Goededag allemaal, ik heb me al een klein beetje ingelezen hier, maar loop toch (nog) een beetje vast.
Mijn tandarts heeft onze kinderen voor de jaarlijkse controle gehad. Bij alle kinderen is er code M31 (plaquescore) opgevoerd. Deze is echter niet uitgevoerd. Er wordt dus gefraudeerd. Tandarts telefonisch gesproken maar die vraagt zich af waar ik me druk over maak. Die code wordt gegerandeerd vergoed door de verzekering. Mijn verzekering van dit handelen op de hoogte gebracht. Tercht betalen ze de 17,90 niet uit.
Normaal kan je met een geschil naar het NMT of het ANT maar bij beide is de tandarts (nog) niet aangesloten. Op aangetekende brieven krijg ik geen reactie. Ondertussen wel reactie van UWNOTA dat ik het resterende gedeelte van de rekening moet betalen. Ook hen op de hoogte gesteld van de fraude. Maar ja wie ik ook aanschrijf, wie ik ook bel, NZA, consument en de zorg, centrum bestrijding verzekeringsfraude, zorg en zekerheid, allemaal roepen ze nee het mag niet maar er gebeurd niets. De isnpectie van de volksgezondheid pakt alleen het gedeelte op dat er geen klachtenregeling is. Afeglopen week heb ik dan ook maar aangifte gedaan bij de politie voor fraude.
Is er iemand op dit forum die me van een goede tip kan voorzien?
mvg Kleurplaat
Mijn tandarts heeft onze kinderen voor de jaarlijkse controle gehad. Bij alle kinderen is er code M31 (plaquescore) opgevoerd. Deze is echter niet uitgevoerd. Er wordt dus gefraudeerd. Tandarts telefonisch gesproken maar die vraagt zich af waar ik me druk over maak. Die code wordt gegerandeerd vergoed door de verzekering. Mijn verzekering van dit handelen op de hoogte gebracht. Tercht betalen ze de 17,90 niet uit.
Normaal kan je met een geschil naar het NMT of het ANT maar bij beide is de tandarts (nog) niet aangesloten. Op aangetekende brieven krijg ik geen reactie. Ondertussen wel reactie van UWNOTA dat ik het resterende gedeelte van de rekening moet betalen. Ook hen op de hoogte gesteld van de fraude. Maar ja wie ik ook aanschrijf, wie ik ook bel, NZA, consument en de zorg, centrum bestrijding verzekeringsfraude, zorg en zekerheid, allemaal roepen ze nee het mag niet maar er gebeurd niets. De isnpectie van de volksgezondheid pakt alleen het gedeelte op dat er geen klachtenregeling is. Afeglopen week heb ik dan ook maar aangifte gedaan bij de politie voor fraude.
Is er iemand op dit forum die me van een goede tip kan voorzien?
mvg Kleurplaat
Re: Frauderende tandarts
IGZ pakt inderdaad alleen het stuk mbt d eklachtenregeling, de rest is hun taak niet. WEL van de NZA , u kunt behalve tegen uw tandarts natuurlijk ook nog een klacht indienen bij NZA hierover, want ook zij zullen zich moeten verantwoorden, en loopt dat ook dood kunt u natuurlijk de verantwoordelijk minister aanschrijven.
Dat ie nog geen klachtenregeling heeft is onzin, want dat is in ieder geval bij de NMT gekoppeld aan het lidmaatschap. Dat is dus een bewuste keuze om wel of niet te doen.
u heeft inmiddels trouwens een andere tandarts neem ik aan?
Re: Frauderende tandarts
Jammer, het wordt de tandarts zo wel makkelijk gemaakt.
(en het juridisch loket wil best helpen... maar het betwiste bedrag moet boven de 90 euro liggen..)
Re: Frauderende tandarts
Waar haalt de verzekeringsmaatschappij het recht vandaan om een behandeling niet te vergoeden die gewoon op de nota staat. Verder doen ze er blijkbaar niets aan. Door dus een tandarts aan te geven van foutief declareren wordt u nu de dupe. Ik ben benieuwd om welke verzekeraar dit gaat.
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
deze is als cadeau meegegeven aan de kinderen.. leuk zo'n keycord en boekje
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Onzin van de Nza. Als u niet betaalt zal de tandarts er een zaak van moeten maken. De vraag is of dat gebeurt voor dat bedrag maar meer nog vanwege het feit dat de tandarts zelf heel goed weet dat er ten onrechte is gedeclareerd (inmiddels ook al impliciet toegegeven). Dan moet ie een potje gaan staan liegen voor de rechter en daar heeft ie geen zin in voor dat bedrag.
