Eten met tijdelijke retainer als gevolg van implantaat?

Author:
Nappie26
Posted:
di, 06/21/2011 - 16:19
Als gevolg van een onverklaarbare resorptie in mijn voortand is besloten om de voortand te verwijderen en een implantaat te plaatsen. Na verwijdering van de voortand kreeg ik een plaatje met 1 voortand welke ik na 2 weken al moest gaan vastplakken. Nu is vorige week het implantaat geplaatst en heb ik een doorzichtige retainer met opgevulde voortand gekregen. Dit is dus een bitje over al mijn boventanden en kiezen en nu heb ik te horen gekregen dat ik hiermee niet mag eten omdat het kan breken maar ik ga zo 3 weken op vakantie en wat als ik nou gezellig op een terrasje zit? Heeft iemand ervaring met de levensduur van zo'n retainer en of het nou echt zo link is om ermee te eten? Het plaatje kon niet uitgeslepen worden dus in 4 maanden al meer dan 450 euro kwijt aan alleen maar tijdelijke oplossingen dus een reserve-retainer laten maken is ook kostbaar? Ik hoor het graag van jullie!
Jooph

Heb ik ook gehad, doorzichtige retrainer met 4 opgevulde voortanden. Ik hoefde het maar 3 weken te dragen nadat de implantaten geplaatst waren. Eten was lastig maar wel te doen. Je moet het dan wel vastzetten met kleefpasta en naderhand schoon maken, er gaat ook veel tussen zitten.
Stokbroodje afbijten kun je echt wel vergeten, helaas.. Ik heb voornamelijk zachtere dingen gegeten, die niet veel gekauwd moeten worden. Pasta, stamppot, gewoon brood, rijst met saus (de korrels blijven er wel tussen zitten), en natuurlijk de soepen, yoghurtjes, drinkontbijten, smoothies etc etc.
Ik had er voornamelijk last van dat het doorzichtige stuk zo vies werd (van koffie, thee, rode wijn), en schoonmaken lukte niet, ik leek wel een zwerver met vieze tanden. Alleen iedere dag in de steradent (tijdens het slapen) daarmee werd het schoon.
vr, 06/24/2011 - 15:13 Permalink
Nappie26

Bedankt voor je reactie, ik moet er 3 maanden mee lopen, totdat mijn implantaat is vastgegroeid en mijn kroon erop kan. Er is met name tegen mij gezegd dat als ik ermee ga kauwen dat er dan kracht op het plastic komt en dat hij dan kan breken en dan zit ik daar in Spanje zonder voortand....moet er niet aan denken. En schoonmaken met steradent dat mocht? Tegen mij is gezegd alleen in water leggen anders kan het plastic aantasten, toch vervelend dat er zoveel verschillende meningen zijn over deze noodoplossing maar in iedergeval bedankt voor je reactie. Nog meer mensen....?
vr, 06/24/2011 - 18:05 Permalink
Fred73

Ik heb vandaag ook zo'n retainer gekregen met 1 opgevulde tand omdat vanwege mijn "diepe beet" een plaatje met 1 tand volgens de deskundigen snel zou afbreken... Ik ben ook heel benieuwd of (uit) eten mogelijk is met retainer, want dat grote gat voorin mijn mond vind ik niet prettig voor mijn tafelgenoten.
Waarschijnlijk moet ik nog 6 maanden met deze tijdelijke oplossing doen
do, 08/22/2024 - 16:00 Permalink