Een kies is heel gevoelig voor kou.Een heftige pijn die ongeveer 3 sec aanhoudt.Dit heb ik ook gehad met een andere kies die in eerste instantie niet behandeld werd.Op een gegeven moment werd een behandeling bij de mondhygienist een probleem.Zij riep de tandarts en hij constateerde een lekkende vulling.Vulling vervangen,klachten niet weg.Na 3 maanden weer naar de tandarts.Moest een wortelkanaalbehandeling.Ging verhuizen en bij de nieuwe tandarts laten doen.En wel 3 keer en toen nog naar een endodontoloog.Want ik was er te laat bij.Maar nu daar (links) klachten vrij.Nu dus aan de rechterkant.De tandarts wilde eerst de vulling vervangen.Op grond van de klachten en omdat ik links dus te laat was.Niet dat er iets te zien was.Maar op de daadwerkelijke afspraak twijfelt ze en wil me toch weer doorsturen naar de endodontoloog voor consult.Is het de wortel of de vulling.
Mijn vraag is:Kan de oorzaak voor gevoeligheid voor kou (ik vlieg echt wel tegen het plafond) inderdaad zo moeilijk vastgesteld worden.De tactiek eerst de vulling vervangen en dan eventueel een wortelkanaalbehandeling lijkt mij wel logisch.Een consult bij de endodontoloog kost 120 euro.
Mijn vraag is:Kan de oorzaak voor gevoeligheid voor kou (ik vlieg echt wel tegen het plafond) inderdaad zo moeilijk vastgesteld worden.De tactiek eerst de vulling vervangen en dan eventueel een wortelkanaalbehandeling lijkt mij wel logisch.Een consult bij de endodontoloog kost 120 euro.
Re: ontstoken wortel of lekkende vulling
Als de vulling inadequaat is dan is deze vervangen de juiste optie. Niet zondermeer vervangen dus. Een vulling vervangen geeft ook extra prikkeling van de zenuw en dus eventueel extra klachten. Blootliggende tandhalzen kunnen ook dit soort vervelende klachten geven trouwens.