hallo,
ik ben thijs en al enige tijd werkzaam als tandtechnicus in het hoge noorden van het land wat ik met veel plezier doe, en ik heb al een tijdje een discussie met een collega over splinten. ik wil graag mijn werk goed doen en dat artsen de patienten tevreden naar huis kunnen sturen en belangrijker nog, tevreden blijven. vandaar deze vraag.
het gaat over de functionaliteit van een anti-bruxismesplint in de BK. in dit voorbeeld gaan we gemakshalve uit van een ideale situatie(tandtechnisch gezien) waarbij alle gebitselementen aanwezig zijn (klasse I beet).
over de disclusie bij front en hoektandgeleiding zijn we het in ieder geval eens, het gaat meer over het bepalen hoe steil de geleiding moet, in het geval van ontbreken van wasbeten.
ik moet er wel bijzeggen, dat als alle wasbeten bij de afdrukken zijn geleverd, dit meningsverschil niet ontstaat. bij deze dus ook een oproep om alle wasbeten erbij te doen.
ik ga uit van een gemiddelde condylusbaan (ongeveer 15-30 graden)
volgens mijn collega is deze hoek niet steil genoeg..mensen knarsen niet als kamelen zegt hij gekscherend.
in mijn ogen knarsen mensen ook niet als krokodillen en moet je de hoek juist zo vlak mogelijk maken vind ik. zolang er maar meteen disclusie is bij de proale en laterale bewegingen na de sideshift.
hoe soepeler de splint via de front/hoektandgeleiding de OK uit occlusie leidt, hoe beter is mijn stelling
een te steile hoek kan in mijn optiek meer problemen veroorzaken dan een vlakkere hoek.
bij een te steile hoek dwing je in mijn ogen de onderkaak in onnatuurlijke positie met alle gevolgen van dien en kan je zelfs de de onderkaak "op slot" zetten waardoor de splint zijn functionaliteit verliest.in deze situatie lijkt het mij beter om een zo vlak mogelijke hoek te kiezen, we hebben immers de informatie over de kaakrelaties niet.
ik ben geen tandarts dus vandaar deze vraag.
wat is nou beter? steile of vlakke hoek(ik zeg het maar even oneerbiedig) "gokken"?
welke hoek moet ik aanhouden bij het ontbreken van wasbeten?
door ontbreken van wasbeten (in mijn ogen noodzakelijk om een goede splint te vervaardigen) is het vrijwel onmogelijk om een goede instelling van de articulator te creeren. de enige informatie die je hebt is de erosie in de OK.
in de praktijk blijkt dat in 85% van de gevallen alleen een MO wasbeet of zelfs helemaal geen wasbeten worden meegeleverd. af en toe maak ik zelfs mee dat er alleen een afdruk van de BK wordt gemaakt, daar moeten we het dan maar mee doen als tandtechnicus..
ik ben dan ook blij als onderstaande beten worden meegegeven. namelijk de:
* facebow wasbeet
* proale wasbeet
* 1x links, 1xrechts laterale wasbeet
* CR wasbeet
* MO wasbeet
* constructie wasbeet (voor het bepalen van de dikte van de splint)
met deze informatie is het veel leuker om een splint te vervaardigen en gaat dan met voldoening de deur uit.
als deze informatie ontbreekt, kan er geen goede simulatie van de kaken in de articulator worden gebracht, waardoor je als het ware maar gaat "gokken".
in het verleden ben ik naar lezingen over bruxisme geweest en ik ben gaan zoeken op het internet en ik heb redelijk wat informatie gevonden over splinten. het blijkt dat het in de praktijk voorkomt dat de splinten soms breken, pijnklachten/spierpijn worden ervaren, of in sommige gevallen zelfs de beet kan worden veranderd en de problemen alleen maar groter worden.
nou ben ik geen wetenschapper of tandarts maar ik vind het wel leuk om over dit soort dingen na te denken.
ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met anti-bruxisme splinten. hoe denken jullie hierover en wat maken jullie mee in de praktijk?
ik denk, als de splint individueel op de patient is afgestemt d.m.v wasbeten en betere communicatie met de technieker deze problemen wel iets verminderd kunnen worden.
uiteindelijk is de patient het belangrijkst.
het zorgt in ieder geval voor 1 discussie minder op de tandtechnische werkvloer.
groetjes,
thijs
ik ben thijs en al enige tijd werkzaam als tandtechnicus in het hoge noorden van het land wat ik met veel plezier doe, en ik heb al een tijdje een discussie met een collega over splinten. ik wil graag mijn werk goed doen en dat artsen de patienten tevreden naar huis kunnen sturen en belangrijker nog, tevreden blijven. vandaar deze vraag.
het gaat over de functionaliteit van een anti-bruxismesplint in de BK. in dit voorbeeld gaan we gemakshalve uit van een ideale situatie(tandtechnisch gezien) waarbij alle gebitselementen aanwezig zijn (klasse I beet).
over de disclusie bij front en hoektandgeleiding zijn we het in ieder geval eens, het gaat meer over het bepalen hoe steil de geleiding moet, in het geval van ontbreken van wasbeten.
ik moet er wel bijzeggen, dat als alle wasbeten bij de afdrukken zijn geleverd, dit meningsverschil niet ontstaat. bij deze dus ook een oproep om alle wasbeten erbij te doen.
ik ga uit van een gemiddelde condylusbaan (ongeveer 15-30 graden)
volgens mijn collega is deze hoek niet steil genoeg..mensen knarsen niet als kamelen zegt hij gekscherend.
in mijn ogen knarsen mensen ook niet als krokodillen en moet je de hoek juist zo vlak mogelijk maken vind ik. zolang er maar meteen disclusie is bij de proale en laterale bewegingen na de sideshift.
