gaat een wortelpuntontsteking vanzelf over?

Author:
gerrr
Posted:
ma, 04/18/2011 - 14:30
Hallo,

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad nav wortelpuntontsteking. Veel napijn gehad (daarover vraag gesteld in ander topic op dit forum). Ik heb met mn suffe hoofd natuurlijk "wortelpuntontsteking" gegoogeld en daarover zeer uiteenlopende verhalen gelezen. De een zegt dat een wortelpuntonsteking niet vanzelf geneest en altijd weer kan opvlammen - of operatief moet worden behandeld. Een ander zegt dat een wortelpuntontsteking wel vanzelf geneest (kan wel lang duren - ca 6 maanden). Weet iemand hoe dit zit?

groetjes,
wassil

Het beste is dat je door je tandarts laat informeren. De ene ontsteking is de ander niet en de ene patiënt is ook de ander niet. Je kan er alleen maar door in de war raken.
Wortelpuntontstekingen genezen meestal na een wortelkanaalbehandelingen, als het toch niet overgaat dan wordt er wel eens overwogen om het chirurgisch (dus van buiten) schoon te maken, maar dit wordt steeds minder gedaan. In principe ben je na een paar dagen al pijn vrij.
ma, 04/18/2011 - 21:00 Permalink
gerrr

Hi Wassil,

dank voor de info. Zit woensdag bij tandarts, dus zal eens extra navraag doen. Raakte een beetje in de war door de tegenstrijdige informatie op Internet.

En hi Chuck,

gelukkig ben ik weer pijnvrij (als ik voorzichtig kauw) - maar wie weet wat ze woensdag allemaal gaan uithalen (let op niet eruithalen!). Houd je op de hoogte!

groetjes,
di, 04/19/2011 - 01:08 Permalink
twilitekid

Een wortelpuntontsteking geneest inderdaad niet vanzelf, maar jij hebt een wortelkanaalbehandeling gehad. ;) Daarmee wordt de bron van de wortelpuntontsteking - dood en rottend zenuwweefsel - weggenomen. In principe geneest de ontsteking daarna wél gewoon, je lichaam ruimt dat zelf op. Dat kan inderdaad wel maanden duren, maar je zou na een aantal dagen wel van je klachten verlost moeten zijn.
wo, 04/20/2011 - 00:08 Permalink
HelpMe

Ik heb er geen verstand van. Maar wel zelf hiermee te maken gehad. Een wkb gehad en daarna leek ik van de pijn af te zijn. Wat een heerlijk gevoel...
Daarna af en toe vage klachten rondom dat gebied. En na 2 jaar helaas weer veel pijn bij die kies. Ik heb een wortelpuntbehandeling gehad. De kaakchirurg waarschuwde toen al dat hij de ontsteking wel weg kon halen maar dat deze ook weer terug kon komen. Maar ik heb dus wel 2 jaar met die wortelpuntontsteking rondgelopen. Die dus niet vanzelf wegging.

Helaas kreeg ik na 2 weken weer zoveel pijn dat ik heb gesmeekt om het ding eruit te laten halen. En dat is dus ook gebeurt. Nu ben ik eindelijk er vanaf.
ma, 04/25/2011 - 10:44 Permalink