Dag,
Gisteren heb ik een aanvaring gehad met mijn tandarts. En omdat ik niet goed weet hoe dat op te lossen, mail ik jullie voor advies. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn tandarts stuurde me naar huis omdat ik 10 min te laat was voor mijn afspraak. Ik vond het vreemd, want ik was juist te laat omdat ik gemiddeld 20 minuut moet wachten om geholpen te worden. Hij is dus bijna altijd te laat.
Ik vertelde hem dat ik me niet prettige vond om zo behandeld te worden. . Het voelt alsof zijn tijd belangrijker is dan de mijne en ik kreeg niet excuses aangeboden als hij te laat is. Ik vind het geen manieren om zo je patiënten te behandelen.
Zijn antwoord was dat het aan hem is om bepalen hoe er met afspraak/ wachttijd omgegaan wordt.. Ik vroeg me daarom of dat klopt. Bestaat er een wetgeving hiervoor? Staat ergens vastgelegd voor beide partijen de rechten en plichten zijn?
Weet iemand dat?
Gisteren heb ik een aanvaring gehad met mijn tandarts. En omdat ik niet goed weet hoe dat op te lossen, mail ik jullie voor advies. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn tandarts stuurde me naar huis omdat ik 10 min te laat was voor mijn afspraak. Ik vond het vreemd, want ik was juist te laat omdat ik gemiddeld 20 minuut moet wachten om geholpen te worden. Hij is dus bijna altijd te laat.
Ik vertelde hem dat ik me niet prettige vond om zo behandeld te worden. . Het voelt alsof zijn tijd belangrijker is dan de mijne en ik kreeg niet excuses aangeboden als hij te laat is. Ik vind het geen manieren om zo je patiënten te behandelen.
Zijn antwoord was dat het aan hem is om bepalen hoe er met afspraak/ wachttijd omgegaan wordt.. Ik vroeg me daarom of dat klopt. Bestaat er een wetgeving hiervoor? Staat ergens vastgelegd voor beide partijen de rechten en plichten zijn?
Weet iemand dat?
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Er zijn gewoon omgeschreven fatsoensregels hoe je met elkaar omgaat in de maatschappij. Te laat komen op een afspraak die u zelf gemaakt heeft hoort daar niet bij in ieder geval. Daarnaast kan het zijn dat de tandarts goede redenen had om uit te lopen eerdere keren, bv een tegenvallende behandeling. die hij wanneer u in de stoel zou liggen daarmee dus ook gewoon af zou ronden (waarmee dan opvolgende patienten iets langer moeten wachten.
Grootste probleem vind ik dat u bij eerdere gelegenheden toen het aan d eorde was niet gelijk bezwaar had gemaakt, had het even uitgelegd kunnen worden. Ik kan de tandarts begrijpen dat hij daar nu geen zin meer in heeft gezien uw manier van denken (die als ik uw vraag lees nogal eenzijdig overkomt zonder perceptie voor de andere kant van de zaak)
of het verder al dan niet netjes is dat hij zonder terugkoppeling 20 minuten uitloopt hangt ook van de huisregels van de praktijk af, en die ken ik niet.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
de verklaring hiervoor wordt gegeven dat de uitlopende tandarts nog net even dat extra zou doen om volmaakte zorgen af te leveren, terwijl de niet uitloper aanzien wordt te stoppen omdat de tijd om is ook al moet de finishing touch nog komen
ook lul natuurlijk want de tweede tandarts kan meer tijd ingeboekt hebben dan de eerste.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Ik ben ook met u eens dat er omgeschreven fatsoensregels regels zijn voor hoe we met elkaar omgaan. Een daarvan is dat men de andere met respect dient te behandelen. Op tijd zijn voor een afspraak is voor beide partijen dus geldig!!En als het om een klant gaat, dient men nog extra alert op zijn. Ik vraag me af wat zal gebeuren als ik zijn factuur te laat zal betalen (die trouwens wel trouw 5 dagen naar zijn 5 min behandeling bij mij binnen is). Zal hij ook begrip voor mij hebben?Daar geloof ik niks van en dat zal ik goed begrijpen omdat het erbij hoort dat jij op tijd betaald voor wat jij krijgt.