hoe soepeler de splint via de front/hoektandgeleiding de OK uit occlusie leidt, hoe beter is mijn stelling
een te steile hoek kan in mijn optiek meer problemen veroorzaken dan een vlakkere hoek.
bij een te steile hoek dwing je in mijn ogen de onderkaak in onnatuurlijke positie met alle gevolgen van dien en kan je zelfs de de onderkaak "op slot" zetten waardoor de splint zijn functionaliteit verliest.in deze situatie lijkt het mij beter om een zo vlak mogelijke hoek te kiezen, we hebben immers de informatie over de kaakrelaties niet.
ik ben geen tandarts dus vandaar deze vraag.
wat is nou beter? steile of vlakke hoek(ik zeg het maar even oneerbiedig) "gokken"?
welke hoek moet ik aanhouden bij het ontbreken van wasbeten?
door ontbreken van wasbeten (in mijn ogen noodzakelijk om een goede splint te vervaardigen) is het vrijwel onmogelijk om een goede instelling van de articulator te creeren. de enige informatie die je hebt is de erosie in de OK.
in de praktijk blijkt dat in 85% van de gevallen alleen een MO wasbeet of zelfs helemaal geen wasbeten worden meegeleverd. af en toe maak ik zelfs mee dat er alleen een afdruk van de BK wordt gemaakt, daar moeten we het dan maar mee doen als tandtechnicus..
ik ben dan ook blij als onderstaande beten worden meegegeven. namelijk de:
* facebow wasbeet
* proale wasbeet
* 1x links, 1xrechts laterale wasbeet
* CR wasbeet
* MO wasbeet
* constructie wasbeet (voor het bepalen van de dikte van de splint)
met deze informatie is het veel leuker om een splint te vervaardigen en gaat dan met voldoening de deur uit.
als deze informatie ontbreekt, kan er geen goede simulatie van de kaken in de articulator worden gebracht, waardoor je als het ware maar gaat "gokken".
in het verleden ben ik naar lezingen over bruxisme geweest en ik ben gaan zoeken op het internet en ik heb redelijk wat informatie gevonden over splinten. het blijkt dat het in de praktijk voorkomt dat de splinten soms breken, pijnklachten/spierpijn worden ervaren, of in sommige gevallen zelfs de beet kan worden veranderd en de problemen alleen maar groter worden.
nou ben ik geen wetenschapper of tandarts maar ik vind het wel leuk om over dit soort dingen na te denken.
ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met anti-bruxisme splinten. hoe denken jullie hierover en wat maken jullie mee in de praktijk?
ik denk, als de splint individueel op de patient is afgestemt d.m.v wasbeten en betere communicatie met de technieker deze problemen wel iets verminderd kunnen worden.
uiteindelijk is de patient het belangrijkst.
het zorgt in ieder geval voor 1 discussie minder op de tandtechnische werkvloer.
groetjes,
thijs
Re: anti-bruxisme splint zonder wasbeten
Dat zijn er dan 2 te weinig. :smt003
De gemiddelde Condylusbaanhelling is overigens 40 graden t.ov de Frankforter horizontale indien je geen wasbeten erbij krijgt.( Bennett hoek 15 graden).
Indien je twijfelt laat je de tandarts toch een bepaling uitvoeren met de facebow.
Als het goed is zitten er ALTIJD wasbeten bij.
Ik zelf maak verder met behulp van de wasbeten een zog. occlusaal tafeltje waarin ik de articulatie beweging vastleg. Hierdoor krijgt de tandtechnieker extra informatie die vastligt.
Op deze manier krijg ik altijd een gegoten splint die doet waarvoor ie gemaakt is.
Als het je interesseert moet je het onderzoek van Posselt er maar eens bij halen.
Leuk draadje. :wink:
:wink:
bedankt voor je reactie robinson.
als het goed is zitten er altijd wasbeten bij inderdaad, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval.
bijna altijd maar 1 terwijl er vaak om een anti-bruxismesplint gevraagd wordt. voor een gewone occlusale opbeetplaat of stabilisatiesplint is dit waarschijnlijk wel voldoende..omdat hier geen front en hoektandgeleiding nodig is.
deze topic gaat ook over de anti-bruxisme splint en heb dan ook vaak het idee dat de opbeetplaat/stabilisatiesplint wordt verward met de a-b splint.
als je een splint wilt die doet waarvoor die gemaakt is heb je meerdere wasbeten gewoon nodig inderdaad.
de manier die jij beschrijft is de juiste, hier kunnen wij tenminste wat mee.
in ieder geval bedankt over de info v/d gemiddelde Condylusbaanhelling en de bennethoek.
ik zal het onderzoek van posselt ook even gaan bekijken.
groet
thijs
Mijn technieker adviseert overigens om de splint 1 dag volledig te dragen om daarna een soort van "remounting"te doen.
Doen jullie dit ook?
nee wij doen dit niet, in geval van twijfel kan ik me wel voorstellen dat dit wel "veiliger" is voor bepaalde laboratoria om dit te doen, dit ook om garantie te kunnen geven op de splint.
maar als de wasbeten/afdrukken goed zijn, lijkt mij dit niet nodig.
Meer een service richting de patient.
Ik heb sinds gisteren een splint gekregen ivm schuren van mijn kiezen en tanden rechts.
Ik heb hem vanacht om 2 uur uitgedaan omdat de splint wel heel strak zit en ook niet goed om mijn voortanden past, en vanachtend had ik meerdere zere kiezen en tanden (onder) in mijn mond dan anders.
Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn ? ik zie er nu al tegenop om hem vanacht weer te dragen.
Is dit normaal ?
Groeten Free-