wat kan als wortelkanaalbehandeling te pijnlijk is

Author:
Hubert
Posted:
zo, 09/19/2010 - 11:59
Hoi iedereen,

Mijn tandarts zei dat ik waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling nodig heb maar omdat ik nogal kleinzeerig (bij een tweevlaksvulling zonder verdoving lig ik al te dansen op de stoel) ben en daarom heel bang vroeg ik me af wat er kan worden gedaan als de tand open ligt maar je niet verder kan van de pijn. Ergens las ik dat er dan een medicijn in de kies kan worden gedaan die de wortel dood is dit nu zo of is dat gewoon een droom?

Hubert
vV

die zenuwdodende middelen worden niet meer toegepast (als het goed is).
Maar het is gewoon zeer goed te verdoven. Daarnaast: is het nodig omdat een gat diep zit (dan gewoon dus goed verdoven, en echt tijd nemen hem in te laten werken), of omdat de zenuw dood is? (dan was het ook niet ""wellicht"" nodig, maar gewoon 100% zeker).

Dus gewoon even overleggen dat u iets eerder komt om de verdoving vast te zetten, kan de tandarts in de tijd dat die inwerkt iets nuttigs doen, bv een andere patient helpen.
zo, 09/19/2010 - 13:22 Permalink
Spiegeltje

Mits vakkundig gedaan en er de tijd voor wordt genomen (zie ook hierboven) is vrijwel altijd een goede verdoving te geven, ook als sprake is van een flinke ontsteking. Mede om deze reden. en de wijsheid om daar spaarzaam mee om te gaan, is het niet 'volgens het boekje' om standaard eerst antiobiotica te geven. Deze is bovendien vaak ook nog niet goed werkzaam want de stof kan er niet goed bij komen door de slechte doorbloeding, alhoewel soms de pijnklachten afnemen. In Nederland is er vrij grote consensus dat er in de tandheelkunde maar een paar echte indicaties voor antibiotica zijn (bijvoorbeeld bij hartklepproblemen (preventief) en behandeling tandvlees in sommige gevallen). Dat het toch (kennelijk) nog regelmatig wordt voorgeschreven maakt dat niet anders.
ma, 09/20/2010 - 10:54 Permalink
Hubert

Bedankt voor goede antwoorden, hier wordt ik al wat geruster van. Weet u misschien ook iets van serotonine? Ik loop bij de Riagg vanwege autisme, en bij autisme is meestal een serotonine tekort. Op internet zag ik dat serotonine pijnstillend werkt en bij mij dus meer pijn opwekt omdat ik een tekort heb. Verder wil ik naar een angsttandarts die mij dan onder een roes kan helpen. Maar wat ik ook van de website's van angsttandartsen bij mij uit de buurt leeste was dat dit lachgasroesjes waren. Maar omdat ik moeilijk mij gevoelens kan uiten en niet goed kan aflezen wat mijn tandarts op een gegeven moment denkt of voelt, weet ik niet of een lachgasroesje helpt. Als mijn tandarts wil opschieten en ik of ik denk dat dan kan het mij te snel gaan waardoor ik alsnog in de paniek schiet. Eigenlijk wil ik onder een echt roesje gaan maar dat wordt nogal moeilijk gevonden. Dat vind ik jammer want volgens mij heeft de gemiddelde persoon maar een paar wortelkanaalbehandelingen (ongeveer 3) per leven nodig. Mijn moeder (73) heeft haar tanden nog en mijn vader(80) alleen zijn ondergebit. Ook ben ik bereid om het geld te betalen, las dat het ongeveer 250 tot 500 euro kost.

Vriendelijke groeten,
Hubert
di, 09/21/2010 - 21:20 Permalink
Chris888

Je moet er vanuit gaan dat een tandartsbehandeling en dus ook een wortelkanaalbehandeling meestal goed lokaal verdoofd kan worden. Als lokaal is verdoofd komen de pijnprikkels niet in je hersenen aan.

Heb je je tandarts verteld dat je autistisch bent en wat tijdens een behandeling belangrijk is voor jou, dat hij of zij rustig aan doet bijvoorbeeld?

Bij autisme worden overigens (ook?) verhoogde waarden van serotonine gevonden (hyperserotonemia).
di, 09/21/2010 - 21:32 Permalink
Hubert

Bedankt Chris888 bedankt voor u antwoord, gelukkig dat tandartsen er wel iets van weten. Ja het klopt dat er in het lichaam verhoogde waarden van serotonine zijn maar in de hersenen niet. Nu slik ik er ook serotonine heropname remmers voor maar volgens mij is dat voor een andere soort hersenzenuwreceptor (synaps) dan voor de pijn (5ht2 bij psychotische verschijnselen en volgens mij heeft 5ht1 iets te maken met pijn). Toen ik aan mijn behandelaar vroeg of ik dan niet wat extra mocht slikken zei hij dat dit niet zou helpen. Sorry dat ik dit allemaal ophaal maar dat komt doordat ik niet weet of ik dit wel aan kan. Er zijn me natuurlijk al heel wat mensen voor gegaan en dat ging ook goed maar als ik zo'n verhaal van me zus hoor die voor gaatjes geen verdoving hoefde maar dit supererg vond en al die andere verhalen dan .... , terwijl ik al lag te dansen in de stoel bij een klein gaatje zonder verdoving.

Groeten,
Hubert
wo, 09/22/2010 - 08:16 Permalink
vV

even in het algemeen, een fenomeen wat wij ook hier weer zien: ineens komt als een topic zich ontwikkeld een heleboel extra informatie vrij, zaken (zoals autisme bv, en specifieke wensen van TS zelf) die toch zeer essentieel zijn voor een gedegen antwoord, voor zover dat vanachter een PC in dit soort gevallen te geven is. Was prettig geweest dat gelijk in de vraag te vermelden, want eigenlijk kunnen we opnieuw beginnen.

Ik heb nu zoiets van: wat zegt de eigen tandarts ervan, is die op de hoogte van de wensen ed? En zo ja wat doet die ermee, zo nee waarom niet?
wo, 09/22/2010 - 10:07 Permalink
Chris888

....terwijl ik al lag te dansen in de stoel bij een klein gaatje zonder verdoving.

Ook voor een klein gaatje kun je een verdoving vragen, dan heb je niet alleen geen pijn, maar wordt de behandeling voor jou wellicht ook wat meer voorspelbaar, dwz dat je je geen zorgen hoeft te maken hoeveel pijn het gaat doen en of je dat aankunt.

Ik ben overigens geen tandarts.
wo, 09/22/2010 - 10:19 Permalink
Hubert

Beste Vv

Sorry dat ik mijn vraag niet in een keer stelde. Ja mijn tandarts is er van op de hoogte, en ik mag naar een angsttandarts. Verder dan een paar website's te hebben bekeken van zulke tandartsen heb ik niet. Weet niet trouwens wat u met TS bedoeld maar dat zal waarschijnlijk voor andere tandartsen wel duidelijk zijn, als het om mijn specifieke wensen gaat dan wil ik alleen dat mijn kies wordt behandeld en ik en de tandarts het uithouden tijdens de behandeling.
wo, 09/22/2010 - 17:36 Permalink
vV

meestal kent de tandarts wel praktijken/afdelingen CBT of wahatever waar onder narcose behandelingen worden uitgevoerd. kan en mag ie ook best wel een rol in spelen, verwijzing regelen ed.

ALs hij op de hoogte is, en eigenlijk alles al besproken, en je eigenlijk dus voor jezelf er al uit bent wat het gaat worden, begrijp ik je vraag hier niet helemaal.
wo, 09/22/2010 - 19:19 Permalink