Elke twee jaar foto's maken?

Author:
gebitje71
Posted:
zo, 05/24/2009 - 13:17
Ik ben vorig jaar verhuisd en mijn nieuwe tandarts wil elke twee jaar foto's maken.
Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik zie zelf het nut er niet van in.
In deze regio komt het kennelijk vaker voor. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Is het zinvol om zonder directe aanleiding foto's te laten maken en zo ja, waarom?
Spiegeltje

Lieneke stelt die vragen omdat hoe vaak foto's moeten worden gemaakt niet standaard is maar ook afhankelijk van leeftijd en cariesgevoeligheid. Bij jongeren met niet zo'n goede mondhygiene en de nodige caries kan om de twee jaar zelfs te ruim zijn! Je kunt met de tandarts bespreken wat voor jou een goede frequentie is. Om de twee jaar is echter een goed gemiddelde. Als om de drie jaar foto's worden genomen loopt de tandarts wel meer kans iets te missen. Persoonlijk zou ik me meer ongerust maken als een tandarts het niet zo nauw neemt met die foto's.
zo, 05/24/2009 - 23:13 Permalink
gebitje71

Bedankt voor de reacties.

Ik ben 38, neem geen medicijnen en ben verder gezond. Poets 2x per dag, floss 1 - 2 keer per week en gebruik af en toe Listerine. Ik heb de nodige vullingen, maar die zijn allemaal al wat ouder. Vorig jaar zijn alleen wat scherpe punten aan twee kiezen weggewerkt.
Wel ben ik begin dit jaar bevallen, het schijnt dat zwangerschap ook nogal invloed kan hebben op je gebit.

Hoe vaak wordt er op die foto's iets ontekt? Ik heb vroeger wel gehad dat een tandarts een gaatje zag, maar dat het nog te klein was om iets mee te doen (zonder foto's).
En in hoeverre kan een tandarts er bij als het tussen de tanden zit?
Daar waar je met floss en tandenstoker niet kunt komen, komen ook niet zo snel gaatjes, lijkt me.
Of wordt er op die foto's meer zichtbaar dan alleen gaatjes?
ma, 05/25/2009 - 10:14 Permalink
vV

gebruik ook de zoekfunctie eens, betreffende vragen zijn al eerde gesteld en beantwoord. Een foto is een aanvulling op het mondonderzoek. foto`s maak je zo vaak als nodig is voor een verantwoorde diagnose. op het oog kan ik niet beoordeleen of een gaatje nog te klein is om iets mee te doen, en al helemaal niet hoe het zich in de tijd ontwikkelt. En je ziet nog veel meer inderdaad, aanhechting van de kiezen in het bot is een zeer belangrijke, evenals beoordelen van lekkage van oude vullingen, ook dat kan je niet alleen op het oog beoordelen. Gezien leeftijd , opmerking over oudere vullingen ligt mijn interval in dit geval op maximaal 2 jaar.
ma, 05/25/2009 - 21:14 Permalink
zsera

Bij mij worden er gewoon bij elke controle foto's gemaakt..
Ik dacht dus dat het een standaard was om elke 6 maanden zeker foto's te maken maar blijkbaar is dat niet zo.

Zo heb ik ook een beginnend gaatje dat "gestabiliseerd" is en op foto kun je dat telkens weer terug zien.. maar zolang ik het goed onderhoud blijft het hopelijk bij beginnend en hoeft er niet onnodig geboord te worden ;)
di, 05/26/2009 - 19:29 Permalink