Vaak gaatjes

Author:
Aswinie
Posted:
di, 12/27/2011 - 20:00
Hallo,

Ongeveer 3 maanden geleden zijn er foto's bij mij gemaakt en daar waren een paar gaatjes op te zien en deze zijn ook gevuld. Nu heb ik weer erg last van gevoelige kiezen bij kou dus ik ben bang dat erg weer beginnende gaatjes zitten.
Ik heb al heel me leven last van gaatjes, maar ik poets gewoon 2x 2 min per dag en ik spoel met fluoride.

Hoe kan dit nou? Ligt het dan echt gewoon aan de bacteriën in mijn speeksel?
Chris888

Het kan ook liggen aan hoe vaak je iets eet of iets drinkt waar koolhydraten in zitten.

Iedere keer wanneer je dat doet maken bacteriën in tandplaque zuur aan waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Maximaal 7 keer per dag is het algemene advies. Water, thee en koffie zonder suiker tellen niet mee, dat kun je zonder risico veel vaker drinken.
di, 12/27/2011 - 20:44 Permalink
Aswinie

Bedankt voor de reacties!

Ja ik dronk regelmatig cola of fanta etc maar daar ben ik nu echt mee gestopt mijn tandarts gaf toen het advies om cristel clear te drinken dus dat doe ik nu.
@albert ik ga het proberen bedankt voor de tip!
wo, 12/28/2011 - 10:45 Permalink
Newtan

Ja, maar je gaat toch niet vertellen dat iemand gewoon water mag drinken tussendoor? :lol:
Dan is al die reclame voor frisdrank voor niks geweest.
En dan krijgen ze nooit meer nieuwe gaatjes.
wo, 12/28/2011 - 21:30 Permalink
Workie

Is Crystal Clear niet zuur (= lage pH), zoals de meeste frisdranken?
Is meer een water met een vaag smaakje van wat fruit eraan. Erg lekker. Vind persoonlijk die van de Aldi met passievrucht en citroen het lekkerst :smt003 Maar ander onbekende merken zijn ook goed te doen maar ik ga hiervoor echt naar de Aldi toe (En voor nog wat lekkere dingen zoals heerlijke varkenshaasjes)
wo, 12/28/2011 - 21:32 Permalink
Workie

Ja, maar je gaat toch niet vertellen dat iemand gewoon water mag drinken tussendoor? :lol:
Dan is al die reclame voor frisdrank voor niks geweest.
En dan krijgen ze nooit meer nieuwe gaatjes.
Stelletje boeven. Beetje samenwerken met de frisdrank maffia en dan lekker samen je zakken vullen :smt003 Wat is er mis met een waterleverancier zoals Vitens of betaalde de frisdrank leveranciers soms meer :D
wo, 12/28/2011 - 21:36 Permalink
Chris888

Hier wordt een aanzienlijk deel van het gezinsinkomen geleverd door een waterleverancier :-)
Ik drink vooral water en thee en heb sinds ik dat doe nauwelijks meer gaatjes gehad. Of eigenlijk sinds ik dat minimaal een jaar of twee-drie had gedaan. Het negatieve effect van suiker in de thee en sinaasappelsap ijlde wat na blijkbaar.
wo, 12/28/2011 - 21:49 Permalink
Workie

Goed bezig
Maar toch jammer van al die gaatjes die je mist 8) :lol: :smt006
Als dat bij iedereen zo zou zijn dan hoef je alleen maar een controle te doen en bij hoge uitzondering wat andere verrichtingen doen. Kun je weer mooi compenseren door meer patiënten in je praktijk toe te laten. Kun je nog steeds rondkomen. Hoef je ook niet zo veel boren en tangen aan te schaffen en ik laat me dan wel omscholen tot tandartsassistent, want voor mij is er dan geen droog brood meer te verdienen :smt003
wo, 12/28/2011 - 23:08 Permalink
kamg

Helaas, maar alleen poetsen is niet genoeg om gaatjes te voorkomen. Gaatjes ontstaan makkelijk tussen tanden/kiezen als daar tandplaque blijft zitten. Met poetsen (en al helemaal niet met spoelen) verwijder je dit niet. Je zult echt iets tussen je tanden moeten gebruiken. Heeft je tandarts daar nooit iets over gezegd?
ma, 01/02/2012 - 11:52 Permalink