Ik ben niet gek en weet dat een tandarts af en toe een spoed geval heeft. Maar juist omdat ik weet dat het niet het geval is bij mijn tandarts, vind ik het niet kloppen. We hebben immers allemaal goed redenen om te laat te zijn maar daar gaat het hier niet om. Ik vind te gek dat sommige arts vanzelfsprekende en natuurlijk vinden om mensen te laten wachten.
Ik wil wel geloven dat er men zijn die uitloop bij uitloop bij tandartsen associëren met kwalitatief werk. Ik hoor er zeker niet bij, integendeel.
Maar…u heeft één goede tip: ik zal de huisregels raadplegen.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
enkele jaren deden we een interne audit in onze praktijk: bleek dat 8% (ACHT PROCENT) van de afspraken zonder verwittiging niet werden nagekomen.Als je dit lineair extrapoleert dan betekent dit dat we elk jaar 1 maand zitten te wachten op patiënten die niet komen opdagen zonder verwittiging, maar ons personeel moet net zo goed betaald worden!En om dit op te vangen plannen we nu wat meer patiënten dan eigenlijk kan. En als iedereen dan komt opdagen, tja, dan moet er soms wat gewacht worden. Als er dan ook nog eens enkele patiënten te laat opdagen ,dan zit je aan het einde van de dag met wachttijden. Als patiënt kan je dit voorkomen door je afspraak vroeg in de ochtend te plannen,maar bij ons wil iedereen komen na de school/werkuren, na de balletles of voetbaltraining, en als het even kan hebben ze liefst nog eerst gegeten en de afwas gedaan.
Als iedereen op hetzelfde uur wil komen ,dan loopt het wel eens uit.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
(Ik weet dat openheid over het declaratie gedrag van tandartsen niet gewenst is op dit forum . zou deze post nu ook gesloten worden?)
Maatschappelijk verantwoord gedrag is dat een dienstverlener zijn planning zo opstelt dat hij daarin een stuk uitloop kan opvangen en niet alle pijn bij zijn patiënten legt. Het is geven en nemen, de ene keer wacht de tandarts en de andere keer de patiënt.
@flavia, Wat kunnen wij als patiënten hieraan doen? Post je ervaring onder de naam van deze tandarts op zorgkaartnederland Blijkt zijn gedrag systematisch, dan komt hij in het lijstje van tandartsen met tientallen negatieve beoordelingen en dan gaat hij het uiteindelijk vanzelf in zijn portemonnee voelen.
suc6
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Code D64 bestaat in België niet, en als we voor elke niet nagekomen afspraak naar de rechtbank moeten stappen ( want dat is de enige weg als de patiënt een schadevergoeding voor gemiste afspraak niet wil betalen) dan zijn we goed bezig. Dus als de patiënt van mij discipline verwacht ivm de afspraaktijden, dan verwacht ik dat ook van hem/haar. Ik ben er altijd als m'n patiënten moeten behandeld worden,dat kan ik dus niet zeggen van al mijn patiënten!
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Die tijd gaat weliswaar ten koste van mijn omzet ja, wat ik veel erger vindt (en waar de huidige egoistische maatschappij niet aan kan en/of wil denken) is dat daar andere mensen de dupe van zijn die graag in die tijd hadden willen komen. veel te vaak meegemaakt dat mensen langer dan nodig met pijn hebben moeten lopen alleen maar omdat een andere patient zijn afspraak vergeten was (waarvoor en een herinneringsmail en een sms gestuurd was ook nog). Deze cijfers en het belang van andere patienten die wel netjes zijn waren voor mij reden dit jaar de teugels maar weer eens aan te halen.. en kijk, gemiste aantal afspraken gedaald tot nu toe met 75%....heeft een paar patienten gekost maar daar heb ik blijere wel gemotiveerde voor teruggekregen.
Overigens: structureel fors uitlopen van de kant vand e tandarts kan niet, is planningsfout. Moet beter. Mag ook wellicht beter over gecommuniceerd, niemand vind het fijn te wachten bij de tandarts.
