Vergelijk prestatiecodes 2011 en 2012

Author:
ak
Posted:
vr, 12/09/2011 - 11:10
Ik heb een offerte gekregen van mijn tandarts met betrekking tot een paar behandelingen die er bij mij moeten worden uitgevoerd (in 2012). De codes die er bij staat corresponderen echter niet met de codes die ik van mijn verzekeraar doorkrijg. Die werkt namelijk al met de codes van 2012. Hierdoor kan ik geen goede vergelijking maken of ik de behandelingen wel of niet (deels) vergoed krijg. Beide partijen geven aan geen andere codes te hebben. Waar kan ik een juiste vergelijking maken tussen deze codes zodat ik weet wat er vergoedt wordt?
ak

De tandarts gaf inderdaad aan nog niet te weten wat de kosten in 2012 zullen zijn. Ook al is dat over slechts een paar weken.

@Lieneke: bedankt voor je respons.

Ik neem aan dat V21 zowel bij V11 als V12 is inbegrepen?
En ook de verdoving?

Er is ook een rontgenfoto genoemd in de offerte. Ik vind dat wel wat vreemd, omdat die vorige week juist is gemaakt. Is het logisch om er na de ingrepen direct weer 1 te maken? Het kost toch weer 60 euro namelijk.....
vr, 12/09/2011 - 14:53 Permalink
ak

Ze hebben een overzichtsfoto gemaakt vorige week (in 2 keer). Er was nog geen foto aanwezig. Dat zou de foto kunnen zijn die in de offerte staat misschien. En wellicht dat ze dat dan in 1x factureren. Maar het consult van vorige week staat er weer niet op, vandaar dat ik het wat vreemd vind overkomen.
vr, 12/09/2011 - 15:23 Permalink
ak

Oke, dank je voor de uitleg. Die 2e foto wordt dan gemaakt ivm het verwijderen van de kiezen wellicht? Alhoewel die in eerdere gevallen niet is gemaakt (zijn al 2 verstandskiezen verwijderd in het verleden bij de kaakchirurg).

Mag ik je nog een ding vragen? De foto's die zijn gemaakt bij het afgelopen bezoek waren bedoeld om het systeem van de tandarts te updaten, omdat de praktijk is overgenomen een aantal jaar geleden en de vorige tandarts het niet actueel had (gesaneerd). Is het redelijk om die kosten wel in rekening te brengen bij de patient?
do, 12/15/2011 - 11:37 Permalink
Lieneke

Uit zo'n overzichtsfoto kan je heel veel informatie halen. Dus die is altijd van nut; voor uw hele leven. Zoals de lengte van de wortel, de krommingen van de wortels, de dikte van de kaak etc etc etc Hoe zo'n kies eruit ziet met zijn wortels, kan inderdaad van belang zijn voor de extractie.
Ja, het is redelijk om daar geld voor de vragen. Niet omdat het zo ontzettend moeilijk is om zo'n foto te maken, maar wel omdat dit kwaliteitsverhogend werkt voor de rest van de behandelingen.
do, 12/15/2011 - 12:13 Permalink
brooster

Hallo,

Bij mij geldt hetzelfde. Ik heb ook een begroting met de tarieven en codes van 2011 gekregen, terwijl ik de behandeling in 2012 zal ondergaan. Mijn tandarts zegt zelfs de nieuwe codes nog niet te kennen en pas volgende week de tarieven bekend te maken. Fijn, die marktwerking.

Kan iemand voor mij de codes van 2011 omzetten naar 2012?

J01, initieel onderzoek implantaten

X22, orthopantomogram

R60, etsbrug

H30, gecompl. extractie zonder opklap

J30, bindweefseltransplantaat

E85, gebruik operatiemicroscoop

J20, Plaatsen implantaat

J97, overheadkosten implantaten

J23, Plaatsin abutment

C13, nazorg

J44, Vervangen abutment

R25, Kroon

G10, beetregistratie

V40, polijsten

A10, geleid. of infil. anesthesie

X10, intra orale foto

(eventueel)
J15, kaakverbreding

J19, toeslag esthetische zone

Alvast bedankt!!!
wo, 12/21/2011 - 10:27 Permalink
vV

gewoon even de tandarts verzoeken in januari even een begroting op basis van de nieuwe codes en tarieven toe te zenden.Begroting moet ie toch overleggen boven de 150,=.
Beetje klantvriendelijke tandarts maakt gewoon een lijstje van patienten die daarom gevraagd hebben.
Dat ie de nieuwe codes niet zou weten is onzin overigens , die zijn al bekend vanaf de zomer.
Dat ie nog niet weet wat ie wil rekenen is ie dan laat mee, ik denk eerder dat hij nog eerst even wil kijken wat de rest doet...
Ik heb ze er (al) op staan, bijsturen komt later in het jaar wel, als dat al nodig/gewenst is.
do, 12/22/2011 - 15:09 Permalink
MirjamVSM

Ook ik heb een offerte (van deze maand) van de paradontoloog met de tarieven en codes van 2011. Mijn zorgverzekering wil niet de moeite doen om de oude codes te "vertalen" naar de nieuwe: ik moet de paradontoloog maar bellen en dan morgen nog maar ens de zorgverzekering bellen. Maar die paradontologiepraktijk is gesloten wegens kerstreces en ik wil als het even kan nog voor de 31e overstappen naar een andere verzekering.

