Ik heb een nieuwe tandarts gevonden dicht bij huis, nu wil ik mijn dossier van mijn oude tandarts meenemen. Ik krijg de recente foto's niet mee, waarom niet?
Opnieuw foto's laten nemen is meer straling en is ook duur. Terwijl er dus al foto's zijn. Wat is hier de achterliggende gedachte bij?
Opnieuw foto's laten nemen is meer straling en is ook duur. Terwijl er dus al foto's zijn. Wat is hier de achterliggende gedachte bij?
Re: Dossier zonder foto's mee
Vraag het de tandarts, wij kunnen alleen maar speculeren :D.
Hoe dan ook, de tandarts is wettelijk verplicht een compleet afschrift te geven, inclusief alle foto's. Hier mogen overigens wel kosten voor in rekening worden gebracht wat echter niet gebruikelijk is. Als de tandarts, na een dringend verzoek, blijft weigeren kunt u een klacht indienen bij de beroepsvereniging. Dan zullen de foto's snel komen voorspel ik u.
Overigens is de kans groot dat de nieuwe tandarts toch nog wel een paar foto's wil maken. Dit hangt af van wat op de oude foto's staat, wat ie aantreft in de mond en hoe lang geleden de oude foto's zijn gemaakt. Meer dan 2 jaar oud is eigenlijk al te oud..
Ik kreeg ze niet mee, ze blijven in het archief van de oude tandarts, opdat ik bij een calamiteit kan worden geïdentificeerd.
Dit heeft de tandarts mij persoonlijk gezegd.
Ik zal dit topic op 'opgelost' zetten.
Dank nogmaals voor het reageren.
Dat is onzin. Mocht dit nodig zijn dan kan dat via de huidige tandarts. Deze eigenwijze tandarts handelt in strijd met de wet en boft maar dat u het er verder bij laat zitten...
Stuur ze wel op naar een andere tandarts.
Tegenwoordig via mail. :smt002
Dus niet een onvolledig dossier meegeven aan de patient en foto's alleen op verzoek van de nieuwe tandarts. Handelswijze slaat m.i nergens op..
Met een omweg wordt mijn dossier dan toch compleet gemaakt. De foto's moeten wel weer retour naar de oude tandarts.
Een tijdje terug moest ik vanwege pijn naar een vervangende tandarts, die een foto heeft gemaakt. Die foto wilde hij met alle plezier 'delen' met mijn oude tandarts, mocht het nodig zijn. Per e-mail inderdaad, maar ook per post.
De reden die mijn oude tandarts opgeeft over geen foto's mee ivm identificatie bij calamiteiten is niet juist? Wat zegt de wet?
Ik denk wel dat het mag wat ie doet, zolang er maar een compleet dossier naar de nieuwe tandarts gaat. Als de nieuwe tandarts de foto's niet terugstuurt heeft ie pech natuurlijk want geen poot om op te staan.
Ik ben altijd achterdochtig dan en uitermate nieuwsgierig naar de oude foto's.
Meestal maak ik dan (kosteloos) 2 nieuwe bite-wings.
Moet je wel mee oppassen...mag officieel niet, tenzij je het via een beveiligde instantie stuurt. Weet zo niet meer hoe die heet...moet je ook wel het een en ander voor betalen.
Nooit problemen mee gehad itt. de post.
Goed punt, Lieneke. Zonder meer per e-mail versturen van vertrouwelijke patientengegevens mag niet. Staat nergens letterlijk omschreven, maar is niet overeenkomstig de beroepsstandaard. Of je moet zeker weten dat de informatie niet in verkeerde handen kan vallen. Het ligt dus niet zwart-wit en je hoeft volgens mij ook niet via een bepaalde ' beveiligde instantie te werken' maar het moet wel de aandacht hebben van de tandarts.