TS: houd eens op met die formulering ""klant"" : u wilt iets van de tandarts, niemand verplicht u te komen. En zeker bij iets als tandartswerk zijn heel veel zaken onvoorspelbaar. Dat daar blijkbaar geen begrip voor is, is jammer. Ik zou zeggen: zoek een tandarts die u kan garanderen dat u op tijd aan de beurt bent. ze zijn er , echt waar.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Het is nu eenmaal een feit dat patiënten vaker op de tandarts moeten wachten dan de patiënt op de tandarts. Dit is niet alleen de perspectief van mij en de topic starter maar wordt ook bevestigd in onderzoeken. Slechts 22,6 % van de afspraken wordt door de tandartsen nagekomen. http://www.nivel.nl/pdf/Wachttijden-huisartsen-en-tandartsen-copa.pdf
We moeten het probleem wel even in perspectief zetten:
Patient komt 8% van zijn afspraken niet na
Tandarts komt 77.4 % van zijn afspraken niet na
Dus ik zit veilig als ik stel dat er structureel te strak gepland wordt en de pijn van uitloop bij de patiënten gelegd word. Of alle tandartsen hieraan verdienen door een D64 te declareren kan ik niet met zekerheid zeggen. De mijne in ieder geval wel.
Tandarts, Wat bedoel je met teugels aantrekken? Declareer jij een D64 bij een no-show?
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Dat is natuurlijk zo. Net als er in grote winkels als er lange rijen staan voor de kassa, terwijl er genoeg kassa's zijn zonder personeel. De eigenaar heeft liever dat de klanten wachten, dan dat een caissière een deel van de tijd duimen zit te draaien. Binnen een bepaalde marge dan, anders lopen de klanten weg. Ook in de luchtvaart is sprake van overboeken wegens 'no shows . Verschil is alleen dat de gedupeerde dan wordt gecompenseerd. Bij de (tand)arts dus niet, in het gunstige geval kan er een excuusje vanaf of dat de tandarts of assistente even naar de wachtkamer komt en zegt dat het helaas wat uitloopt. Wat ik overigens kan waarderen en veel goed maakt. Niet alles, want mijn tijd is ook duur.
Bij mijn vorige tandarts kon je rustig een half uur of langer moeten wachten, de houding was ook dat je dat maar normaal moest vinden. De meeste mensen pikken dat ook gewoon. Het kost de tandarts alleen maar omzet als ie minder afspraken plant.
Dit staat overigens geheel los van het incidentele uitlopen vanwege een spoedbehandeling of zo die tussendoor moet. Met tegenvallers moet de tandarts m.i. wel rekening houden zodat 'de verloren tijd' in de loop van de dag (deels) kan worden ingelopen.
Het is wel zo dat bij minder vol plannen, zodat de patienten gemiddeld minder lang hoeven te wachten, de kans bestaat dat de tandarts deze 'service' gaat doorberekenen in de (vrije) tarieven in 2012. Uiteindelijk krijgt de patient toch de rekening gepresenteerd.
Ook ben ik van mening dat het terecht en logisch is dat de tandarts kosten doorberekent als iemand wegblijft zonder tijdig bericht, zelfs als die daarvoor een goede reden heeft! Daar hoeft de tandarts namelijk geen boodschap aan te hebben. Als ik van tandarts vV lees dat er gemiddels 1 afspraak niet door gaat per dag, vind ik dat ook (te) veel. Kan me voorstellen dat de tandarts dan maatregelen wil treffen, bijvoorbeeld uitschrijven als het structureel blijft voorkomen. Maar dan moet ie zelf zich ook inspannen dat de patienten op de afgesproken tijd de stoel in kan.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Klinkt leuk hoor, dat perspectief, maar deze twee percentages kun je natuurlijk niet zomaar met elkaar vergelijken.
Die 8% komt namelijk in het geheel niet opdagen. Daarvan kun je dus zeggen dat die z'n afspraak niet nakomt.
