Ben ten einde raad en weet niet waar ik terecht kan met mijn klacht. Heb een nieuwe gebitsprothese boven en onder. Vanaf de 1e keer indoen enorm veel pijn, gebit lijkt te te klein. Pijn blijft, ondanks 4 keer terug geweest (dan slijpt de tandtechnicus weer wat bij). Als ik mijn oude en nieuw gebit naast elkaar leg zijn de verschillen zelfs zichtbaar. Ik heb het echt geprobeerd, ik heb enorm veel pijn zodra ik nieuwe gebit in heb, ik kan niet eens eten, ik slis ook met nieuwe gebit en heb braakneigingen. Klopt echt niet. Ik ben al op leeftijd en weet niet bij wie ik terecht kan met mijn klacht. Tandtechnicus zegt dat ik gebit moet betalen en datgebit goed is, ik heb gezegd dat ik niet betaal omdat gebit niet goed is. Wat nu? Volgens tandtechnicus zou het heel normaal zijn om met een nieuw gebit 6 keer terug te komen, ik heb dit echter gelukkig nooit eerder aan de hand gehad en deel zijn mening niet. Mocht ik op dit forum niet goed zijn kan iemand mij dan aub zeggen waar ik moet zijn? Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet, Jan.
Re: geschil met tandtechnicus waar moet ik zijn?
slissen klopt niet als er voor heen niet geslist is met de oude prothese, is oha algemeen ook makkelijk op te lossen met een iets andere opstelling van de voortanden.
protheticus moet natuurlijk zelf ook wel actie nemen om de problemen op te lossen, werkt van 2 kanten..
En dan een vraag, Jan: wie wilde de nieuwe prothese, jij, of de technicus, of 'moest' je een nieuwe van de tandarts?
Bij klachten is de opdrachtgever namelijk aansprakelijk en die moet zijn best doen om ze op te lossen.
Wat de vraag betreft, mijn oude gebit was gebroken en gemaakt door de tandtechnicus. Hij vond het om deze reden tijd voor een nieuwe prothese en ik eigenlijk ook wel. Ik zal wederom bij hem langsgaan en dank u bij voorbaat voor de reacties. ben blij dat er zoiets als een helpforum bestaat. Groet Jan
Wat de prothese betreft, de tandartsmeneer heeft mij deze min of meer "opgedrongen", mijn oude gebit had hij gelijmd en toen zei hij tegen me, hij kan straks weer kapot gaan, u moet een nieuw gebit nemen. Tja, toen heb ik dat maar gedaan. Tot slot, de klachten zijn er nog steeds, vandaag voor de 5e keer terug gegaan. Klachten zijn veel speeksel, kwijlen, slissen, pijn, gebit zit gewoon niet goed. Ik ben vannacht zelf wakker geworden van de pijn :-( Ik ben 79 jaar en ten einde raad. Wat moet ik nou, tandmeneer zegt dat jij net zo lang doorgaat met aanpassingen totdat gebit goed zit, ik ben bang dat gebit dan al poreus is geworden. Tandtechnicus blijft volhouden dat ik de nota per direct moet betalen. Maar ik ga toch niet betalen voor een gebit dat niet goed is. Heeft iemand advies waar ik terecht kan? Moet ik voor een second opinion naar een andere tandtechnicus?? Mijn dank is groot voor uw reactie. Groet Jan
En daar mag de protheticus dus best verantwoordelijkheid in nemen, voor u kostenloos.
overigens ontslaat eea u niet van de betalingsverplichting, maar het ontslaat de technicus ook niet van de inspanningsverplichting. Klachten: even navragen bij welke beroepsorganisatie hij is aangesloten, anders de medische tuchtraad.
De enige oplossing is inderdaad opnieuw beginnen.
De manier van mijn collega is dan voor de TT de minst moeilijke.
En het scheelt hem een hele hoop gezeur en onbetaalde tijd.
U kunt toch een deal maken: nu 75% betalen en als het bieuwe gebit klaar is de rest?
Een vakman die wat waard is gaat die uitdaging aan. En nogmaals: het scheelt hem handenvol tijd als je het vergelijkt met 6x 20 minuten nazorg.
Welke plaats woont U?
ik snap die termijn van 2 maanden ook wel , want dat is de termijn dat hij wettelijk gezien nazorg (dus kostenloos) moet verlenen...
Heeft hij een overeenkomst met een verzekering? zo ja is wellicht de adviserend tandarts van die zorgverzekering een idee. zo niet is het echt een kwestie van tuchtraad...
u kunt hem ook eens fijntjes wijzen op dit forum..heeft al eerder geholpen...
Naar dit forum verwijzen? Pfff, de meneer is nu al boos op mij omdat ik zijn orders niet opvolg. Als ik naar dit forum verwijs is de sfeer helemaal verpest. Tja, ik heb zoveel pijn en klachten ... ik denk dat er tyoch echt sprake is van een wanprestatie van zijn kant maar hoe bewijs ik dat? Oh ja , een tuchtcollege, jeetje dat klinkt wel heel erg drastisch. Ik benadruk dat ik geen extra kosten kan en wil maken dus ook geenr echtszaak of zo. Dank voor uw aller aandacht en alle tips zijn heel heel heel erg welkom. Fijn dat er een forum als deze bestaat :-) Groet J
Ik weet overigens niet of de tandprothetici ook een klachtenrehgeling hebben, maar hij moet op dat front iets geregeld hebben. extra kosten ontkomt u bijna niet aan, tenzij u daadwerkelijk actie neemt. En laat u niet intimideren, hij zit fout niet u...als hij al regelrecht gedeclareerd heeft bij de zorgverzekering is het toch al een punt van discussie, waarom niet geheel? of de 75% vanuit de basisverzekeirng?
wat staat er op de nota? codes en bedragen aub! voor de beeldvorming, en kijken of mijn gedachte klopt over zijn declaratie...
http://www.ont.nl dit is de meest voor de hand liggende.