Er is wel een richtlijn over (niet specifiek over e-mail, maar het komt wel aan de orde): http://knmg.artsennet.nl/Diensten/knmgpublicaties/KNMGpublicatie/Richtl…
Klopt m.i niet. Graag bronvermelding. Het heeft niks met de betaling te maken. Foto's zijn onderdeel van het patientendossier en niet alleen de diagnose op basis van de foto's. En dat patientendossier moet naar de nieuwe tandarts. Wat wel klopt is dat de tandarts ook duplicaten kan afgeven als een patient om foto's vraagt. De patient kan niet de orginele foto's afdwingen. Dat recht heeft ie i.d.d niet. Maar zeker in deze casus gaat het erom dat de (duplicaat) foto's bij de nieuwe tandarts komen...
Zie; http://allesoverhetgebit.nl/tandartspraktijk/pati%c3%abntendossier-de-tandartspraktijk
Ben het met je eens dat het netjes is de fotos mee te sturen, laat daarover geen twijfel bestaan!
Ik bedoelde gesleuteld mailen; er zijn bepaalde websites die dat voor je kunnen regelen.
Maar ze zijn ook niet het absolute eigendom van de tandarts, wat onder meer blijkt uit het feit dat op verzoek van de patient duplicaten moeten worden verschaft. De geciteerde tekst suggereert ook dat voor foto's andere regels gelden dan voor de rest van het dossier wat echter niet het geval is. Over dat eigendomsrecht kun je nog een hele juridische boom opzetten, waar dit forum echter niet voor bedoeld is..
Wat echter voor de patient (en tandarts) telt is dat de tandarts nooit foto's mag achterhouden, althans altijd duplicaten dient te verstrekken op verzoek van de patient of aan de nieuwe tandarts met toestemming van de patient. En hij moet die duplicaten zelf (laten) maken. En mag hiervoor bepaalde kosten in rekening brengen.
Van belang is dat de vertrouwelijke informatie niet bij onbevoegden kan komen en versleutelde gegevensoverdracht is daarvoor i.d.d. één belankrijke ,zij het mogelijk niet de enige, voorwaarde. Zal binnenkort die KNMG richtlijn eens lezen.
Met de invoering van het EPD zal dit wel oude koek worden, ik weet niet hoe het daar mee staat overigens
Het kan via de VECOZO. Ga naar berichtenbox-handleiding.
Het kan ook via zorgmail.nl
Maar hier gaat het om het overhevelen van een patiëntendossier i.v.m. overstap naar nieuwe tandarts.
Ik begrijp niet goed, waarom de foto's, die onderdeel uitmaken van het dossier, niet zomaar mee komen, maar alleen door de nieuwe tandarts (dus niet door mij als patiënt) kunnen worden opgevraagd en dat ze dan ook nog weer geretourneerd moeten worden.
Het is niet mijn bedoeling hier een juridische polemiek op te zetten. Waarom worden er zoveel drempeltjes opgeworpen? Ik heb inderdaad mijn overstap naar een andere tandarts enige tijd uitgesteld vanwege 'dit gedoe' (verplicht zijn om opnieuw foto's laten maken vanwege moeilijk doen met geven van gemaakte foto's, waarbij ik dacht aan de kosten), maar nu ga ik toch overstappen, want ik ben (totaal) niet tevreden over 'de oude tandarts'.
Ik kan ook wel begrijpen waarom zorgverleners geen originelen meegeven aan patienten als er geen kopie van is... Heb helaas ervaringen genoeg met onvolledig doorgegeven dossiers die patient zelf meenam, waar dan gewoon duidelijk iets mee was. En raken er foto`s zoek is ook het bewijs van een tandarts of hij iets wel of niet gedaan heeft, of al dan niet goed, weg...
Niet voor niets dat tandartsen erop staan om twee nieuwe bitewings te maken bij de inschrijving van een nieuwe patiënt, tenzij er foto's van maximaal 2 jaar oud getoond kunnen worden. Ik begrijp het nu helemaal. Ook vanuit de kant van de tandartsen gezien. Maar ik vind het wel 'balen'.