Pijnlijke bult gehemelte en pijn kies

Author:
Inging
Posted:
wo, 02/17/2010 - 18:13
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een pijnlijke bult in mijn gehemelte. Iets links van het midden.
Nu doet vandaag ineens mijn tandvlees of kiezen ook pijn aan die kant. (ik schiojn gevoelig tandvlees te hebben)
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik probeer een afspraak te maken bij de tandarts, maar weet niet op welke termijn dat gaat lukken.
Het doet echt zeer en niet bij warm en koud.

Ingrid
mecánico para …

vrijwel altijd een ontsteking uitgaand van de tweede snijtand. de eerste laat de bult makkelijk naar voren komen, de tweede door de stand vaak naar het verhemelte. Wel op korte termijn laten kijken denk ik, de oorzaak kan ook wat anders zijn, maar zoals je het beschrijft.........dode tand, 2e snijtand
wo, 02/17/2010 - 21:55 Permalink
Takkel

Ik heb dit ook gehad. Foto's wezen uit dat het om een wortelpuntontsteking van mijn op 1 na achterste kies ging. Deze kies heeft in het verleden al een wortelkanaalbehandeling ondergaan en er zat een kroon op. Ik heb hiervoor een afspraak gemaakt met de kaakchirurg voor een apexresectie. Nog voordat ik daar terecht kon is de ontsteking acuut geworden ( vermoedelijk door te lage weerstand). Heb de ontsteking open moeten laten snijden... Verre van leuk. Inmiddels heb ik twee jaar geleden de apex gehad maar die heeft niet geholpen. Zit nu weer met een acute ontsteking. Ik ga de kies laten trekken. Zie geen andere optie meer.

Die bult hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar een fotootje kan geen kwaad denk ik.
zo, 05/16/2010 - 11:28 Permalink
jo47

3 maanden geleden brak een stuk van mijn kies (bovengebit), de kies is de vulling verwijderd en gerestaureerd met composiet. De kies voelde groter aan nadien, maar ik leek eraan te wennen. Nu gaan m.n. mijn tanden steeds schever staan , er staat regelmatig spanning op. De herstelde kies is naast de hoektand. Bijna 2 weken geleden kreeg ik pijn aan die kies en de naastgelegen hoektand en snijtand en ook aan dezelfe tanden in het ondergebit. De pijnen namen in hevigheid toe, trokken door mijn kaak en kwamen in golfbewegingen, pijn, verergering tot zeer heftig en weer wegebben. Op de foto bij de tandarts was niets te zien. Ook kloppen op de tanden/kies was niet pijnlijk. De tandarts dacht aan gevoelige tandhalzen of kaakholteontsteking. `s avonds kreeg ik koorts en ook de volgende dag nog behoorlijk koorts, pijn was niet onder controle te krijgen met paracetamol. Wang zag dik en pijn strekte zich uit door hele wang tot aan slaap en oor. Dag erna naar de huisarts, AB amoxicilline/clavulaanzuur/500 gekregen. De pijngolven verdwenen, de rest van de wang voelde hier en daar nog wat pijnlijk, maar vergeleken bij wat het was niet noemenswaard. Na 4 dagen op de foto nog steeds niets te zien van een zenuwontsteking van de kies. Wel aan het verhemelte boven de herstelde kies een kleine verdikking, die gevoelig is bij stevig overheen wrijven. De pijn is echter verdwenen. De tandarts stelt een wortelkanaalbehandeling voor denkt dat de zenuw toch ontstoken is.
Kunnen deze klachten ook komen doordat mijn tanden aan het schuiven zijn en/of doordat de kies misschien wat groter uitgevallen is? Of is een wortelkanaalbehandeling onvermijdelijk?
di, 05/18/2010 - 16:09 Permalink
mecánico para …

die krijg je toch al, for sure.
wat was de diagnose van de huisarts? want die schrijft toch ook geen AB voor zonder te weten wat de oorzaak is?

nb, kan ook een speekselsteen zijn die zo'n pijn geeft, alleen dan is de kans op klachten in je verhemelte weer niet voor de handliggend. as geheel klinkt het als een stervende zenuw, dus wkb starten.
di, 05/18/2010 - 19:50 Permalink
jo47

De huisarts dacht aan kaakholteontsteking of misschien een beginnend abces. Heb ik het goed begrepen dat zo`n bultje aan het verhemelte duidt op een zenuwontsteking en hoeft niet zichtbaar te zijn op de foto?
Het rare is dat ik in het begin en nu ook enigszins, pijn aan hoektand en kies in de onderkaak heb, ( tegenover de pijnlijke tanden en kiezen in de bovenkaak).
di, 05/18/2010 - 20:16 Permalink