Kan Composietvullingen na 7 jaar verkleuren?

Author:
marcel11
Posted:
do, 01/15/2009 - 12:36
Zeven jaar geleden zijn 5 voortanden van composietvullingen voorzien en mijn rechtervoortand (destijds stifttand) vervangen door een kroon. Inmiddels zijn de vullingen verkleurd, hetgeen met name na mijn bleking van de tanden duidelijk werd. Ook ben ik met mijn kroon niet meer tevreden (is ook iets met composiet aan de bovenkant bewerkt en ook niet meer mooi van kleur).

Mijn tandarts zegt dat ik mij aanstel en blij moet zijn dat ik bijna nooit gaatjes heb dus hier kom ik niet verder mee. Hij heeft echter destijds wel heel mooi werk geleverd. Wat moet ik doen?
1. klopt het dat de composiet NIET verkleurd zoals mijn tandarts zegt na 7 jaar?
2. Moet ik de composiet vervangen door het nieuwste soort (Cerec?) of door een facing?
3. Moet ik daarvoor naar een andere tandarts en wordt dit dan vergoed als ik wel bij mijn huidge blijf voor gewone controle of moet ik naar een kliniek/Turkije?
4. Wat te doen met de kroon (kan daar ook een facing overheen).

Hoop op advies!
Lieneke

Je zou de tandarts eens kunnen vragen om de kleur die de composiet had bij het aanbrengen eens naast jouw tanden te houden. Dan kun je beide zien of het nu echt verkleurd is.
Polijsten zou een hoop kunnen schelen.
Bij mijn weten kan het porselein van een kroon niet echt verkleuren. Je kan er ook geen facing opplakken.
do, 01/15/2009 - 14:26 Permalink
Lieneke

Wat ik al zei: eerst kleur laten bepalen van het composiet in jouw mond. Dan kan je wel of niet concluderen dat het verkleurd is. Zo ja, dan kan je het gewoon netjes vragen of hij het even zou willen polijsten.
Of hij de kroon eraf wil halen en er een nieuwe op wil zetten, kan je ook gewoon vragen. Misschien vindt hij het niet verstandig maar dan kan hij dit aan je uitleggen waarom hij dit vindt.
do, 01/15/2009 - 15:01 Permalink
marcel11

OK maar ik heb het rustig gevraagd. Ik denk dat ik naar een combi mondhygienist tandheelkunde ga. Kennen jullie de praktijk Tandheelkundig centrum Amsterdam Noord. Kan ik gelijk eens per half jaar mondhygiene doen en een second opinion aanvragen. Ik ken mijn tandarts iets te goed om te weten dat hij niets gaat veranderen :(
Dank je Lieneke voor je goede raad.
vr, 01/16/2009 - 17:46 Permalink
Lieneke

Verstopt in de Achterhoek in loondienst bij een tandartspraktijk. Je dient dan wel een doorverwijzing te hebben van de tandarts; wij doen namelijk niet aan klantje-pik en proberen daarmee collegiaal te zijn (orders van de baas). Als je het adres wilt hebben, dan kan je die bij me opvragen via de pb. :smt031

ps De tandarts neemt geen nieuwe patienten aan, ik wel.
ps2 Of dacht je meer in de trant van Irak, Turkije, Egypte? Hahaha, dat is nog ietsje verder weg....
za, 01/17/2009 - 17:31 Permalink