Gesprek met Psycholoog

Author:
Aurora
Posted:
di, 01/06/2009 - 16:12
Mijn gebit is ernstig aangetast door overmatig knarsen ofwel onderhevig aan, met een moeilijk woord "bruxemie" Na een uitvoerig onderzoek in een cbt aan mijn gebit heeft de tandarts (Gnatholoog) een behandelplan opgesteld. Ik veronderstelde dat deze behandeling zsm spoedig van start zou gaan, maar ik krijg nu te horen dat eerst een gesprek met een psycholoog noodzakelijk is. Dit gesprek werd niet genoemd in het behandelplan.
Heeft iemand ervaring met deze werkwijze van een cbt? Wat is het nut van zo'n gesprek?
Lieneke

Wij gebruiken meestal het woord 'bruxisme'. Knarsen/klemmen doe je niet zomaar. Vaak is er een spychische oorzaak achter gelegen. Het is dus vaak stress-gerelateerd.
Bij de tandarts krijg je vaak een bitje om de kaakspieren te ontlasten en je gebitselementen te beschermen. Maar eigenlijk los je dan dus niet de veroorzaker op. Vandaar dat gesprek.
di, 01/06/2009 - 16:51 Permalink
Aurora

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat een gesprek met een psycholoog alle (stress-gerelateerde) spanningen kan wegnemen. Intussen verstrijkt de tijd, het knarsen gaat door en mijn gebit wordt alleen maar slechter. Ik heb mij aangemeld om mijn gebit te laten opknappen, dus waarom gebeurt dat niet??
vr, 01/09/2009 - 16:07 Permalink
Lieneke

Een gesprek an sich zal het niet oplossen. Er kan wel aan het licht komen wat er echt aan de hand is. Uiteindelijk moet je het zelf oplossen: een spych kan enkel graven en handvaten geven.

Als je nu het gebit laat opknappen, in de zin van restauraties aanbrengen, dan kan het zijn dat u gewoon lekker doorknarst waardoor de restauraties weer afknappen. Ik denk dat dit de gedachtengang is. Maar als u het echte antwoord wilt weten, zal u toch eerst uw behandelaar de vraag moeten voorleggen.
vr, 01/09/2009 - 17:32 Permalink
vV

Laat ik het zo zeggen: ze vragen dit niet voor niets. En als het met een indicatie bijzondere tandheelkunde gaat en er serieu geld mee gemoeid is kan ik het mij heel goed voorstellen, zeker bij knarsers. Zij weten wat ze doen, en ik ou mij zelfs heel goed voor kunnen stelen dat het wel een kwestie wordt van: doe je het niet dan ook geen behandeling. En daar geef ik ze dan ook nog een keer gelijk in.
za, 01/10/2009 - 09:37 Permalink
Aurora

Zij weten wat ze doen, en ik ou mij zelfs heel goed voor kunnen stelen dat het wel een kwestie wordt van: doe je het niet dan ook geen behandeling.

Ik begrijp niet waar u vandaan haalt dat ik niet wil meewerken aan de behandeling. Zolang u de feiten niet kent, dan kunt u ook geen oordeel geven over mijn situatie.
za, 01/10/2009 - 16:23 Permalink
vV

zeg ik dat dan??

ik geef slechts antwoord op deze vraag:
Heeft iemand ervaring met deze werkwijze van een cbt? Wat is het nut van zo'n gesprek?
Het nut is dus extra onderbouwing bv naar de zorgverzekering, onder andere. Voor het geval dat dat niet duidelijk was.
za, 01/10/2009 - 18:27 Permalink