tandarts echt duurder of lijkt dat?

Author:
Gonneke
Posted:
ma, 06/25/2012 - 20:08
Hallo,

Ik vraag me af of de tandartsen echt wel veel duurder zijn geworden?

Want het schijnt dus dat b.v. bijj het vullen van een kies alle bijbhorende behandelingen in een rekening komen.

.B.v. kies uitboren kies frasen kies vullen kies met dat papier glad maken etc

Het schijnt dat eerder deze handelingen allemaal apart gerekend werden en nu in een rekening.

dan lijkt het voor de mensen duurder.

Kies trekken is 69 procent duurder bij sommige tandartsen zegt men.

maar kan het zijn dat daar ook alle eerder aparte handelingen nu in 1 rekening ezet worden en dat het daardoor zoveel duurder lijkt voor de mensen?

Graag zou ik het mijne ervan weten.
Want als ik gelijk heb dan betekent dat dat de minister die zich ermee bezig houd niets ervan snapt. Maar het kan ook dat ik er geen zak van snap en dat ik het fout heb. Wie of wie weet het juiste ervan
vr gr
dododo
Workie

Ik heb zelf ook het idee dat zorgverzekeraars minder vergoeden waardoor de tandartsrekening voor de patiënt automatisch hoger word. Al kan ik er totaal naast zitten.

Ben bang dat als de overheid zich er weer mee gaat bemoeien dat er dan toch serieus een tandarts tekort gaat komen door faillissementen, vergoedingen zullen wel weer flink naar beneden worden afgesteld op het niveau van 5 jaar terug of zo.
di, 06/26/2012 - 18:07 Permalink
vV

Famed heeft net een nieuwe versie van hun lopende onderzoek gepubliceerd, zie http://www.famed.nl waaruit duidelijke en mi hardere cijfers blijken. verschil is dat Famed volume meerekend, oftewel wat er daadwerkelijk in rekening is gebracht, en de NZA alleen achter het bureau en nog met verkeerde parameters ook prijslijsten vergelijkt. Het is vrije markt en er mag van die prijzen nog afgeweken worden ook, is ook deels doel zelfs, alleen dat betrekken ze er niet in, waardoor een zeer scheef beeld gecreëerd wordt, ten koste van ons. En de verzekeraars spinnen er garen bij want denk maar niet dat die hun vergeodingbeleid ook terugdraaien wanneer dit teruggedraaid zou worden....
di, 06/26/2012 - 19:00 Permalink
zel'dovich

Demissionaire minister Schippers wil juist dat de kosten onder invloed van marktwerking dálen. Dat gebeurt kennelijk niet. Gelijkblijven is geen daling. Famed laat trouwens wel zien dat de tandartsrekening hoger is geworden, ook al zijn de tarieven volgens Famed niet per se gestegen. De oorzaak daarvan is me niet duidelijk.

Hoe dan ook, in het commentaar van de Volkskrant van vandaag wordt nog eens helder aangegeven wat al diverse malen eerder is gesteld. Namelijk dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden van de vrije markt. Geen transparantie wat betreft kwaliteit, geen echte keuze, want plaatselijk niet voldoende tandartsen, je kunt niet zo maar bij een andere tandarts terecht als die voor een bepaalde behandeling goedkoper is en met de eigen tandarts valt amper te onderhandelen over de prijs. Geen vrije markt dus. De vraag is overigens of dat ook gewenst is in de gezondheidszorg maar dat terzijde.

Persoonlijk vind ik wel dat we eerst maar eens een jaartje moeten wachten wat er echt met de tarieven gebeurt. Ik ben het met Schippers eens dat 1 november a.s. een mooi ijkpunt vormt. Ze heeft dan ook nieuwe tarieven klaarliggen, mocht het experiment worden afgeblazen.

