ontsteking onder de kroon?

Author:
trijntjev
Posted:
vr, 09/25/2009 - 23:55
Sinds een aantal dagen heb ik kiespijn (re.boven) maar vandaag neemt de pijn toe.
De kies, of liever de kroon, is pijnlijk bij kauwen maar ook bij aanraken/duwen met m'n tong.
M'n verhemelte is niet alleen flink pijnlijk maar ook dik.....aan de buitenkant is de wang ook wat opgezet.
Vanmiddag de tandarts gebeld, ik kan pas a.s. woensdag terecht en event. moest ik de weekend ta. maar bellen. Verder kreeg ik advies om goede pijnstilling te nemen (ibuprofen) en spoelen met superol.
Ik maak me serieus zorgen of ik het weekend wel goed door zal komen. Ik heb nu al buikpijn omdat ik mezelf vanalles zit voor te stellen :(
Wat staat me te wachten; kan de kroon er zo afgewipt worden? (hij zit er al zeker 15 jaar op)....., kan het verhemelte open barsten zodat de pus eruit kan? (want zwelling betekent ontsteking, toch?)
Wie kan me meer vertellen?
Alvast dank daarvoor!
Groningen

Klinkt een beetje als een ontsteking aan de wortelpunt(-en) van je kies. Als je er echt veel last van hebt is het niet erg netjes om dit tot woensdag te rekken, of op de weekend-dienst af te schuiven. Als de klachten erger worden, kan je altijd bellen, en zal er een wkb gestart worden, en eventueel een kleine incisie gemaakt worden om de pus weg te laten lopen.

Een zwelling knapt niet vaak vanzelf open, daar hoef je niet bang voor te zijn. Mocht ie wel knappen, dan is het ook geen ramp.
za, 09/26/2009 - 12:59 Permalink
trijntjev

Brrrrr. een incisie......ik heb nu wel pijn maar ik ben nog banger voor pijn wat een ander me aandoet. (in m'n eigen belang dat snap ik wel maar toch,....heb er dan geen controle over ofzo)
Ik kan nu m'n kaken wel op elkaar doen, dat is dus minder pijnlijk, maar de zwelling aan het verhemelte is groter en nog steeds pijnlijk.
Ik eet alleen aan de li.kant en heel kleine hapjes....is wel goed voor de lijn 8)
Verder klopt het minder dan gisteravond en ik voel me niet koortsig ofzo, dus wachten tot woensdag is wel te doen denk ik, anders ben ik de eerste die ze maandagchtend weer aan de lijn hebben. :x
za, 09/26/2009 - 13:29 Permalink
trijntjev

De zwelling aan het verhemelte breidt zich uit naar het midden .....zwelling wordt in omvang groter maar niet dikker ofzo.
Is dat reden tot een versnelde ongreep?......pijn blijft hetzelfde, maar ik onderdruk dat ook consequent met ibuprofen 400mg a 5u.
En spoelen met superol doe ik ook 4-6x p/dag.
Ik ben erg bang voor wat me te wachten staat en hoop nog steeds dat dit alles met een sisser gaat aflopen; zwelling en pijn weg en dan in rustige fase behandelen, dus wkb. Of is dat 'n irreele hersenspinsel?
za, 09/26/2009 - 21:22 Permalink
trijntjev

Een week verder....heb een AB-kuurtje voor 5 dgn gehad en woensdag bleek dat er idd een flinke ontsteking rond de wortelpunt te zitten. De pijn kies was afgezakt, verhemelte minder dik, nog wel flink gevoelig en ik kreeg verwijzing voor kaakch. (apex resectie) Is wel dezelfde kies waarvoor 30 jr terug ook een apexresectie is gedaan! Hij hoopt dat de kies behouden kan blijven omdat het ws een chronische ontsteking was (of bleef? da's me niet helemaal duidelijk....ga ik volgende keer vragen)
De afspraak bij kaakch. is al gemaakt voor begin nov.,....hoop dat de kies rustig blijft tot die tijd.

Een vraag voor de deskundigen alhier; is een 2e apexresectie voor eenzelfde kies iets byzonders? En is er een grotere kans dat de kies verloren gaat? (weet niet of 't relevant is; het gaat om nr 16)
Alvast dank!
zo, 10/04/2009 - 00:07 Permalink
Groningen

Een apex heeft geen 100% slagingkans, dus een 2e apex is soms een optie. De wortel wordt er wel kort van, wat de prognose van de kies niet ten goede komt. Afhankelijk van hoeveel wortellengte er over blijft, is de prognose van de kies nog goed, tot matig. De 16 heeft 3 wortels, en zou onder normale omstandigheden een 2e apex moeten kunnen hebben. Afwachten of dit dan afdoende is...
di, 10/06/2009 - 19:13 Permalink