Die 77,4% komt z'n afspraak wel degelijk na, alleen niet stipt op de afgesproken tijd (door overmacht). Maar in 91,5% wel binnen 15 minuten, en in 43,2% binnen vijf minuten.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Ben benieuwd hoe de tandarts zou reageren als circa 50% van de patiënten binnen 5-15 minuten na afspraak arriveert (zie hetzelfde onderzoek)! Op tijd = op tijd. Het punt is en blijft dat de tandarts van de patiënt verwacht dat ie op tijd komt, en zelfs afstraft als die 10 minuten te laat is (zie TS) en zélf kennelijk wel vindt dat hij mag uitlopen. Dat betekent eigenlijk dat de tandarts zegt: jouw tijd is kostbaarder dan die van mij. Dat was vroeger misschien normaal toen artsen nog op een voetstuk stonden, maar niet meer van deze tijd. Dit geldt trouwens niet alleen voor tandartsen maar net zo goed, of nog sterker, voor huisartsen en vooral ziekenhuisspecialisten.
Kijk, het is allemaal geen groot drama als het eens een kwartiertje uitloopt maar het gaat om het principe en hoe de patiënt daarin wordt benaderd. Nogmaals, consequenties van te laat komen of helemaal niet is logisch, maar geef dan wel als tandarts zelf het goede voorbeeld. Wachten is niet 100% te vermijden maar moet wel een uitzondering in plaats van regel zijn. Ik kan Doja en TS voor een groot deel dus wel volgen.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Dit ben ik zeker met je eens. En in onze praktijk merk ik ook, dat als we tijdens de uitloop even melden dát we uitlopen, en hoe lang het ongeveer gaat duren, de patiënt er meestal geen enkel probleem mee heeft.
Zo moet je het echt niet opvatten.
Een tandarts vindt helemaal niet dat 'hij wel mag uitlopen', het gebeurt simpelweg af en toe. Neem van mij aan dat wij het net zo vervelend vinden als de patiënt.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Wat ben ik blij om te merken dat ik niet de enige ben die dat onacceptabel vindt.
Vandaag hoor ik van een bizar verhaal. De zus van een vriend, net afgestudeerd tandarts, kon een auto kopen door simpelweg haar diploma te tonen aan de auto dealer. Haar beroep stond garant voor geld verdienen. Ongelofelijk toch!
Tandartsen ik gun jullie van harte dat jullie veel verdien. Alleen niet ten kost van de andere. En a.u.b.: niet zeuren over geld verlies! Het gaat hier om de andere met respect te behandelen.
Doja, hartelijk bedankt voor de tip van de website. Ik het zeker melden…Hopelijk komt er verandering in. Voornamelijk in de mentaliteit van beide partijen: de patiënte moet leren dat hij niet verplicht is om eindeloos te wachten. En de tandarts, dat het niet vanzelfsprekend is om zijn patiënten te laten wachten.
Elke beroep heeft zijn eigen risico. En bij artsen hoort erbij dat sommige patiënten niet komen….En volgens mij verdienen ze toch genoeg om alles te laten draaien. En ik zal prima vinden om te betalen als niet kom opdagen of als ik te laat ben. Voorwaarde zal zijn dat ik het andersom zal gelden (mits een spoed geval de tandarts heeft belemmerd mij op tijd te behandelen)
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Zo kan ik nog tientallen voorbeelden noemen. Op je wenken bediend worden is niet realistisch. Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk dat een klant/patiënt/consument op tijd komt. Ik kom zelfs altijd te vroeg.
Je gedraagt je als de koningin haarzelf en houdt er merkwaardige normen en waarden op na. Had zelf een vak geleerd, dan hoefde je tenminste niet het inkomen van hardwerkende specialisten te benijden. Bah, krijg hier antiperistaltische neigingen van. En dat is niet goed voor mijn gebit.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Ja, maar als je dan zelf iets te laat bent krijg je volgens mij geen rekening van deze mensen (zie eerste bericht).
Ook de kapper heeft er belang bij de bezoekers te laten wachten om zelf eerder thuis te zijn. Gemiddeld is de wachttijd zo lang wat de klanten nog net accepteren en niet weglopen (tenzij er een gebrek is aan klanten natuurlijk, dan hoeft een patient niet te wachten). Als je dat zo doet, verdien je het meeste want zijn je kosten het laagst. Daar zijn boekjes over (wachtijdtheorie), wel taaie kost overigens :D
Lees daar eens wat over, dan begrijp je beter waarom mensen zo vaak ergens moeten wachten en wie daar dan van profiteert. Begrijp me niet verkeerd overigens, enige wachttijd is niet zo'n ramp en volledig uitbannen van alle wachttijd, wat igenliojk nauwelijks kan, kost veel extra capaciteit als de praktijk vol zit. Dat kan ook leiden tot hogere tarieven en (te) korte behandelingen, wat niet in het voordeel van de patient is.