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Ik ben benieuwd of je al iets gehoord hebt van het medisch tuchtcollege.
Mijn ervaring is dat een zorgverzekeraar zijn handen niet wil branden aan dergelijke zaken.
Vaak hebben ze zelf te weinig kennis in huis. En het levert te weinig op. Aan de andere kant beseft men niet dat als ze deze praktijken nu wel een keer massaal aanpakken, dat een tandarts in de toekomst wel 3 keer nadenkt of hij een dubieuze nota verstuurd.
Zo heb ik nooit begrepen waarom er geen garantiebepaling is voor tandartsbehandelingen. Als een vulling drie keer uit je kies valt, of iemand moet terug om zijn prothese tot 4 keer toe te laten bijvijlen, dan wordt er ook gewoon 4 keer een nota verstuurd. Intussen ben je volgens je polisvoorwaarden, dan al lang over je maximum vergoeding heen en begint het gestechel tussen de verzekerde en de tandarts. Dan is het de wet van de sterkste. Ook hier houdt een verzekeraar zich ver buiten.
Waar een verzekeraar zicht veel drukker om maakt is onterecht in rekening gebrachte ligdagen. Verkeerde ligklasse. Of inkoppers als verhaalsrecht. Dit zijn zaken die lopen meteen in de duizenden euro's.
Op het hoofdstuk 'meer transparantie in de tarifering in de gezondheidszorg' (incl. dubieuze nota's) heeft menig minister zich stukgebeten.
Ik geloof niet dat hier snel een antwoord op gevonden wordt.
Ik hoor graag van je Kleurplaat.
Re: Frauderende tandarts
Die transparantie is er denk ik wel, en waar hij er niet is ligt dat aan de zorgverzekeraar denk ik. Ik krijg van mijn verzeekring altijd netjes een overzicht wat er door wie regelrecht is gedeclareerd, daar heb ik dus controle op. Steeds meer zorgverzekeraars geven die info ook via internet trouwens. Dus het neemt wel toe. Er was een traject voor vrije(re) tarieven in ngang gezet door overheid en NZA, maar die trekken nu de staart in. Dat zou gepaard gaan met meer info en inzichtelijkheid naar patient, maar het een kan niet zonder het ander. Daarbij draait het deels om geld. Overigens is het huidige declaratiesysteem naar mijn mening inzichtelijker voor de patient dan wat er tot nu toe op paier stond in relatie met de vrijere tarieven, maar goed dat is mijn mening (oa). Er zijn idd geen garantie bepalingen, heeft er deels ook mee te maken dat de huidige tarieven in NL belachelijk laag zijn en daarote dus eigenlijk ook geen ruimte bieden . Want garantie en kosten die daarmee samenhangen zitten overal gewoon in het tarief. Daarnaast is garantie heel moeilijk te geven want er spelen wel heel veel factoren een rol. Het voorbeeld van opvullen van de prothese vind ik een slechte, want met dragen van de prothese verandert de kaak van vorm. De prothese kan niet meeveranderen dus moet aangepast worden. En dat is dus echt niet de schuld van de tandarts....En een uitgevallen vulling.. tja kan ook door zwaardere belasting dan gemiddeld komen bv.
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Dat mag wel zo zijn, maar er past m.i. wel een kanttekening bij om misverstanden te voorkomen. Het neemt bijvoorbeeld niet weg dat ook de tandarts goed werk dient te leveren en dat de patiënt de tandarts daarop kan aanspreken, ook wat de financiële kant betreft. Het al of niet bestaan van garantiebepalingen staat daar los van. Garantiebepalingen kunnen nuttig zijn, zowel voor patiënt als tandarts, omdat het veel gezeur en gesteggel, kan voorkomen. Ook kan via garantie meer worden geboden dan waar de patiënt normaliter recht op heeft. Het ontbreken van garantiebepalingen betekent echter niet dat een tandarts rekeningen voor herstel van slecht uitgevoerd werk zomaar kan blijven sturen onder het mom van 'garantie tot de deur'.
Patienten dienen er wel rekening mee te houden dat het niet slagen van een behandeling tal van oorzaken kan hebben die buiten de macht van de tandarts vallen. Die komen uiteraard voor rekening van de patiënt, hoogstens zou sprake kunnen zijn van coulance in bepaalde gevallen.
Bij het ontbreken van garantie ligt het ook op de weg van de patiënt om aan te tonen dat de behandeling niet goed was. Dat is vaak lastig natuurlijk. Bij garantie ligt de 'bewijslast' in de praktijk een stuk eenvoudiger.
