Ik heb een vraag over zirkonium dioxide:
1. De onderstructuur van een vrijeindigende brug kun je van metaal maar ook van zirkoniumdioxide laten maken, mits met de dummy
a. geen molaar wordt vervangen
b. geen frontelement wordt vervangen
Weet iemand ook waarom??
1. De onderstructuur van een vrijeindigende brug kun je van metaal maar ook van zirkoniumdioxide laten maken, mits met de dummy
a. geen molaar wordt vervangen
b. geen frontelement wordt vervangen
Weet iemand ook waarom??
Re: zirkoniumdioxide
Met de huidige stand van techniek kan je gewoon een molaar vervangen.
Maarre....: als student ging ik vroeger altijd zelf achter het antwoord aan, in plaats van de makkelijkste weg (toen was er nog geen internet...) Zou gewoon google gebruiken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zirconium_dioxide
Dus volgens mij is het toch juister om bij tandheelkundige toepassingen het te hebben over het keramisch materiaal 'zirkoniumoxide' en niet over de stof zirkonium(IV)oxide (zirkoniumdioxide).
Overigens wordt het materiaal ook vaak kortweg zirkonium genoemd. Dit heeft ook de betekenis van zirkonium (Zr) als chemisch element of als het metaal zirkonium. Overigens niet te verwarren met zirkoon (ZrSiO4).
Ik houd het toch op zirkoniumoxide zoals het in de tandheelkunde kennelijk meestal wordt genoemd als het gaat om het materiaal van de onderstructuur. Buiten de tandheelkunde zie je dat het keramische materiaal ook wel zirkoniumdioxide wordt genoemd. In de scheikunde/materiaalkunde, zelfs onder wetenschappers, is het niet ongebruikelijk dat verschillende benamingen aan stoffen/materialen worden gegeven. Soms afwijkend van de officiele benamingen (IUPAC)...
In Vlaanderen houden ze er ook een vreemde terminolgie op na :D
Lijkt me niet voor de hand te liggen: immers, ook het zirkonium(IV)oxide/zirkoniumdioxide in de vorm van het 'witte poeder' is ook gewoon kristallijn van aard. Tijdens het sinteren verandert alleen wel de kristalstructuur. Zal hier echter verder niet ingaan op de ingewikkelde vaste stoffysica die hier achter zit ....
N.B Het is wel een beetje mijn achtergrond, heb in de jaren '80 chemische technologie gestudeerd (TU-Eindhoven) maar de college's vastestoffysca zijn wat weggezakt (doe nu iets anders :D)..
uiteindelijk maakt tandheelkundig de naam niet zoveel uit. We weten dat we het allen over hetzelfde produkt hebben