Wat mij betreft is het belangrijkste dat de wachtende patient met respect wordt behandeld. Het geeft dan geen pas, als deze ook een keer te laat is, meteen een rekening te sturen (zie 1e bericht flavia). Wat mij betreft ligt dat anders als het structureel is. En ik zeg niet dat rekeningen sturen voor (incidentele) laatkomers voor alle tandartsen geldt, er zijn er ook genoeg die dit niet doen volgens mij.
P.S Laten we het inkomen van de tandarts of 'een goed vak leren' er s.v.p. buiten houden.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Jij hebt gelijkk dat het hier niet over het geld gaat. Ik wordt alleen zo pissig van al die berekening om aan te tonen dat de tandartsen zo zielig zijn.
En ja, jij moet vaak bij andere professionels ook wachten. Ik weet dat ik niet de wereldkan veranderen maardat pretendeer ik ook Niet. Een kleine verandering is al genoeg :)
Het gaat hier om respect en klantvriendelijkheid.
NB: Juist omdat ik 2 studies voer ik deze discussie op!!! Ik werk heel hard, ben onafhankelijk en wil zelf bepalen wat ik met mijn tijd doe.Net zoals de tandarts....
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Alleen bij structurele recidivisten. En als iemand zelf 10 min te laat is door overmacht (file oid) mag hij/zij even wachten. Als het mogelijk is. Maar soms is het zo dat er een lange afspraak achteraan komt (waar ik dan al aan begonnen ben), die ga ik niet onderbreken. en dan is het idd terugkomen, met uitleg waarom.
Grootste ontsporing lijkt mij de communicatie te zijn, van beide kanten overigens. TS heeft verzuimd de eerdere keren te vertellen dat het gewoon vervelend is zeker omdat het vaker gebeurt, de tandarts laat het blijkbaar na de wachtenden even te informeren over de uitloop. Dan geef je iemand de keuze te wachten of een andere afspraak te regelen, en in het laatste geval ben je als tandarts gelijk van je uitloop af.
Doja: je moet echt mijn postings wat beter lezen, en proberen te begrijpen wat ik schrijf, en niet alleen de in jouw ogen negatieve puntjes onder het vergrootglas leggen.....
lijkt mij een broodje aap verhaal. welke financier is dat? zou ik graag weten...
De meeste tandartsen krijgen in de huidige tijd niet eens meer financiering voor investeringen (in ieder geval niet tegen normale voorwaarden) laat staan als groentje zonder staat van dienst voor priveuitgaven...Overigens ook niet handig van die zus van die vriend dit soort hoge uitgaven te doen op deze manier...Dit zijn nu net van die gevallen die het beroep een slechte naam geven, opscheppen over dit soort handelswijze (en iets wat zeer waarschijnlijk niet eens waar is..)
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
TS had enkele vragen, niet in het bijzonder aan de tandartsen gericht volgens mij. Dat de tandartsen hier zich met een topic die hun beroepsgroep raakt willen bemoeien is hun eigen keuze lijkt me. Heb ik ook geen probleem mee trouwens, maar ga dan TS niks verwijten. Ik vind ook dat je nogal op de persoon speelt, door iemand een 'negatieve geest' te noemen en - onnodig - op het punt van taalvaardigheid te bekritiseren.
Er is genoeg op- of aan te merken over de tandarts als beroepsgroep, zoals over elke beroepsgroep. Als ik me niet vergis is daar op dit forum ook ruimte voor. En ik waardeer het als de tandartsen mee doen en zaken vanuit hun gezichtspunt beoordelen. Van die discussies leer je het meest. Het alternatief is een rubriekje waar tandartsen vragen van patiënten beantwoorden over louter technische tandheelkundige kwesties, maar dat is m.i. geen volwassen forum.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Volgens mij is dit de kern van het hele probleem, en ik denk dat je daar best gelijk in hebt.
