Als gevolg van een onverklaarbare resorptie in mijn voortand is besloten om de voortand te verwijderen en een implantaat te plaatsen. Na verwijdering van de voortand kreeg ik een plaatje met 1 voortand welke ik na 2 weken al moest gaan vastplakken. Nu is vorige week het implantaat geplaatst en heb ik een doorzichtige retainer met opgevulde voortand gekregen. Dit is dus een bitje over al mijn boventanden en kiezen en nu heb ik te horen gekregen dat ik hiermee niet mag eten omdat het kan breken maar ik ga zo 3 weken op vakantie en wat als ik nou gezellig op een terrasje zit? Heeft iemand ervaring met de levensduur van zo'n retainer en of het nou echt zo link is om ermee te eten? Het plaatje kon niet uitgeslepen worden dus in 4 maanden al meer dan 450 euro kwijt aan alleen maar tijdelijke oplossingen dus een reserve-retainer laten maken is ook kostbaar? Ik hoor het graag van jullie!
Re: Eten met tijdelijke retainer als gevolg van implantaat?
Stokbroodje afbijten kun je echt wel vergeten, helaas.. Ik heb voornamelijk zachtere dingen gegeten, die niet veel gekauwd moeten worden. Pasta, stamppot, gewoon brood, rijst met saus (de korrels blijven er wel tussen zitten), en natuurlijk de soepen, yoghurtjes, drinkontbijten, smoothies etc etc.
Ik had er voornamelijk last van dat het doorzichtige stuk zo vies werd (van koffie, thee, rode wijn), en schoonmaken lukte niet, ik leek wel een zwerver met vieze tanden. Alleen iedere dag in de steradent (tijdens het slapen) daarmee werd het schoon.
Re: Eten met tijdelijke retainer als gevolg van implantaat?
Ik heb vandaag ook zo'n…
Waarschijnlijk moet ik nog 6 maanden met deze tijdelijke oplossing doen
Gewoon eten, alles went.