vulling wortelkanaalbehandeling er al tijdje uit..is dit erg

Author:
cobravosje
Posted:
vr, 08/28/2009 - 18:07
de titel zegt het al een beetje maar zal het toch even uitleggen..

afgelopen zondagavond is mijn vulling van mijn wortelkanaal behandeling eruit gegaan. het kan goed zijn dat hij er al eerder uit was maar heb het niet gemerkt.
die behandeling is al wel afgemaakt hoor maar het punt is nu..
ik kon de hele week niet naar de tandarts omdat mijn kind in het ziekenhuis lag en ik absoluut niet weg kon. ik had er ook geen last van ofzo (nu nog steeds niet).
maar ik was het door heel het gedoe ook vergeten.
voelde namelijk niets kwa pijn ofzo.
nu vraag ik me af of dit kwaad kan? kunnen ze hem na een week nog vullen? want als ik nu met mijn tong voel "lijkt" het alsof ik tandvlees in het gat voel..en ja een wortelkanaal behandeling geeft toch een behoorlijk gat en nu ben ik dus bang dat er tandvlees ofzo in dat gat groeit waardoor ze hem niet meer kunnen vullen..
weet iemand hier iets van?
hopelijk snel reactie want ben me echt enorm druk aan het maken.

Groetjes Isabella
Spiegeltje

Paniek is echt niet nodig, het loopt niet zo'n vaart. De tandarts kan altijd nog een nieuwe vulling aanbrengen. Het is wel het beste om daar niet te lang mee te wachten, dus maandag meteen even de tandarts bellen en aangeven wat er is gebeurd. Dat het geen pijn doet is logisch, de zenuw is immers verwijderd tijdens de wortelkanaalbehandeling. De vulling sluit alles netjes af en zonder vulling is de kans op het binnendringen van bacteriën natuurlijk wel groter.
za, 08/29/2009 - 01:07 Permalink
cobravosje

oke maar kan er geen wild vlees in groeien? omdat er dus de helft van uit is van die vulling (dnek ik dat het de helft is) en er dus niet alleen van de onderkant een gat is maar ook aan de zijkant waardoor het tandvlees meer "bloot" ligt dan het normaal doet als de kiezen aansluiten.
maar denk dat het dus al emer dan een week eruit ligt... en dat is geen punt??? kan altijd gevuld worden?
za, 08/29/2009 - 18:29 Permalink
vV

kan niet echt kwaad hoor. al is het alleen noodvulling wat eruit is en de wortelkanaalbehandeling is wel al afgesloten zou ik er persoonlijk wel een beetje vlot voorzorgen dat de definitieve vulling erover heen komt, je loopt nu wel een behoorlijk risico dat er met eten iets van de kies af gaat breken. zeker als het een grotere noodvulling betreft.
ma, 08/31/2009 - 12:00 Permalink
Spiegeltje

De tandarts brengt in de kanalen een natuurlijk rubberachtig spul (gutta percha) dat voor een goede afdichting zorgt van de kanalen. Als het eruit is zal - denk ik - de wortelkanaalbehandeling (het grondig schoonmaken en weer vullen) opnieuw moeten. Maar ik denk dat het er nog wel inzit hoor. Morgen weet je meer. Laat nog eens horen hoe het afgelopen is.
do, 09/03/2009 - 20:46 Permalink
cobravosje

gelukkig is het meegevallen.
ze moesten gewoon de helft van de vulling die er nog in zat eruit boren
en dan opnieuw vullen.
wel hadden ze me aangeraden als dit probleem blijft bestaan (is al 'n keer vaker voorgekomen maar toen liet ik het meteen die dag nog vullen) dat een kroon een oplossing is.. tja een dure oplossing ja;)
bedankt voor de antwoorden.
ohja, en het boren deed PIJN terwijl de zenuwen dus dood zijn. echt raar
met een dubbele verdoving had ik nog last tijdens het boren.
vreemd of niet
ma, 09/07/2009 - 17:53 Permalink