Waarom mogen ouderwetse orthodontisten nog steeds werken?

Author:
GCdeVries
Posted:
vr, 03/18/2011 - 14:34
Mijn dochter (16) wil een beugel. We zijn bij twee orthondisten geweest. De eerste stelde vast dat er een 'complexe situatie' was, dat behandelen pas mogelijk zou zijn over 2 of 3 jaar en naast het trekken van kiezen een ingrijpende kaakoperatie zou vergen. Om een second opinion te krijgen zijn we naar een tweede orthodontist gegaan. Die kwam met dezelfde conclusie. Bij toeval las ik in de wachtkamer in een relatiemagazine van verzekeraar DWS over een nieuwe behandeltechniek (damon) uit Amerika. Onder het motto 'niet geschoten, altijd mis', hebben we een consult gevraagd bij de orthodontiepraktijk die werd genoemd. De orthodontist stelde vast dat er geen complexe situatie was, dat geen kiezen hoeven te worden getrokken, geen kaakoperatie nodig is en dat het gebit van mijn dochter dankzij de nieuwe damon-beugels binnen twee jaar helemaal recht en mooi staat. En passant vertelde hij dat slechts 20% van de orthondisten in NL met de nieuwe techniek werkt, en dat het aantal kaakoperaties en extracties bij zijn praktijk met 80% was afgenomen. Ook de 'buitenboordmotor' - voor veel kinderen een verschrikking - is niet meer nodig.
Mijn conclusie: heel veel kinderen en jongeren die een beugel nodig hebben, krijgen onnodig een verouderde behandeling, tot en met kaakchirurgie. Een grof schandaal. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk? Waarom wordt hier niet iets aan gedaan?
vV

laat hem vooral de stellingen die hij doet over tijdsduur en eindreslutaat schriftelijk bevestigen....

Ik vind het namelijk een heel fors verschil in uitgangspunt en traject.
En dat kan niet met alleen een ander behandelconcept, het gaat om het eindresultaat wat vergelijkbaar zou moeten zijn (op zijn minst) met de klassieke orthodontie. (niet ouderwets dus, maar klassiek, er is namelijk niets mis mee.

Vind uw standpunt inderdaad behoorlijk extreem, en waarom gelooft u de andere ortho`s blijkbaar niet, en die andere wel. Alleen maar omdat er jubelend gedaan word ergens over door nb o.a. een club die vooral niet teveel geld aan u kwijt wilt zijn...?
ma, 03/21/2011 - 15:55 Permalink
mecánico para …

kortom, op een rij zetten en een dubbele protrusie accepteren omdat je de bovenkaak niet wil remmen in de groei en de molaren wil distaliseren. geen extracties?? mmmmmm, bij een beetje toothsize of archlength discree pancy of gewoon ordinair te grote tanden/te kleine kaak ben ik wel benieuwd wat die wonderdokter gaat doen. maar deVries wil alleen even ongefundeerd en op basis van een consult zonder foto's een ander duo met identieke ideeën afserveren.

nog even de vraag of de orthodontie praktijk ook bemand was door een orthodontist of dat het een man met affiniteit voor orthodontie was.

waarbij ik niets afdoe aan het Damon systeem, maar vriend deVries heeft zijn mening wel heel vlotjes klaar.
wo, 03/23/2011 - 10:33 Permalink