Intussen tekent zich al wel een kamermeerderheid af om het experiment meteen te stoppen. De tandartsen lijken hun hand te hebben overspeeld.
di, 06/26/2012 - 19:36 Permalink
mecánico para …

als blijkt dat de doorsnee tarieven met 3,35 mochten stijgen van de NZa en met 3,5 zijn gestegen dan zeg ik, omdat de gasprijs omhoog ging gingen we mee..........nix overspeelde hand. elke mongoolmet een bezem mag salaris verhoging eisen en krijgt na 7 weken staken nog zijn zin ook. als je in nederland gewoon een atndartspraktijk wilt starten heb je financiering nodig en die is met steeds dalende prijzen niet terug te betalen. kortom, de minister eist eigen inzet en middelen, maar je mag ze niet terugverdienen. en als een voetballer zegt dat ie het in 10 jaar moet verdienen, waarom moet een tandarts er dan 50 over doen en mag ie geen collectief ambtenaren pensioen opbouwen? kortom, je wordt als ondernemer gezien, je moet aan de leiband van die prijzen lopen en dan mag je ook nog dienst doen in de avond en weekend, wordt geacht je behoorlijk bij te scholen en je personeel bovenmodaal te betalen voor hun inzet..........maar daar wat tegen over stellen omdat je 40 jaar lang je patienten netjes hebt geholpen, nee dat mag niet.
ach, ik mag hopen dat iedereen in nederland nog een tandarts heeft of kan vinden, want ik krijg op termijn steeds meer het idee dat het je hier in dit zaadland niet gegund wordt op een normale manier te werken. zit er al langer aan te denken maar de praktijk lekker verkopen zodat er binnenkort een Bulgaar in die patientenmonden van mijn praktijkje zit te roeren staat me steeds meer aan. Ga ik wel iets doen waar ik zelf gewoon happy van wordt
di, 06/26/2012 - 19:51 Permalink
vV

De minister heeft zelf gisteren in het interview gesteld dat verklaarbare prijsstijgingen zijn toegestaan wat haar betreft, dus dat men uitging van prijsdaling, ik denk dan liever wel maar geen halszaak. Een inflatiecorrectie noem ik een verklaarbare stijging, is ook een stijging waar de NZA zelf vanuit gaat trouwens. Voor de rest verwijs ik naar de scan van de NZA, en lees even helemaal, want er staat echt veel meer in dan alleen de prijsstelling. Zo is er onder meer in te lezen dat het publiek eigenlijk helemaal geen zin erin heeft te moeten shoppen, ze willen ! En ruim 90 procent heeft ook, een tandarts waar men vertrouwen in heeft. En van die resterende bijna 10 procent is een deel wat veranderd vanwege verhuizing, dus blijft een Eer klein percentage over. De tandartsen blokkeren het ook niet, er is ook geen verplichting eraan mee te doen, maat. Zetten alleen uit zorgtechnisch perspectief hun kanttekeningen en wijzen de knelpunten erin aan, iets waar door de ambtenaren niet over nagedacht is. Shoppen os ook nooit als doel op zich gesteld, niet bij de start van. De tandartsen worden nu blijkbaar gestraft voor de goede relatie die de meesten met het grootste deel van hun patiënten hebben opgebouwd..het is ook nooit goed...zo lust ik er nog wel een paar... Wat er nu gebeurt is e grofst mogelijke manier om stemmen te winnen over de rug van een Comp.,ere beroepsgroep. De minister en de NZA zouden zich moeten schamen, de minister heeft echter alleen oog voor haar toekomende bijbaantjes, wanneer ze op kosten van e belastingbetaler als oud minister een leuke toelage kan gaan opstrijken, met der vinger in de neus. Toch maar stemmen op de partij voor de dieren... Ik meende dat zorgverleners mn artsen altijd redelijk standvastige VVD stemmers waren, ben benieuwd wat ervan overblijft
di, 06/26/2012 - 20:02 Permalink
Illuminus

Ik ga denk ik maar ns over de grens kijken...afgezien nog van het wel of niet te hoog zijn van de tarieven, ik ben het gezever er over gewoon zat. Is het niet dat op zo'n makrozoutjesfeestje de een na de ander tegen je aan begint te emmeren, danwel na een dag werken die kakelende kop van Schippers of andere boterpoliticus op teevee......

Dan maar minder verdienen met elke dag een lekker zonnetje... :smt004
di, 06/26/2012 - 22:57 Permalink