Tand in bovenkaak geschoten na val

Author:
12bo
Posted:
ma, 06/20/2011 - 14:37
Door een ongelukkige val is een van mijn voortanden de bovenkaak ingeschoten. Mijn eigen tandarts was op die dag niet aanwezig dus ben ik naar zijn plaatsvervanger geweest. De plaatsvervanger zei dat ik moet afwachten tot de tand vanzelf weer naar beneden komt en dat ik op termijn een wortelkanaalbehandeling moet. Mijn eigen tandarts zegt nu dat de wortelkanaalbehandeling zo snel mogelijk moet en omdat hij er nu niet goed aan de achterkant bij kan moet er in de voorkant van mijn tand een gaatje worden geboord. Ik ben hier niet blij mee en wil liever even wachten tot de tand weer wat naar beneden is gekomen. Wat is wijsheid in deze? Wie heeft hier ervaringen mee?
Illuminus

Wijsheid is dat de tand zo snel mogelijk terug op zijn plaats moet komen vanwege een groot risico op ankylose (waardoor de tand vast komt te zitten in de kaak) bij dit type trauma.

Je kunt spontane eruptie 4 weken afwachten, maar is er dan nog niet veel gebeurt is repositionering geindiceerd (hetzij chirurgisch hetzij dmv orthodontische extrusie)

Wortelkanaalbehandeling het liefst binnen 2 weken na intrusie indien de wortelpunten zijn afgevormd, bij nog niet afgevormde wortels kun je evt nog afwachten, maar de prognose is meestal niet heel gunstig voor de zenuw.

sterkte
ma, 06/20/2011 - 15:13 Permalink
12bo

Ieder geval is weer anders blijkt nu. Inmiddels heb ik een second opinion achter de rug en wordt hier het advies gegeven twee weken af te wachten om te kijken of de tand wel ietsjes nog wil zakken zodat de tandarts er aan de achterkant bij kan om een wortelkanaal behandeling te doen. Een beugel plaatsen kan in mijn geval niet omdat het gevaar bestaat dat de tand dan losraakt en dat de andere tanden op een vervelende manier van stand veranderen. Ik hoop maar dat de tand toch nog wil zakken.
wo, 06/29/2011 - 19:47 Permalink
Illuminus

Dit is een vrij helder geval...er zijn wat nuances mogelijk (je kunt er voor kiezen om een korte tijd af te wachten), maar de risico's die daar mee samenhangen zijn ook navenant.

Indien wordt afgewacht en de wkb niet direct plaats kan vinden, in ieder geval na 2 weken een rontgenfoto vervaardigen met het oog op externe ontstekingsresorptie.

Sterkte er mee.
wo, 06/29/2011 - 22:05 Permalink
12bo

Na het zoveelste tandartsbezoek heb ik nu gehoord dat er verschillende meningen zijn onder tandartsen over wat het beste is direct na de val waarbij een tand in de kaak schiet (intrusie) bij volwassenen. De ene tandarts vindt dat je de tand direct weer terug op zijn plaats moet zetten en dan moet spalken. De andere tandarts vindt het beter om af te wachten of de tand weer in zijn originele positie terug zakt. Ik wist dit allemaal natuurlijk niet toen ik viel. Bij mij is geprobeerd om te kijken of ie vanzelf weer terug wil zakken. Helaas blijkt dit nu bij mij niet te willen omdat de tanden die ernaast liggen de ruimte nu blokkeren voor de tand die naar binnen is geslagen. Nu probeert een orthodontist met een beugel de tanden weer in de goede richting te krijgen. Helaas zal dit wel wat tijd in beslag nemen. Op zich zou ik dat niet zo erg vinden maar de wortelkanaalbehandeling moet ook nog steeds plaatsvinden en ik vind het nu wel eng worden of dit nu niet te lang gaat duren. Op dit moment kan de tandarts er nog steeds niet goed bij om de wortelkanaalbehandeling te doen.
ma, 07/18/2011 - 18:06 Permalink
12bo

Inmiddels heb ik alweer ruim twee maanden een beugel. De voortand zakte al in de eerste week een heel eind naar beneden. Daarna ging het langzamer. Hij staat nu nog net niet helemaal weer in de oude stand. Ruim een week geleden is de wortelkanaalbehandeling gedaan. De tand is gelukkig nog steeds niet verkleurd. Het wachten is nu tot de beugel er weer uit kan en de beschadigingen aan de tanden hersteld kunnen worden. Ik ben inmiddels overgestapt naar een andere tandarts omdat mijn tandarts het niet eens was met de door de tandarts waarbij ik de secondopinion heb laten doen en hij op een nare en intimiderende wijze mij probeerde te overtuigen van zijn gelijk waardoor ik alleen maar meer ging twijfelen aan deze tandarts. Hij heeft inmiddels wel toegegeven dat hij de fout heeft gemaakt mij te snel met de wortelkanaalbehandeling te willen behandelen. Er blijkt geen wetenschappelijk bewijs te zijn om snel na de val met een wortelkanaalbehandeling te beginnen. Je hebt dus de tijd om met een beugel (als de tand niet uitzichzelf wil zakken) te proberen de tand weer op de goede plaats te krijgen.
Gelukkig komt wat mij is overkomen zelden voor er is dan ook weinig bewijs over wat de beste behandeling is.
ma, 10/10/2011 - 15:22 Permalink