Een tijd geleden is er een stukje van mijn kies afgebroken waar ik een wkb aan heb gehad. Hier zit nu een kleine noodvulling op. Nog voordat mijn ta aan de opbouw kon beginnen voor een kroon begon de kies te zeuren. Als ik er tegenaan tik is dit gevoelig (de kies ernaast ook, ook wkb gehad, maar verder nog helemaal gaaf). Wanneer de ta er tegenaan tikt is dit nog gevoeliger. Het zeuren lijkt minder geworden maar zeker nog niet weg. Op de foto's (al zo'n 3 gemaakt in periode van een paar weken) is steeds helemaal niets te zien. De ta zegt dat de kies er strak uitziet. De ta adviseert om maar weer te wachten... Wat kan dit dan zijn??? Ik wil geen pijn meer en ben zooo bang dat mijn kies eruit moet....
Re: Help wat is dit nu??
Ik zou er zelf een tijdelijke kroon op plaatsen. Als het gevoel dan verdwijnt, zit er geen breuk in de wortel. Anders ben je de kies kwijt.
Hoe breekt een kies tot in de wortel? Gewoon: ongelukkig erop bijten. Met een steentje, ijsblokje, bierdopje, notenschilletje, mueslinootje, cornflakespropje, noem het maar op. Wanneer? Soms weken, soms maanden, soms jaren geleden.
Tsja als je weet wat je wilt, kun je er niet op wachten.
Maar mensen die niet weten wat ze willen zitten gevangen tussen hun angsten.
Dat is filosofie voor: beslis en je weet het zeker. Beslis niet en je weet zeker dat je het niet weet.
Mijn moeder was er een van de gulden middenweg. Dat is nou precies wat je doet met een tijdelijke kroon. Kost ongeveer 100 euro.
Tip voor je tandarts: kroonpreparatie met tijdelijke KH noodkroon, vastzetten met GI cement. Zo wacht je wat veiliger af.
Als het nu slechter zou worden, dan wordt het toch alleen maar duidelijker dat er wat mis is? Althans op de X-foto?
Als je over een maand nog niets ziet en ook niet meer voelt, lijkt me het probleem niet groter geworden.
En op zich kan klemmen ook dezelfde pijnen veroorzaken. Zeker als er nog schuine kanten aan het kauwvlak zitten. Even afwachten dus.
Wel het potlood haaks op de rij kiezen houden.
Niet met het gummetje. Met zacht bedoel ik geen staal of hard plastic.