Twintig minuten moeten wachten is niet leuk, maar het scheelt enorm als je daarvan op de hoogte wordt gebracht, zodat je weet waar je aan toe bent. Je kunt er dan eventueel zelf voor kiezen een nieuwe afspraak te maken. Ook een 'sorry voor het wachten', of 'bedankt voor het wachten' wordt door de patiënten altijd erg op prijs gesteld. Dat merk ik in ieder geval bij ons in de praktijk. Kleine moeite voor ons, groot plezier voor de patiënt.
Verder denk ik dat je jezelf er gewoon niet te veel aan moet ergeren. Het scheelt al enorm als je er rekening mee houdt, dat je waarschijnlijk even zult moeten wachten. Neem een boek mee, en relax (voor zover dat mogelijk is natuurlijk, in een wachtkamer :wink:).
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Wie is schuldig aan uitlopen meerkeuze vraag
1. De tandarts die zijn agenda niet goed heeft gepland
2. De patient op de stoel die bewust of onbewust tegenwerkt tijdens de behandeling met tijdverlies tot gevolg
3. De patient met hoge nood die al dagen met problemen zit en netjes wacht tot hij/zij vrije tijd heeft en dan belt met een spoedklacht en de spoeduren net voorbij zijn
4. De patient die met hevige klachten de praktijk binnen valt zonder afspraak en die dan volgens de wet behandeld dient te worden.
5. Vorige patienten die te laat zijn gekomen en zorgen voor uitloop.
6. De wet van Murphy die defekten aan de apparatuur kunnen veroorzaken, het electriciteitsbedrijf dat een uurtje geen stroom levert.
7. De patient die op de stoel even onwel wordt en daar moet blijven liggen tot hij veilig kan opstaan.
Het is allemaal wat geven en nemen. Niet op afspraak kost de tandarts geld. We spreken dan niet over inkomen maar over kosten zoals personeelskosten waar geen inkomsten tegenover staan, afbetalingen die doorlopen,leasekosten en dergelijke ...
Uiteindelijk worden deze kosten niet altijd verrekend. Het is immers niet altijd mogelijk of eigenlijk niet mogelijk of een smoes een smoes is of echt. Alleen wie niets laat horen, en zelfs niet nadien .. en daar om bekend staat dit te doen krijgt een rekening. De opbrengst gaat daarvan naar een goed doel en niet naar ons. Er worden er niet zoveel uitgeschreven.
Kijk als je wil dat je tandarts je voor uitloop betaald dan ga ik akkoord indien hij zelf verantwoordelijk is door bijvoorbeeld te laat op zijn werk te komen. Zijn behandeltijd in iets anders steekt, bellen naar zijn lief bijvoorbeeld.
Ik ben best een voorstander van het niet rekenen van de c90. Alleen dan geef je aan dat dit de normale gang van zaken is en dan wordt het een hel. Trouwens bij ons doet die problematiek zich slechts een enkele keer per maand voor. Daarenboven plan ik alle tijdsvakken steeds te lang in. Voor wie tandartsen een geldwolf noemen, ik dus niet ik ga niet naar steeds meer omzet in minder tijd.
Wanneer er uitloop is dan zioen we dat dit meestal in de avondspreekuren het geval is. De patienten hebben dan zelf geen tijdsdruk en zijn wat moeilijker beleefd uit de spreekkamer te werken. Het neigt dan een beetje naar buurten. De assistente tracht ze dan naar een aparte zitkamer te loodsen waar ze even verder kunnen nakaarten.
Tenslotte kan in de wachtkamer juridisch alleen gemeld worden dat er wat vertraging is, niet meer en niet minder. Vanaf het ogenblik dat de vertraging te maken heeft met de patient in de stoel is er medisch geheim. Een uitspraak als de tandarts is bezich met een moeilijke behandeling of extractie kan dus wettelijk niet.
Wat niet zegt dat een excuus niet ongepast is. Maar vaak beginnen patienten al te mopperen voor je dat kan zeggen en dan is de lol er ook van af. Zeker alsje na dit excuus nog een keer toegesnauwd wordt.
Mensen met dentale problemen te woord staan,... kan dit niet bij hun tandarts ....