Het gaat om:
T22 Initiële paradontale behandeling, zorgaanbieder zijnde mondhygiënist, per element (nieuwe code N111 ?)
T32 Herbeoordeling met paradontiumstatus (nieuwe code N215 is?)
T33 Uitgebreid bespreken vervolgtraject (nieuwe code W112 ?)
A10 Geleidings/infiltratie Anesth.
M00 Mondhygiene middelen (spoelmiddel, tongschraper)
do, 12/29/2011 - 17:42 Permalink
Lieneke

Nieuwe code:
A722 Onderzoek tandvleesbehandelingen
Oude code:
T11, T12

A711 Bespreken en opstellen zorgplan

Nieuwe code:
N111 Grondig reinigen worteloppervlak per element
Oude code: T22

Nieuwe code:
N215 Evaluatie tandvleesbehandeling
Oude codes:T31, T32, T60,T61

Nieuwe code:
W112 Nazorg standaard
Oude code:
T54 (T52; het korte consult is vervallen)

Nieuwe code:
W114 Nazorg uitgebreid
Oude code:
T56

Nieuwe code:
A611 Microbiologisch onderzoek
Oude code:
M32, T93
do, 12/29/2011 - 18:52 Permalink
ak

@Lieneke:

Ik heb nog 1 vraag. De offerte is gemaakt voor een paar ingrepen die gedaan moeten worden. O.a. het volgende: Links bovenin zitten de verstandskies en de kies daarvoor. De verstandskies heeft een groot gat en de kies er voor moet eigenlijk een 3 wortelkanaalbehandeling hebben. Mijn tandarts adviseerde om beide tanden te trekken. De verstandskies omdat die een groot gat heeft en niet echt nut heeft en de 2e omdat de behandeling vele malen duurder is dan het trekken van de kies. Kun jij aangeven of het inderdaad weinig zin heeft om in zo'n kies 400 euro te investeren? Ik zit een beetje in dubio en wil niet puur om het geld maar een kies verwijderen. Of kan ik bijv. ook de verstandskies vullen en laten zitten, de andere kies verwijderen en er een kunsttand o.i.d. tussen zetten? Of is dat net zo prijzig?
vr, 12/30/2011 - 10:20 Permalink
vV

je vraagt ons eigenlijk een second opinion te doen mbt het plan van d eeigen tandarts. Kan niet zonder foto`s en andere info. Als je twijfelt kan je beter een echte second opinion laten doen, hiervoor moet echt in de mond gekeken namelijk, en goede foto`s erbij.
Wanneer heeft de tandarts dit plan opgesteld?
vr, 12/30/2011 - 11:17 Permalink
ak

De controle was begin deze maand. Toen zijn er foto's gemaakt.
Het gaat niet zozeer om een second opinion (wat gedaan moet worden, moet gedaan worden). Ik vraag me af welke andere mogelijke oplossingen zijn en wat slim is om te doen, tandtechnisch en kostentechnisch. Dus meer een algemeen advies over mogelijkheden dan een second opinion, want ik begrijp dat je een situatie pas goed kan beoordelen als je het gebit ziet. Ik hoor graag wat zienswijzen van deskundigen hier om een afweging te kunnen maken.

P.S.: Een second opinion houdt in een afspraak maken bij een andere tandarts en daar weer foto's laten maken? Vergoed een verzekeraar zoiets ook?
vr, 12/30/2011 - 20:47 Permalink
Newtan

Ik heb zelf het idee dat het dan handig is om met je tandarts te onderhandelen.
Dat is ook precies de bedoeling van die nieuwe tarieven.
Zo van: 'ik heb dit ervoor over, wat kunt u voor dit bedrag doen?'
Let op: dit soort overleggesprekken kosten vaak ook weer geld. Reken tussen de 50 en 90 euro.
vr, 12/30/2011 - 23:17 Permalink
john212

Ik zoek al meer dan 1 week op internet naar de lijst met verrichtingen van 2011. Maar kan het nergens vinden. Het gaat om het vergelijken van offerte voor 2012 met de tarieven van 2011. Met andere woorden hoeveel is de prijs gestegen (cq gedaald)

Kan iemand de lijst plaatsen of een verwijzing naar een website geven ??

Het gaat m.n. om code J635 en N511
za, 01/07/2012 - 14:58 Permalink