Ontkalking tussen kiezen , uitboren of niet ?

Author:
ReneK
Posted:
do, 01/08/2009 - 09:51
Gisteren met zoonlief (14) naar de tandarts geweest. De tandartszag ondanks dat er geen gaatjes waren, wel aan de genomen foto's dat er diverse ontkalkingen waren tussen zijn tanden/kiezen als gevolg van plaque en zijn als puber slechte poetsgedrag. Mijn vraag is nu (zelf heb ik een soort schooltandarts trauma) kunnen deze plekjes zichzelf herstellen door goed poetsen en schoonhouden? Remineraliseren? Of moeten ze zoals de tandarts zei weggeboord worden. het zijn echt minimale plekjes en ik ben bang dat de schade door het herstel groter is dan de kwaal zelf. Kan iemand me een goed advies geven? Kunnen we dit nog eentijd aankijken en zien wat er gebeurd of moet er echt ingegrepen worden. Zoonlief heeft verder nog geen enkele gaatje. Ik ben erg dankbaar voor een goed advies.
vV

eens met robinson. goede mondhygiene!! extra fluoride kan ook geen kwaad. interdentaal reinigen, dus flossen! en opletten met de voeding, geen puber-menu mbt frisdranken en zo. Maak hem gewoon erg duidelijk dat als dit mis gaat het geheel en al eigen schuld is...klinkt streng, maar hij heeft de leeftijd het op deze manier duidelijk te maken...Als ie er netjes mee omgaat hoeft er nooit een vulling in. Helaas leert de dagelijkse praktijk dat velen niet in staat zijn hun (verkeerde) gewoontes bij te stellen..Ik zie teveel kinderen in deze leeftijd war je bij de foto`s een jaar later tot de conclusie moet komen dat praten niet geholpen heeft...

Net een uitgebreide behandeling achter de rug, fervent coladrinker, 15 tanden en kiezen (uitgebreid ) gevuld. Zijn pech was ook dat de vorige tandarts niet zo vaak foto`s maakte, dus nu op meer achterstand dan eigenlijk nodig was . Maar het is in vergelijk met de foto`s van de vorige tandarts van 2,5 jaar geleden erg hard gegaan, van idd glazuuraantasting alleen naar meerdere ook diepe gaten..! Voor deze categorie is het fijn dat d eleeftijdsgrens voor vergoeding uit de basisverzekering is opgeschroefd naar 22 jaar...Maar jammer dat het zo gaat...
do, 01/08/2009 - 15:38 Permalink
ReneK

Ik kom er voor de lezers en schrijvers nog even op terug. Net de assistente van de tandarts gesproken. Volgens de tandarts kunnen de plekken overgaan in iets dat een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Kan dit als er aan de buitenzijde geen gaatjes te zien zijn? Rotten/vergaan tienertanden nu van binnen uit? Graag jullie reactie. Zoonlief is net eindelijk erg secuur met zijn gebit aan het worden.
di, 01/13/2009 - 16:44 Permalink
vV

alleen in het glazuur: zie mijn eerdere antwoord. En ja ALS het verder gaat en er dan nog steeds niets gedaan wordt kan het de zenuw gaan beschadigen. Maar dat gebeurt alleen als het of heel hard achteruit gaat, wat bij de juiste maatregelen zeer onwaarschijnlijk is , of als er bij achteruitgang helemaal niet wordt ingegrepen. Bij jaarlijkse controlefoto`s ben je er altijd nog op tijd bij! Nu ga jue naar mijn mening teveel gezond tandweefsel wegboren, en je bereikt er eigenlijk ook nog eens niets mee.
wo, 01/14/2009 - 10:50 Permalink