Weet je dat wij, enerzijds om laser wetgeving, deuren hebben die niet langs de buitenz\ijde geopend kunnen worden. Weet je dat voor dat we dit hadden er teveel patienten zonder kloppen of wat dan ook de behandelkamer insnelden omdat ze nu een afspraak hadden en er zelfs één was die de patient van de stoel probeerde te trekken. Die patienten hebben we allen aan de deur gezet .. waarschijnlijk waren zij allen ziek toen ze op school de les beleefdheid bij het betreden van een gesloten bureel kregen.
Wat ik wel onderschrijf is dat bij continue langdurige uitloop er inderdaad een organisatorisch probleem is. Uitopen kan door de patienten al zeer beperkt worden door de balie assistente niet continu onder druk te zetten. Bepaalde uren en perioden op de dag zijn zeer gevraagd. Daar is er een gevaar dat behandelperioden door de aanhoudende druk van de patient te kort worden aangehouden met uitoop tot gevolg. Soeplesse in afspraken nemen is ook een zeer goede zaak.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Dan moet ik zeggen dat U uw patiënten zeer goed hebt opgevoed .Voor de rest kan ik uw argumentatie volmondig beamen.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Wat ik vaak terug hoor is dat patiënten zeggen het helemaal niet erg te vinden een kwartiertje te moeten wachten. Ja, vind je het gek, je laat je het wel uit je hoofd om kritisch te zijn op de tandarts die een minuut later een pijnlijke ingreep gaat doen. Er is op dat moment sprake van een machtsverhouding en kan je geen eerlijk antwoord verwachten.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
En bedankt.
Over mijn bijdrage heengelezen, soms?
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
En als iemand te laat is...........dan issie te laat en zeg ik er wel wat van. Vervolgens kijk ik wel wat ik nog kan regelen, en als het echt te gek is dan maken we een nieuwe afspraak. Maar soms is het verkeer de spelbreker, soms de kinderen thuis.....ik denk, lekker belangrijk aan de slag!
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Verstandige keuze.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Mijn nederlands heeft niks met de ondewerp te maken maar ik kan het niet laten en wil even hierop reageren: Ik ben heel trots op mijn nederlands. Ik woon 7 jaar in NL en vindt dat ik het best goed doe. Daarnaast vindt ik het vermogen om te leren, om te denken veel belangrijker dan de taal . Ik zal natuurlijk ook perfect nederlands kunnen spreken,schrijven als ik hier geboren was....
Maar wat ik wil is iedereen bedanken voor jullie bijdrage aan deze discussie. Ik ben blij met alle ideen en om de verschillende mening en invalshoek. Wat ik nu zal doen is deze discussie uitprinten, aan mij tandarts geven en met hem proberen tot een compromie te komen.
Of het zal lukken weet ik niet. Ik voel me zo en zo niet zo prettige meer bij hem. Ik heb het hier neit verteld maar ik ben daardoor vaak te laat op school om de kids op te halen of te laat op mijn werk. Wat ik ook al heb gedaan is een oppas te regelen om dat te voorkomen maar daar heb ik niet geen zin meer in.
Ik wens alle tandarts veel geluk en rijkdom met hun (mensen)werk. En alle patienten een goede behandeling en veel assertiviteit toe.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Ook al behoor ik niet tot de beroeps groep en kan je mij zelfs een criticaster noemen, schaam me als Nederlander voor hun vooringenomenheid en lompe houding op dit forum. Zelf ben ik op een andere post op deze site door een tandarts bedreigd na het publiceren van cijfers over de inkomens van tandartsen.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
1) owja?
2) waren het fictieve getallen?
3) door wie?
want 1 heb ik nergens kunnen lezen, 2 : je riep maar wat getallen en ging van 2 ton nar 150k en onderbouwing heb ik nergens gezien en dan 3) welke held heeft je bedreigd? want ik vind je houding niet echt opbouwend maar als iemand je gaat bedreigen..........dan zou ik die iemand wel aanmelden bij de directie hier.
nb, als blijkt dat dat bedreigen waar is/ iets met soep en heet gegeten dan zou ik als site owner jou definitief deleten.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
en vergeet vooral het nakomen van je plichten niet...
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Stop aub met pertinente leugens. Wie heeft je bedreigd, komt die tandarts bij je thuis een bom leggen, je kinderen ontvoeren,.... fantaseer de rest er maar bij ... dat is bedreigen...
