Verdoofde kin en lip na wortelkanaalbehandeling

Author:
chipjansen
Posted:
wo, 03/25/2009 - 15:57
Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad maar de verdovingen sloegen niet aan. in totaal ben ik 14 keer geprikt.
Nu een week later is het verdoofde gevoel aan de rechterzijde niet weg.
Na een bezoek aan de tandarts vandaag blijkt dat hij de zenuw heeft geraakt.
Hebben meer mensen hier ervaring mee? Ik heb last bij het drinken uit een glas omdat ik niet voel dat ik hem tegen mijn mond hou.
hermina

@ mantra: je hebt gelijk, ik schrijf het idd te kort door de bocht (wel meer hierover op de site te vinden, vandaar dat ik naar de zoekfunktie verwees, ook ik heb er hier wel eens meer over geschreven).

Met in principe bedoelde ik eigenlijk dat dit over het algemeen wel goed herstelt, en dan wel in de loop van enkele weken tot circa 3 maanden, soms duurt het nog wel eens iets langer, na 6 maanden verwacht je geen verder herstel meer. Heel soms herstelt het zich dus niet of maar gedeeltelijk (zoals bij mijzelf ook het geval is).

De problemen die jij beschrijft is een letsel van de n. lingualis dan heb je het over heel andere hinder nog weer dan bij de n.alveolaris, dat is alleen het gevoel wat aan een kant ontbreekt. Het is hoe dan ook een heel vervelende complicatie een zenuwletsel, maar wat jij beschrijft is wel heel erg naar.
Groet en sterkte, Hermina
zo, 03/29/2009 - 15:33 Permalink
hermina

Ik kan me voorstellen dat je liever niet terug wilt naar de tandarts, ik snap ook dat de tandarts zegt afwachten, dat is ook het enige wat je bij zenuwbeschadiging in eerste instantie kunt doen zoals ik al schreef. Die tinteling naar de kin lijkt me een prikkeling van een herstellende zenuw, als er een zwelling zit en je drukt daarop dan kun je daardoor druk geven op de zenuw. Normaal voel je dat niet maar als een zenuw zich aan het herstellen is, is de prikkelgeleiding anders, en kun je dit soort tintelingen krijgen.
Maar als er bij die kies een flinke, pijnlijke, bult zit is het redelijk normaal als je toch even de tandarts naar die bult laat kijken.
ma, 03/30/2009 - 22:52 Permalink