Gisteren met zoonlief (14) naar de tandarts geweest. De tandartszag ondanks dat er geen gaatjes waren, wel aan de genomen foto's dat er diverse ontkalkingen waren tussen zijn tanden/kiezen als gevolg van plaque en zijn als puber slechte poetsgedrag. Mijn vraag is nu (zelf heb ik een soort schooltandarts trauma) kunnen deze plekjes zichzelf herstellen door goed poetsen en schoonhouden? Remineraliseren? Of moeten ze zoals de tandarts zei weggeboord worden. het zijn echt minimale plekjes en ik ben bang dat de schade door het herstel groter is dan de kwaal zelf. Kan iemand me een goed advies geven? Kunnen we dit nog eentijd aankijken en zien wat er gebeurd of moet er echt ingegrepen worden. Zoonlief heeft verder nog geen enkele gaatje. Ik ben erg dankbaar voor een goed advies.
Re: Ontkalking tussen kiezen , uitboren of niet ?
Zoiets?
Dit zijn caviteiten die behandeld moeten worden.
Het gaatje is door de glazuur/dentine grens heen gebroken.
Zit het gaatje/ontkalking alleen in het glazuur zou ik eemn afwachtende houding innemen.
Volgend jaar dan weer een foto ter controle.
Net een uitgebreide behandeling achter de rug, fervent coladrinker, 15 tanden en kiezen (uitgebreid ) gevuld. Zijn pech was ook dat de vorige tandarts niet zo vaak foto`s maakte, dus nu op meer achterstand dan eigenlijk nodig was . Maar het is in vergelijk met de foto`s van de vorige tandarts van 2,5 jaar geleden erg hard gegaan, van idd glazuuraantasting alleen naar meerdere ook diepe gaten..! Voor deze categorie is het fijn dat d eleeftijdsgrens voor vergoeding uit de basisverzekering is opgeschroefd naar 22 jaar...Maar jammer dat het zo gaat...
In theorie kunnen glazuuurontkalkingen zeker pulpabedreigend worden.
Ze zaten toch alleen in het glazuur?
Mede zijn taak om een oogje in het zeil te houden.( jaarlijkse röntgencontrole)
Boren kan altijd nog.