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Zou ik niet doen want de interventies geven altijd wel aanleiding tot levendige discussies .
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
-- inkomsten probleem tandarts al aangehaald
-- tandarts geen respekt voor patienten bij uitlopen
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Eigenlijk wil ik niet meer terugkomen op de inkomens van de tandartsen maar ontkom daar niet aan als ik wil weerleggen wat mij verweten wordt. (sorry moderator) Onderstaand nogmaals mijn stelling en het dreigement. Beide zijn verifieerbaar uit openbare bronnen. Wat is hier nu aan gelogen? Mijn posts zijn niet zwartgallig maar vertellen de waarheid en ik probeer daarmee wat zelfreflectie bij de beroepsgroep te bewerkstelligen. Als je dat als een belediging opvat vind ik dat jammer, is niet mijn bedoeling. Tip: Lees mijn posts dan niet meer maar houd op met klagen bij de moderator.
Een tandarts verdiend in Nederland tussen de 67.000 en 600.000 euro per jaar.Aan de onderkant zien we het start salaris van een tandarts is 67 K (het hoogste startsalaris dat we in Nederland kennen) Bron: http://www.depers.nl/economie/465374/Ta ... laris.html Aan de bovenkant zien we een tandarts die orthodontie bedrijft die 600 K (3 keer balkenende norm) Bron http://www.medischondernemen.nl/Tandart ... -veel.html) + (Bron: http://www.medischondernemen.nl/Tandart ... isten.html)
Citaat: mecánico para bicicletas “flikker toch op zeg. Ik gooi je meteen achter de schermen”
Een voorbeeld van lomp gedrag door de beroepsgroep
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
en met mijn megastrakke uitspraak is meer als aansporing bedoeld. ik beledig je pas als ik zou zeggen wat ik van je leugenachtige voorkomen zou vinden en dan aangevuld met wat ziektes en andere aandoeningen. Bedreigen is al helemaal geen issue..............dus die dikke duim van je is behoorlijk op dreef.
nb, de "achter de schermen" tekst is gebaseerd op het niet meer zien van door jou geleverde informatie hier.
nbnb: je eigen bijdrage aan dit forum is dermate waardeloos dat je inderdaad beter ook gewoon je eigen klaagklubje kan gaan opzetten, maar daar heb je waarschijnlijk weer geen tijd voor/puf voor/zin in/mogelijkheden toe.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
:roll:
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Slaat kant nog wal.
Onderbouw dat maar eens met bronnen.. Ik kan me niet herinneren dat er kamer vragen zijn gesteld over garagisten die 6 000 000 verdienen. Waar ie die maatschappelijke verontwaardiging over de garagisten dan? Makkelijk om te roepen dat ik leugens verspreid maar met zinnige argumenten komen ho maar.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
mischien kan je ergens ook de prijs van het brood gaan bekritiseren ... een paar centen bloem wat water uit de kraan en wat kruimeltjes gist ...
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
volgens jouw theorie is alles winst , zijn voertuigen kosten tussen de 100000 en 280000 euro maal het aantal dat hij verkocht heeft geeft 6 000 000 euro.
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Stel, u bent net uw partner verloren of u bent ernstig ziek geworden. De tandarts ziet aan uw gebit, aan uw houding, aan wat-dan-ook dat er iets aan de hand is en vraagt of er soms iets is. U kent uw tandarts al jaren en u vind het fijn om uw verhaal kwijt te kunnen. U voelt zich zelfs zo vrij om even uit te huilen.
En dan...dan is de tijd om. Wilt u dat de tandarts u zegt: Goh, de tijd is om en toedeledokie? Of zou u het fijn vinden als de tandarts zijn medeleven toont, naar u luisterd en ook nog die vulling legt?
Stel..u heeft al een paar dagen kiespijn, maar u denkt ach...ik heb toch zo controle en dan laat ik er wel naar kijken. Wilt u dan dat u niet aan pijnklacht wordt geholpen omdat hier tijd voor gepland is?
Stel...u verslikt zich regelmatig, wilt u dan dat de tandarts even stopt en u even overeind laat of u laat liggen en keihard doorgaat?
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Re: tandarts en wachtijden....Ik heb klachten
Paginering