Help wat is dit nu??

Author:
boek
Posted:
wo, 08/27/2008 - 21:24
Een tijd geleden is er een stukje van mijn kies afgebroken waar ik een wkb aan heb gehad. Hier zit nu een kleine noodvulling op. Nog voordat mijn ta aan de opbouw kon beginnen voor een kroon begon de kies te zeuren. Als ik er tegenaan tik is dit gevoelig (de kies ernaast ook, ook wkb gehad, maar verder nog helemaal gaaf). Wanneer de ta er tegenaan tikt is dit nog gevoeliger. Het zeuren lijkt minder geworden maar zeker nog niet weg. Op de foto's (al zo'n 3 gemaakt in periode van een paar weken) is steeds helemaal niets te zien. De ta zegt dat de kies er strak uitziet. De ta adviseert om maar weer te wachten... Wat kan dit dan zijn??? Ik wil geen pijn meer en ben zooo bang dat mijn kies eruit moet....
Newtan

In het ergste geval zit er een breuk in de wortel. Dat zie je niet op een foto.
Ik zou er zelf een tijdelijke kroon op plaatsen. Als het gevoel dan verdwijnt, zit er geen breuk in de wortel. Anders ben je de kies kwijt.
do, 08/28/2008 - 18:49 Permalink
boek

Dat klinkt er angstaanjagend. HOe kan de ta dan wel zien of de wortel gebroken is? Ze dacht misschien nog dat er nog een kanaaltje was dat misschien bij de vorige wkb gemist was (is dit ook niet op de foto te zien?). Als de pijn niet overgaat dan gaat ze een nieuwe wkb uitvoeren. Om een breuk te zien moet ze dan weer de kies openmaken of??? Hoe breekt een wortel eigenlijk?
vr, 08/29/2008 - 15:32 Permalink
Newtan

Met opnieuw openmaken is een breuk te zien. En wat je tandarts vertelt: ook een gemist zijkanaal kan de oorzaak zijn. Ook in dat geval is het 't beste om de kanaalvulling er gedeeltelijk weer uit te halen. Dat is technisch niet zo moeilijk.

Hoe breekt een kies tot in de wortel? Gewoon: ongelukkig erop bijten. Met een steentje, ijsblokje, bierdopje, notenschilletje, mueslinootje, cornflakespropje, noem het maar op. Wanneer? Soms weken, soms maanden, soms jaren geleden.
vr, 08/29/2008 - 23:37 Permalink
boek

Bedankt voor je antwoord! Ik wacht nu alweer enige tijd af, op aanraden van mijn ta. De pijn is er niet constant en soms een paar dagen helemaal niet. Kan dit ook bij een wortelbreuk of is het dan iets anders? En kun je met een gebroken wortel blijven rondlopen, en de pijn zo nu en dan voor lief neemt?
di, 09/09/2008 - 22:50 Permalink
Newtan

.... De ta adviseert om maar weer te wachten... Wat kan dit dan zijn??? Ik wil geen pijn meer en ben zooo bang dat mijn kies eruit moet....

Tsja als je weet wat je wilt, kun je er niet op wachten.
Maar mensen die niet weten wat ze willen zitten gevangen tussen hun angsten.

Dat is filosofie voor: beslis en je weet het zeker. Beslis niet en je weet zeker dat je het niet weet.
Mijn moeder was er een van de gulden middenweg. Dat is nou precies wat je doet met een tijdelijke kroon. Kost ongeveer 100 euro.

Tip voor je tandarts: kroonpreparatie met tijdelijke KH noodkroon, vastzetten met GI cement. Zo wacht je wat veiliger af.
di, 09/09/2008 - 23:44 Permalink
boek

Ok duidelijk. Maar de ta wil eerst een opbouw op deze kies maken, maar als je niet zeker weet of de kies 100% is lijkt me dit geen goed idee. Is voor een noodkroon geen opbouw nodig? Wat is het beste te doen; kies open maken en kijken of er iets te zien valt (voor de zekerheid) of gewoon noodkroon erop zonder opbouw (wat voor de stevigheid wel het beste is volgens mij ta). Op de moment is de kies een beetje afgeslepen (bovenkant) en zit er een kleine noodvulling aan de zijkant (omdat hier een klein stukje was afgebroken)
wo, 09/10/2008 - 17:24 Permalink
boek

Ik heb de tandarts maar weer gebeld. De pijn is absoluut wel te doen, hoef geen pijnstiller te nemen en soms voel ik ook gewoon helemaal geen pijn. Maar af en toe zeurt het een beetje soms heel kort soms iets langer. De tandarts wil de wkb opnieuw doen. Als ze dit gaat doen en de wortel is daadwerkelijk gebroken ziet ze dat toch tijdens de behandeling neem ik aan? Maar is dit ook de juiste beslissing om de wkb maar opnieuw te doen? Vind het eng om zo lang te wachten zonder iets te doen, stel er zit echt iets niet goed wat nu alleen maar slechter wordt...
ma, 09/15/2008 - 18:18 Permalink
Newtan

Ja bij het opnieuw openen ziet een tandarts of er een breuk zit.

Als het nu slechter zou worden, dan wordt het toch alleen maar duidelijker dat er wat mis is? Althans op de X-foto?
Als je over een maand nog niets ziet en ook niet meer voelt, lijkt me het probleem niet groter geworden.
ma, 09/15/2008 - 20:42 Permalink
boek

Nou ik ben terug geweest naar de tandarts omdat de pijn bij eten en drukken op de kies bleef. De wkb is nu opnieuw gedaan, hoewel hij er goed uitzag maar alles zag er in principe goed uit. (ik hoef trouwens niet te betalen voor de wkb). De wortel was niet gebroken. De kies is nu weer gevuld en noodvulling die nog zat op het afgebroken stukje is ook vervangen door vulling. Ik heb weer een hele kies (moet natuurlijk nog wel als alle pijn weg is een opbouw en kroon op). Nu moet ik van de ta volgende week bellen of de pijn nu weg is of niet. Zo niet moeten we weer verder zoeken. Iemand nog een idee wat het kan zijn??
di, 09/23/2008 - 14:54 Permalink
boek

Nou nu lijkt de kies ervoor weer meer pijn te doen... Vooral drukpijn en bij tikken (beide kiezen hebben wkb gehad). Wat kan dit nu zijn als er niets op de foto te zien is. Ik denk dat ik snachts klem omdat ik soms wakker wordt en mijn kiezen opeens (alleen links) strak op elkaar staan (klemmen). Maar ik word niet altijd zo wakker dus ik weet niet hoevaak ik dit doe...
di, 09/30/2008 - 10:52 Permalink
Newtan

Uit ervaring weet ik dat je heel moeilijk precies kan plaatsen waar de pijn vandaan komt. Alleen met een potlood of ander zacht dingetje is dat goed te peilen.

En op zich kan klemmen ook dezelfde pijnen veroorzaken. Zeker als er nog schuine kanten aan het kauwvlak zitten. Even afwachten dus.
di, 09/30/2008 - 22:31 Permalink
Newtan

Daar bijt je langzaam hard op waarna je steeds een stukje opschuift. Zo vindt je de precieze plek die pijn doet.
Wel het potlood haaks op de rij kiezen houden.
Niet met het gummetje. Met zacht bedoel ik geen staal of hard plastic.
wo, 10/01/2008 - 22:34 Permalink