Overigens verwacht ik allesbehalve dat een verhoging van de tarieven zou leiden tot voor patiënten gunstige garantiebepalingen. Dat wordt natuurlijk gewoon in eigen zak gestoken of in het gunstigste geval geïnvesteerd in de praktijk(voering) :D
Re: Frauderende tandarts
Overigens denk ik dat het verstandig is je voor dit soort uitspraken gedaan wordt eens goed in de materie te verdiepen. Jonge tandartsen zijn op het moment niet eens in staat aan pensioenopbouw te doen.. Het normsalaris voor de tandarts is gebaseerd op ambtenaren schaal X (ja echt, een ambtenarensalaris is de basis!) men is echter vergeten daarin de secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioenopbouw en allerlei andere zaken te betrekken, die er voor de tandarts dus wel afgaan, en voor de ambtenaar niet meer.. nog even de uren die men maakt buiten beschouwing gelaten....
Dat alleen al is voldoende reden de tarieven minimaal te verdubbelen.. en te verdrievoudigen om alle inflatiecorrecties en andere zaken die niet verrekend zijn in te halen...
Maar dat is een andere discussie, alleen is het ""in eigen zak steken"" niet echt aan de orde...investeren in de praktijk wellicht wel, maar daar heeft de patient uiteindelijk ook baat bij.
En de tarieven kunnen alle factoren meegerekend best fors omhoog, en daar wordt de zeer hoge kwaliteit in Nl zeer waarschijnlijk alleen maar nog beter van!
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
vV, dit citaat uit Elsevier over de 'jonge tandartsen' vond ik trouwens wel geinig (alhoewel ik het zelf ook wel met een korreltje zout neem):
Academici verdienen meer dan hbo'ers, maar de laatsten lopen hun achterstand in. Tandartsen toucheren als vanouds verreweg het meest
"Als je op een doordeweekse dag op een terras goed geklede twintigers treft die van een glas wijn genieten, dan konden dat best beginnende tandartsen zijn. Zij werken gemiddeld slechts 31 uur per week, en daarmee verdienen ze maandelijks 3.025 euro netto. Daar staat tegenover dat ze in het begin grote investeringen moeten doen en snel hun maximale inkomen bereiken. Maar toch, het gemiddelde salaris van academici bedraagt 1.687 euro per maand, en daar moeten ze zes uur meer voor werken."Bron: http://www.elsevier.nl/web/Artikel/175196/Wie-verdient-het-meest.htm
Overigens klopt dat van die grote investeringen volgens mij niet eens, dat begint pas als ze zelf een praktijk beginnen. Daar wachten ze meestal wel een paar jaar mee.
Re: Frauderende tandarts
dat een beginnende tandarts "'slechts "" 31 uur per week werkt zou zo maar kunnen kloppen hoor, gemiddeld misschien tegenwoordig nog wel minder. Veel part time werkplekken (en dan doel ik dus op tandartsen die geen eigen praktijk runnen). een eigen praktijk is zoooo 1995...(of zo..)
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
net als in het echt...
Een eigen praktijk starten word wel steeds lastiger, deels ook doordat men gelijk ""alles"" wil wellicht. (OPG toestel in de hut, en noem het maar op) of men moet gelijkgestemden vinden om iets gemeenschappelijk te doen. Denk ook dat men eerst een paar jaartjes risico-arm wil proberen li en re, voordeel is dat je wel veel ziet, materialen gebruikt en straks als je een eigen toko begint wel minder fouten of verkeerde keuzes die geld kosten maakt.
maar we gaan wel heel erg off topic nu...
Re: Frauderende tandarts
Elzorro,
Ik heb de klacht ingediend bij het MT. Zaak is in behandeling genomen. Ik heb het verweer van de beklaagede ook gekregen met de vraag daar op te reageren. Dat is erg netjes.
Ondertussen heeft de vordering een vermenigvuldigingsfactor van 10 ondergaan. Binnenkort zal de zaak dus naar de kantonrechter gaan.
De zorgverzekeraar zegt, u, patient bent benadeelt, daar kunnen wij niets aan doen. Ook kunnen wij niets meer voor u doen. Bedankt dat u ons niet benadeelt hebt. :(
Beklaagde had geen klachtenregeling, ondertussen wel, maar die kunnen niets voor mij betekenen. Klacht heeft plaatsgevonden voor datum lid worden.
...
Re: Frauderende tandarts
nb, wat doet u nog bij dat figuur eigenlijk? daar wil je toch weg
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
haahaha, de ouwe dief knijpt 'm
Re: Frauderende tandarts
iedereen die ik spreek zegt betaal maar gewoon, je hebt pech..
gelijk hebben is 1 maar gelijk krijgen...
