Door een ongelukkige val is een van mijn voortanden de bovenkaak ingeschoten. Mijn eigen tandarts was op die dag niet aanwezig dus ben ik naar zijn plaatsvervanger geweest. De plaatsvervanger zei dat ik moet afwachten tot de tand vanzelf weer naar beneden komt en dat ik op termijn een wortelkanaalbehandeling moet. Mijn eigen tandarts zegt nu dat de wortelkanaalbehandeling zo snel mogelijk moet en omdat hij er nu niet goed aan de achterkant bij kan moet er in de voorkant van mijn tand een gaatje worden geboord. Ik ben hier niet blij mee en wil liever even wachten tot de tand weer wat naar beneden is gekomen. Wat is wijsheid in deze? Wie heeft hier ervaringen mee?
Re: Tand in bovenkaak geschoten na val
Je kunt spontane eruptie 4 weken afwachten, maar is er dan nog niet veel gebeurt is repositionering geindiceerd (hetzij chirurgisch hetzij dmv orthodontische extrusie)
Wortelkanaalbehandeling het liefst binnen 2 weken na intrusie indien de wortelpunten zijn afgevormd, bij nog niet afgevormde wortels kun je evt nog afwachten, maar de prognose is meestal niet heel gunstig voor de zenuw.
sterkte
Indien wordt afgewacht en de wkb niet direct plaats kan vinden, in ieder geval na 2 weken een rontgenfoto vervaardigen met het oog op externe ontstekingsresorptie.
Sterkte er mee.
Gelukkig komt wat mij is overkomen zelden voor er is dan ook weinig bewijs over wat de beste behandeling is.