ontstoken wortel of lekkende vulling

Author:
inemaes55
Posted:
wo, 11/10/2010 - 12:54
Een kies is heel gevoelig voor kou.Een heftige pijn die ongeveer 3 sec aanhoudt.Dit heb ik ook gehad met een andere kies die in eerste instantie niet behandeld werd.Op een gegeven moment werd een behandeling bij de mondhygienist een probleem.Zij riep de tandarts en hij constateerde een lekkende vulling.Vulling vervangen,klachten niet weg.Na 3 maanden weer naar de tandarts.Moest een wortelkanaalbehandeling.Ging verhuizen en bij de nieuwe tandarts laten doen.En wel 3 keer en toen nog naar een endodontoloog.Want ik was er te laat bij.Maar nu daar (links) klachten vrij.Nu dus aan de rechterkant.De tandarts wilde eerst de vulling vervangen.Op grond van de klachten en omdat ik links dus te laat was.Niet dat er iets te zien was.Maar op de daadwerkelijke afspraak twijfelt ze en wil me toch weer doorsturen naar de endodontoloog voor consult.Is het de wortel of de vulling.
Mijn vraag is:Kan de oorzaak voor gevoeligheid voor kou (ik vlieg echt wel tegen het plafond) inderdaad zo moeilijk vastgesteld worden.De tactiek eerst de vulling vervangen en dan eventueel een wortelkanaalbehandeling lijkt mij wel logisch.Een consult bij de endodontoloog kost 120 euro.
Doffstein

Een kies is heel gevoelig voor kou.Een heftige pijn die ongeveer 3 sec aanhoudt.Dit heb ik ook gehad met een andere kies die in eerste instantie niet behandeld werd.Op een gegeven moment werd een behandeling bij de mondhygienist een probleem.Zij riep de tandarts en hij constateerde een lekkende vulling.Vulling vervangen,klachten niet weg.Na 3 maanden weer naar de tandarts.Moest een wortelkanaalbehandeling.Ging verhuizen en bij de nieuwe tandarts laten doen.En wel 3 keer en toen nog naar een endodontoloog.Want ik was er te laat bij.Maar nu daar (links) klachten vrij.Nu dus aan de rechterkant.De tandarts wilde eerst de vulling vervangen.Op grond van de klachten en omdat ik links dus te laat was.Niet dat er iets te zien was.Maar op de daadwerkelijke afspraak twijfelt ze en wil me toch weer doorsturen naar de endodontoloog voor consult.Is het de wortel of de vulling.
Mijn vraag is:Kan de oorzaak voor gevoeligheid voor kou (ik vlieg echt wel tegen het plafond) inderdaad zo moeilijk vastgesteld worden.De tactiek eerst de vulling vervangen en dan eventueel een wortelkanaalbehandeling lijkt mij wel logisch.Een consult bij de endodontoloog kost 120 euro.

Als de vulling inadequaat is dan is deze vervangen de juiste optie. Niet zondermeer vervangen dus. Een vulling vervangen geeft ook extra prikkeling van de zenuw en dus eventueel extra klachten. Blootliggende tandhalzen kunnen ook dit soort vervelende klachten geven trouwens.
za, 11/13/2010 - 22:43 Permalink
inemaes55

Gevoelige tandhalzen is het niet zowel volgens de tandarts als de mondhygienist.Bedankt voor het antwoord maar ik schiet er niet veel mee op,behalve dan dat het het twijvelen van de tandarts bevestigd.Hoe weet je of het de vulling is als er niets te zien is en ook niets op de foto.Blijkbaar niet de klachten.Die kunnen ook door een ontstoken wortel veroorzaakt worden.Maar een ontstoken wortel komt meestal weer door tandbederf.En als je de vulling laat zitten en wel een wortelkanaalbehandeling doet,lijkt mij ook niet goed.Kortom gooi het maar in mijn pet.Ik wacht het consult van de endodontoloog wel af.Bedankt in ieder geval
zo, 11/14/2010 - 12:54 Permalink
Stokertje

Wanneer in overleg met u wordt besloten een wortelkanaalbehandeling te doen, zal hoogstwaarschijnlijk de oude vulling ook worden vervangen. Maar zoals Doffstein aangeeft is vervangen van de vulling de eerste optie. Een lekkende vulling kan eventuele pijnprikkels makkelijker doorgeven, maar een ontsteking aan de wortel hoeft dat nog niet het geval te zijn. Daarom wordt eerst alleen de vulling vervangen. Gaan de klachten weg, probleem opgelost, gaan de klachten niet weg, dan wordt er pas een wortelkanaalbehandeling gedaan, tenzij een foto al eerder indicatie geeft voor een dergelijke behandeling. Een ontsteking aan de wortel is niet op de foto te zien (pijn bij koud en warm), een ontsteking aan de wortelpunt(vaak klachten bij druk, kauwen) kán wel op de foto te zien zijn, maar hoeft niet.
zo, 11/14/2010 - 13:38 Permalink
inemaes55

De kaakchirurg geeft aan dat je een vulling niet zondermeer moet vervangen alleen als hij inadequaat is.Dat is nu juist de vraag.Er is geen lek geconstateerd en de foto laat geen afwijkingen zien.Ik zelf dacht wat u ook schrijft:vulling vervangen en nog klachten dan wortelkanaalbehandeling.Alleen de tandarts besluit als ik voor het vervangen van de vulling kom,om toch eerst een endodontoloog in te schakelen.Ik neem aan omdat ze denkt dat de wortel mogelijk ontstoken is.Maar als dat niet zo is dan had de vulling gewoon vervangen kunnen worden.En als het wel de wortel is dan wordt toch ook de vulling vervangen.Dus wat is dan nu de reden om een endodontoloog in te schakelen?Dat dan de wortelkanaalbehandeling en de vulling vervangen in een keer kan?
zo, 11/14/2010 - 14:33 Permalink