Hallo allemaal,
Ik ben eergisteren geholpen aan een kies die zeer deed.
Deze is getrokken door de plaatselijke tandarts zonder dat deze een specifieke diagnose had;
"Ik haal m er wel uit, ik zie anders ook niet waar de pijn vandaan moet komen..."
Ik had zo'n erge pijn dat ik instemde tot extractie.
Maar nu, 2 dagen later, is de pijn veel heviger dan voorheen, ondragelijk is beter omschreven!
Volgens de tandarts had het bot een opdonder gehad door het vele wrikken enz, vandaar de pijn.
Ibuprofen 600 mg in pilvorm voorgeschreven gekregen, maar deze helpt niets! Ook al neem ik er in alle paniek 3 paracetamol bij in,...niets..
Enige verlichting momenteel is koud water in mijn mond houden?
Ik ben echt radeloos, zoveel pijn!
Ik heb nu bijna 24 uur p d water in mijn mond tegen de pijn...
Iemand aub tips oid?
Bvd,
Dongle
Ik ben eergisteren geholpen aan een kies die zeer deed.
Deze is getrokken door de plaatselijke tandarts zonder dat deze een specifieke diagnose had;
"Ik haal m er wel uit, ik zie anders ook niet waar de pijn vandaan moet komen..."
Ik had zo'n erge pijn dat ik instemde tot extractie.
Maar nu, 2 dagen later, is de pijn veel heviger dan voorheen, ondragelijk is beter omschreven!
Volgens de tandarts had het bot een opdonder gehad door het vele wrikken enz, vandaar de pijn.
Ibuprofen 600 mg in pilvorm voorgeschreven gekregen, maar deze helpt niets! Ook al neem ik er in alle paniek 3 paracetamol bij in,...niets..
Enige verlichting momenteel is koud water in mijn mond houden?
Ik ben echt radeloos, zoveel pijn!
Ik heb nu bijna 24 uur p d water in mijn mond tegen de pijn...
Iemand aub tips oid?
Bvd,
Dongle
Re: Kies getrokken...
Probeer tegen de pijn eens Diclofenac 75 mg retard 2 maal daags een tablet. Uitsluitend verkrijgbaar op recept.
Groet,
FJP
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=11685&p=62910&…
Wat hier staat beschreven is in overeenstemming met de medische inzichten op dit punt.
Voor zover mij bekend is nooit bewezen dat de werking van Diclofenac effectiever is dan het generieke middel Ibupofen dat bovendien veel goedkoper is (en zelfs, al of niet terecht, zonder recept verkrijgbaar is). Het zijn weliswaar verschillende middelen maar beiden horen tot de zogeheten NSAID's.
Ik heb zojuist een andere tandarts benaderd die mij weigerde...dit mag toch niet?
Ik krijg ineens trouwens het idee dat het toch een kies boven de getrokken kies is die de boosdoener is, omdat ik bij de pijnscheuten eerst daar pijn krijg...of kan dit straling wezen?
edit:
Het is trouwens geen zenuwpijn, meer het stekende pijnsoort, alsof er iets in de wond zit te porren.
Heb net even getest; het is volgens mij doorstraling, want er zijn meerdere kiezen/tanden die pijn doen op het moment van de pijnscheuten.
Echt radeloos hier...ga zo even spoelen met jenever ofzoiets, weet t anders ook niet meer.
Jawel, of kunt u niet bij uw eigen tandarts terecht? Die moet u in de eerste plaats helpen. Uw ernstige pijnklachten lijken me wel een spoedbezoekje waard. Ik heb verder geen idee wat het kan zijn. Napijn is meestal niet zo heftig dat pijnstillers weinig tot niks doen. En het weekend komt er aan.
Ik ben een tijd in het buitenland geweest, en dus tot op heden geen vaste tandarts.
De tandarts die mij gisteren/eergisteren geholpen heeft, heeft vandaag geen praktijk.
Diegene die ik belde, zei dat ze niets voor me kon doen.
En de resterende in de buurt verwijzen mensen nu al telefonisch naar de weekenddienst...jammer dit.
Het is wetenschappenlijk wel bewezen dat verschillende NSAIDS net iets anders werkzaam zijn (de links moet ik je schuldig blijven want ik lees dingen ook nog graag op papieren pagina's), en geloof me, uit de medische praktijk, er wordt door patienten wel degelijk een verschil in werking (of gevoelde pijnstilling ervan) ervaren tussen diclofenac en ibuprofen, de nuances maken het verschil.
En diclofenac en ibuprofen zijn alletwee trouwens generieke middelen!!!!!
Groet, Hermina
Ander voorbeeldje: door veel huisartsen wordt bij acute jicht nog steeds diclofenac of naproxen voorgeschreven als onstekingsremmer , dat zou beter werken dan ibuprofen. In de meest recente NHG-standaard jicht wordt echter gewoon weer Ibuprofen als 1e keus genoemd en terecht omdat nooit is aangetoond dat die andere middelen beter zijn. Ook al zijn er mensen die er bij zweren!
Maar goed, als ibuprofen dan toch helemaal niet helpt, kan ik me voorstellen dat je wel eens iets anders wilt proberen. Dat blijft dan gokken.
Diclofenac is inderdaad een generiek middel, dat had ik even gemist, maar is wel een stuk duurder dan ibuprofen volgens mij. En alleen op recept te verkrijgen toch?
Neem ik er hier 2 van in, dat merk ik enige verlichting (heb ook vanacht voor het eerst meer dan 4 uur geslapen).
Ibupofen 600 mg merk ik niets van, behalve dat mijn maag nogal van streek is, en dat ik beter geen auto kan gaan besturen door het doezelige gevoel...
@ Spiegeltje:
De meeste vormen van diclofenac moeten op recept, maar diclofenac onder een bepaalde merknaam echter is wel weer vrij te koop.
De kosten van voorgeschreven medicijnen houd ik me niet mee bezig, maar op recept horen medicijnen, in principe, vergoed te worden, maar in principe schrijf je dan ook het FNA preparaat, generiek, voor. Misschien dat dit er nog iets mee te maken heeft. Ook ibuprofen, mits voorgeschreven wordt vergoed.
Ik ben geen huisarts, maar net als in vele andere beroepsgroepen heb je gewoon je beste ervaringen met bepaalde middelen, de standaard gaat echt niet ineens zo even iets veranderen aan het voorschrijfbeleid van een individele arts.
Ben het overigens met je eens dat persoonlijke ervaringen van forumbezoekers niet betekenen dat die pijnstillers voor iedereen maar voor handen moeten zijn.
P.S.. las intussen ook dat er weer min of meer twee topics naast-door elkaar lopen, dus houd ik het hierbij.
Sorry Dongle, hoop dat paracetamol het blijft doen. En dat bedoel ik niet cynisch, want paracetamol is gewoon de eerste keus pijnstiller.
Sterkte Hermina
Ik ben gelukkig van de pijn af...
Een beetje zeuren af en toe, maar daar is goed mee te leven vergeleken met een aantal dagen terug...
Alleen sinds de tandarts mijn tandsteen verwijderd heeft begint mijn verstandskies te zeuren,de volgende stap uiteraard,
maar deze keer bij de kaakchirurg.
mvg
Dongle