Mijn tandarts maakt een kroon in 1 sessie (van 2 uur) met een speciaal slijpapparaat. Het betreft hier volgens mij een composiet kroon (verrichtingencode V14). Op de factuur brengt hij echter een porseleinen (gebakken) kroon in rekening (code R25). Ik moet zelf de techniekkosten van 220 euro betalen (ik ben verzekerd bij Menzis Tandverzorgd 3). Het prijsverschil tussen composiet en porselein is aanzienlijk volgens de tarievenlijst. Mijn vraag is handelt mijn tandarts wel correct en als het composiet betreft kunnen er dan ook techniekkosten vallend onder code R25 voor een porseleinen kroon gefactureerd worden?
Re: Kroon van composiet of porselein codering
De tandarts bepaalt in dit geval zelf welke kosten hij in rekening wil brengen voor zo'n door hem gemaakte kroon, bijvoorbeeld 220 euro. Zou de kroon door een lab zijn gemaakt dan worden de kosten doorberekend zonder marge. Dergelijke kronen kan een lab overigens wel voor minder leveren maar de CEREC heeft voor u het voordeel dat alles in één dag/zitting klaar is.
Samenvattend: de tandarts heeft correct gefactureerd..
Overigens heeft uw tandarts niets te maken met het feit dat uw verzekering techniekkosten niet vergoed, maar met een begroting had u dat vooraf even uit kunnen zoeken en was het dus geen verrassing achteraf geweest..
Ach, in de meeste spreekkamers wordt, volgens mij, niet eens gesproken over eventuele alternatieven voor een buiten de mond gemaakte kroon (zoals composietkroon), laat staan de voor- en nadelen van bepaalde typen kronen zoals metaal/porselein en keramische (*).
Ik baseer me hierbij op het globale beeld dat ik heb gekregen over wat over dit onderwerp jarenlang de revue is gepasseerd op het forum. Bij elke van die typen kronen heb je trouwens ook weer diverse mogelijkheden en materialen met voor- en nadelen. Dan wordt het, denk ik, al snel te ingewikkeld voor de gemiddelde patient en gaat het de tandarts ook (te?)veel tijd kosten. En als de patient er zelf niet over begint?
Ik vind ook wel dat het onderwerp meer aan de orde zou moeten komen, te meer vanwege de grote ontwikkelingen op materiaalkundig gebied de laatste jaren. En - wat mij betreft - zeker als de tandarts kennelijk nog steeds een voorkeur heeft voor metaal/porselein boven de moderne keramische kronen.
(*)Misschien wel leuk om hierover een poll te plaatsen, bijvoorbeeld:.
"Toen u een kroon nodig had, is toen gesproken over de voor- en nadelen vanverschillende mogelijke typen kronen, zoals metaal/porselein kronen, zirkoniumoxide met porselein of andere typen"
o Ja, uit eigen beweging van de tandarts
o Ja, maar pas naar aanleiding van een concrete vraag van mij hierover
o Nee