Ik heb een offerte gekregen van mijn tandarts met betrekking tot een paar behandelingen die er bij mij moeten worden uitgevoerd (in 2012). De codes die er bij staat corresponderen echter niet met de codes die ik van mijn verzekeraar doorkrijg. Die werkt namelijk al met de codes van 2012. Hierdoor kan ik geen goede vergelijking maken of ik de behandelingen wel of niet (deels) vergoed krijg. Beide partijen geven aan geen andere codes te hebben. Waar kan ik een juiste vergelijking maken tussen deze codes zodat ik weet wat er vergoedt wordt?
Re: Vergelijk prestatiecodes 2011 en 2012
Het gaat om:
H10 extractie
H25 Uitgebreid mondtoilet
V11 Eenvlaksrestauratie, glasionomeer
V12 Tweevlaksrest. glasionomeer
V21 Etsen + onderlaag
X21 Orthopantomogram
V11 = E111
V12 = E112
(V21 is hierbij inbegrepen)
X21 = A321
Transparant he? :wink:
@Lieneke: bedankt voor je respons.
Ik neem aan dat V21 zowel bij V11 als V12 is inbegrepen?
En ook de verdoving?
Er is ook een rontgenfoto genoemd in de offerte. Ik vind dat wel wat vreemd, omdat die vorige week juist is gemaakt. Is het logisch om er na de ingrepen direct weer 1 te maken? Het kost toch weer 60 euro namelijk.....
Dat van die foto kan inderdaad niet kloppen...vergissing? Of hebben ze vorige keer andere soort foto's gemaakt?
Dus wel wat anders dan die in de offerte bij de nog uit te voeren behandelingen, maar ik begrijp het nu en het verschil niet goed.
Wat doet die andere foto dan nog meer?
Mag ik je nog een ding vragen? De foto's die zijn gemaakt bij het afgelopen bezoek waren bedoeld om het systeem van de tandarts te updaten, omdat de praktijk is overgenomen een aantal jaar geleden en de vorige tandarts het niet actueel had (gesaneerd). Is het redelijk om die kosten wel in rekening te brengen bij de patient?
Ja, het is redelijk om daar geld voor de vragen. Niet omdat het zo ontzettend moeilijk is om zo'n foto te maken, maar wel omdat dit kwaliteitsverhogend werkt voor de rest van de behandelingen.
Bij mij geldt hetzelfde. Ik heb ook een begroting met de tarieven en codes van 2011 gekregen, terwijl ik de behandeling in 2012 zal ondergaan. Mijn tandarts zegt zelfs de nieuwe codes nog niet te kennen en pas volgende week de tarieven bekend te maken. Fijn, die marktwerking.
Kan iemand voor mij de codes van 2011 omzetten naar 2012?
J01, initieel onderzoek implantaten
X22, orthopantomogram
R60, etsbrug
H30, gecompl. extractie zonder opklap
J30, bindweefseltransplantaat
E85, gebruik operatiemicroscoop
J20, Plaatsen implantaat
J97, overheadkosten implantaten
J23, Plaatsin abutment
C13, nazorg
J44, Vervangen abutment
R25, Kroon
G10, beetregistratie
V40, polijsten
A10, geleid. of infil. anesthesie
X10, intra orale foto
(eventueel)
J15, kaakverbreding
J19, toeslag esthetische zone
Alvast bedankt!!!
Wie kan mij ajb helpen!
Code A10
Code R25
Code R40
Ivm brug
Heel graag je/jullie reactie!
Alvast bedankt!
Gr Linda
Beetje klantvriendelijke tandarts maakt gewoon een lijstje van patienten die daarom gevraagd hebben.
Dat ie de nieuwe codes niet zou weten is onzin overigens , die zijn al bekend vanaf de zomer.
Dat ie nog niet weet wat ie wil rekenen is ie dan laat mee, ik denk eerder dat hij nog eerst even wil kijken wat de rest doet...
Ik heb ze er (al) op staan, bijsturen komt later in het jaar wel, als dat al nodig/gewenst is.
Het gaat om:
T22 Initiële paradontale behandeling, zorgaanbieder zijnde mondhygiënist, per element (nieuwe code N111 ?)
T32 Herbeoordeling met paradontiumstatus (nieuwe code N215 is?)
T33 Uitgebreid bespreken vervolgtraject (nieuwe code W112 ?)
A10 Geleidings/infiltratie Anesth.
M00 Mondhygiene middelen (spoelmiddel, tongschraper)
A722 Onderzoek tandvleesbehandelingen
Oude code:
T11, T12
A711 Bespreken en opstellen zorgplan
Nieuwe code:
N111 Grondig reinigen worteloppervlak per element
Oude code: T22
Nieuwe code:
N215 Evaluatie tandvleesbehandeling
Oude codes:T31, T32, T60,T61
Nieuwe code:
W112 Nazorg standaard
Oude code:
T54 (T52; het korte consult is vervallen)
Nieuwe code:
W114 Nazorg uitgebreid
Oude code:
T56
Nieuwe code:
A611 Microbiologisch onderzoek
Oude code:
M32, T93
Ik heb nog 1 vraag. De offerte is gemaakt voor een paar ingrepen die gedaan moeten worden. O.a. het volgende: Links bovenin zitten de verstandskies en de kies daarvoor. De verstandskies heeft een groot gat en de kies er voor moet eigenlijk een 3 wortelkanaalbehandeling hebben. Mijn tandarts adviseerde om beide tanden te trekken. De verstandskies omdat die een groot gat heeft en niet echt nut heeft en de 2e omdat de behandeling vele malen duurder is dan het trekken van de kies. Kun jij aangeven of het inderdaad weinig zin heeft om in zo'n kies 400 euro te investeren? Ik zit een beetje in dubio en wil niet puur om het geld maar een kies verwijderen. Of kan ik bijv. ook de verstandskies vullen en laten zitten, de andere kies verwijderen en er een kunsttand o.i.d. tussen zetten? Of is dat net zo prijzig?
Wanneer heeft de tandarts dit plan opgesteld?
Het gaat niet zozeer om een second opinion (wat gedaan moet worden, moet gedaan worden). Ik vraag me af welke andere mogelijke oplossingen zijn en wat slim is om te doen, tandtechnisch en kostentechnisch. Dus meer een algemeen advies over mogelijkheden dan een second opinion, want ik begrijp dat je een situatie pas goed kan beoordelen als je het gebit ziet. Ik hoor graag wat zienswijzen van deskundigen hier om een afweging te kunnen maken.
P.S.: Een second opinion houdt in een afspraak maken bij een andere tandarts en daar weer foto's laten maken? Vergoed een verzekeraar zoiets ook?
Dat is ook precies de bedoeling van die nieuwe tarieven.
Zo van: 'ik heb dit ervoor over, wat kunt u voor dit bedrag doen?'
Let op: dit soort overleggesprekken kosten vaak ook weer geld. Reken tussen de 50 en 90 euro.
Kan iemand de lijst plaatsen of een verwijzing naar een website geven ??
Het gaat m.n. om code J635 en N511
http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/tarieven/prijs_en_omschrijv…
Misschien is de hele codering gewijzigd met ingang van 2012 ??
Ik schrik er wel van.
Als ik dan E33 + E34 + E86 + E87 bijelkaar optel, kom ik een heel eind beneden de begrote 600 euro uit.
Er zullen nog wel meer code 's bijgeteld moeten worden, denk ik.