Re: Frauderende tandarts
Daarnaast, hij is verplicht een aansluiting te hebben bij een geschillencommissie. Is niet vrijblijvend namelijk. Kortom, gewoon wel aanpakken en de delen van de nota waar je ernstig over twijfelt gewoon niet of alleen onder protest betalen. Eikels moet je soms uit de boom schudden, maar als iedereen zijn mond houdt gaan zij door met rare praktijkvoering. Kwalijke zaak.
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Dat laatste klopt m.i. niet maar het is wel strafbaar (valsheid in geschrifte). Daarvan kun je aangifte doen. Of er in dit geval iets mee wordt gedaan waag ik te betwijfelen. Want het OM bepaalt of er wordt vervolgd en die heeft wel iets anders te doen gelet op het belang van de zaak.
Het is dus heel lastig ook je recht te krijgen in dit soort zaken. Maar de aanhouder wint. Misschien dan. Uit principe kun je zoiets doorzetten maar er gaat wel veel tijd/geld en moeite inzitten. Of dat het waard is moet iedereen zelf beoordelen natuurlijk.
Re: Frauderende tandarts
http://www.nza.nl/binaries/7113/10118/Visie_te_hoge_en_te_lage_ta2.pdf
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
als ik trouwens 1x fout parkeer kunnen ze er wel wat mee, dus een beetje meer cooperatief gedrag had ik wel gedacht. of had die souschef achter de balie maar 2 strepen ofzo?
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
hou maar op over de politie...
Re: Frauderende tandarts
Re: Frauderende tandarts
Ik heb vorige week van deurwaarder een brief gekregen dat zij in opdracht van het incassoburo zijn gestopt met de vordering. Zonder uitleg. Ik heb gebeld, maar ze willen geen uitleg geven. Ook het incassoburo wil geen uitleg geven. Het vreemde is dat zij 5 vorderingen op mij hadden en ik van 1 maar een officieel schrijven heb gehad dat ze die stoppen. Ik heb ondertussen 5 mails gestuurd maar hoor niets. Ja je kan ook bellen tegen een vergoeding per minuut... dat doe ik dus niet.
Ik wacht dus nog op officieel bericht dat de andere 4 ook gestopt worden.
Maar goed misschien dat de FIOD ECD (die ik ook aangeschreven heb) zijn werk heeft gedaan, of zal het de derde brief van het MT zijn?
Vreemd genoeg heb ik ook nog eens in maart geld op mijn rekening gestort gekregen. Ik heb niets te veel betaald dus waar dat geld dan voor is... aha onkosten vergoeding??
Binnenkort moet ik bij het MT mondeling toelichting komen geven.
Ik zal dan weer verslag uitbrengen
Re: Frauderende tandarts
Misschien wel op advies van het incassobureau die ziet dat dit niks gaat worden, dat kan.
Ergens hierboven stond dat het bedrag ondertussen vertienvoudigd was en dus naar de deurwaarder ging. Maar een eventuele rechtzaak kan alleen gaan over het oorspronkelijke bedrag, en nooit over de inningskosten.
Wanneer je de zaak verliest, kunnen die kosten er weer wel bij komen, dus dat je ze toch moet betalen. Maar omdat je kunt aanvoeren dat je herhaaldelijk contact hebt gehad over een onterecht bedrag op de factuur, hetgeen bevestigd is door de tandarts, staat die tandarts niet sterk, en het incassobureau nog minder.
Het is voor niemand interessant in actie te komen voor een bedrag van (wat was het ook al weer) 17,90? Het incassobureau heeft ondertussen al een berg kosten gemaakt (daarvoor draait vooralsnog de oude tandarts op).
En geloof me, een rechter die een zaak krijgt voorgelegd van 17 euro en 90 cent (eventueel keer het aantal kinderen) die neemt dit niet eens in behandeling. Echt niet. Die wordt alleen maar ontzettend boos op de advocaat die dit heeft ingediend.
Voor een rechtzaak moet het gaan om bedragen vanaf zo'n 200 euro (civiel). En dan nog...
De meeste advocaten komen niet eens van hun stoel af voor bedragen onder de 10.000 euro.
Het juridisch loket deed toch ook niks onder de 90 euro?
Toen ik dit topic net begon te lezen, had ik vanaf het begin al zoiets van: "Dit wordt nooit een rechtzaak, daarvoor is het bedrag veeeeeel te laag." Mijn advies was toen al: "Gewoon niet betalen. Als hij wil dat dit een rechtzaak wordt, wordt hij eerst keihard uitgelachen door een advocaat, en daarna uitgefoeterd door een rechter."
Je laatste bericht lijkt erop dat dit eindelijk is doorgedrongen tot je oude tandarts. Al dan niet met hulp van de deurwaarder en het incassobureau.