zit m je kroon vast te laten zetten, maar als je het zelf gaat doen riskeer je dat de kroon er niet meer af gaat of dat je de stomp beschadigt.

Als een kroon loskomt kun je die terugzetten door er een beetje tandpasta in de doen. Ook heb ik me laten vertellen dat ze bij de drogist tandheelkundige ehbo setjes verkopen waar speciale 'lijm' inzit waarmee je een kroon kunt vastzetten.

Succes!

Grts, Mignon
wo, 04/30/2008 - 01:27 Permalink
scaredycat

Ik kan in ieder geval bevestigen dat wanneer een (nood)kroon loskomt van de stom een beetje
tandpasta wonderen kan doen. Of een beetje vaseline, maar dat werkte in mijn geval minder goed...

Maar als het echt een afgebroken kroon is zou ik het zo ook niet weten...
wo, 04/30/2008 - 01:32 Permalink
jackmoos

Bedankt voor jullie adviezen. Probleem is dat de kroon van de stomp is afgebroken en de stomp nog in mn wortel vast zit. De kroon zelf heeft dus helemaal geen steun meer en komt daarom ook steeds weer los. De tandarts durft de stift er nog niet uit te halen omdat hij bang is dat de kroon dan helemaal niet meer past. Blijf dus aangewezen op tijdelijke oplossingen totdat er een afdruk voor een nieuwe kroon gemaakt kan worden, op 20 mei dus. Ga wel langs bij de drogist voor een lijmsetje, seconde lijm leek mij ook al niet zo een goede oplossing.
Nogmaals bedankt....
wo, 04/30/2008 - 15:24 Permalink
Mignon

Wees wel voorzichtig met het gebruik van vaseline op de stomp. De vaseline trekt namelijk in de dentinekanaaltjes en is er nauwelijks uit te verwijderen. Wanneer de kroon gecementeerd wordt kan de vaseline dan zorgen voor een verminderde hechting.

Grts, Mignon
do, 05/01/2008 - 18:22 Permalink
Mignon

Het kan best om een verschil in opvatting gaan hoor. Ik denk dat vaseline best een goed lijmmiddel kan zijn in noodgevallen, maar zoals ik al aangaf kost het heel veel moeite om de stomp vetvrij te maken...

Hartelijke groeten, Mignon
vr, 05/02/2008 - 04:10 Permalink