Ik moet actie ondernemen. Heb nu mijn oude gebit weer in, zelfs mijn oude gebit deed even pijn vanwege de schade in mijn mond. Maar nu ik deze langer in heb voelt het weer goed. nergens last van. De tandartscodes geef ik u later nog even door. Tot slot nog even dit, het gebit is door de tandartsmeneer geleverd kort voordat hij 3 weken op vakantie ging. Hij zei toen: doe maar in, ik ben 3 weken op vakantie. Als je pijn hebt doe je je oude gebit maar weer in.
codes zijn: G113 volledig kunstgebit bovenkaak + materiaal en techniekkosten zonder code (flink bedrag) en
code G451 gedeeltelijk kunstgebit met metaalbasis (frame) per kaak + materiaal en techniekkosten zonder code (flink bedrag). Ik heb me voorgenomen de prothese niet meer in te doen. Als ik in een winkel een product koop en het product functioneert niet, ga ik terug en krijg ik of mijn geld terug of ik krijg van de leverancier een nieuw product. Ik vind het eigenlijk gek dat dit bij een kunstgebit niet ook zo werkt. Op de site van de tandarts staat overigens dat hij ook lid is van een kwaliteitsregister ;-)) Lieve mensen ik zit met een enorm probleem, help mij alstublieft. Als ik de nota volledig betaal heb ik straks geen poot meer om op te staan denk ik.
Advies voor nu: aangetekende brief sturen waarin u aangeeft dat hij niet aan zijn inspanningsverplichting voldoet, en dat u om die reden verdere betaling van het restbedrag weigert tot de problemen verholpen zijn.
tevens de klachten opsommen en een opsomming van de data dat u reeds langs geweest bent om aan te tonen dat u hem al herhaaldelijk in de gelegenheid gesteld heeft de problemen te verhelpen.
Ook vraagt u hem in die brief u te informeren over waar de klachtenregeling loopt waar hij onder valt , en bij welke organisatie hij is aangeloten. hij is verplicht u daarover te informeren....wat vrees ik niet zal gebeuren..
Ik vind het 3 weken op vakantie gaan zonder blijkbaar door te geven waar u voor de nazorg terecht kunt geen schoonheidsprijs verdienen. Ook adviseer ik u schriftelijk uw zorgverzekering te informeren , met bijsluiting van een kopie van de brief aan de tandprotheticus. Want als er een nieuwe gemaakt moet worden komen er weer extra kosten die wellicht anders niet vergoed gaan worden..U kunt ook vragen of de zorgverzekering de uitbetaling aan hem terug wil vorderen uit oogpunt van wanprestatie, maar of dat gebeurt is een tweede.
U geeft hem in deze brief 2 weken termijn om inhoudelijk te reageren.
zet verder alles op papier om te voorkomen dat u het straks niet meer weet, dossier vorming heet dit.
succes...
G113 volledig kunstgebit bovenkaak voor € 267,50
materiaal- en techniekkosten hiervan (geen codes genoemd) € 359,65
G451 gedeeltelijk kunstgebit met metaalbasis (frame) per kaak € 304,75
materiaal- en techniekkosten hiervan € 689,25.
Hiermee heb ik de gegevens op de nota letterlijk voor u overgenomen.
Zorgverzekeraar heeft ongeveer 50% betaald. Heeft hij buiten mij om gedaan trouwens. Hij heeft alleen om mijn zorgpas gevraagd, was gebruikelijk zei hij. ik heb inderdaad onder nog kiezen.
Was bij de meeste tandartsen waarschijnlijk goedkoper geweest, in ieder geval niet duurder.
Staat los van de rest, nu brief schrijven dus en vooral aangetekend versturen.
Tot slot de twee berichten van meneer Mecanico, deze begrijp ik niet zo goed, wat bedoelt u hier mee? Groet van J.
fijne vakantie.
Voel me heel ellendig door dit alles en ik vind het fijn dat er op dit forum experts zijn die met mij mee denken.
Groet J.
Past allemaal niet volgens de tandarts en de ondertanden zijn veel te groot. Tandarts heeft ook gezegd dat het 6 keer terugkomen totaal geen zin heeft gehad omdat de prothese niet goed is. Hij wil zijn bevindingen echter niet op papier zetten en gaf aan dat hij met mijn zorgverzekeraar zou bellen en dat het allemaal goed zou komen. Ik moet hoe dan ook de prothese niet accepteren aldus de tandarts. Ja dat wist ik zelf ook wel. Moet ik het gebit nu terugbrengen naar de tandtechnicus?? Moet ik protest aantekenen? De zorgverzekeraar heeft het geld inmiddels bij de tandmeneer teruggevorderd. Ik heb in de brievenbus al een aanmaning van de tandmeneer liggen met een boete van 15 euro.
Of ik per direct wil betalen en dat anders actie ondernomen gaat worden. Wat nu? Nog even een andere opmerking. Volgens de zorgverzekeraar staat op de factuur een andere behandelaar dan de tandtechnicus die bij heeft behandeld ... Tja ...
Wat moet ik verder nog doen? Ben bang dat ik straks een deurwaarder op de stoep heb staan.
Edit wegens correctie, fijn die iPads...
Inderdaad, vet het dak op en de prothese in de mond laten fotograveren. Lekker beeld materiaal. Ook fotos van de prothese op tafel e.d.
Vremd dat de tandarts het niet even wil opschrijven, als er wel een rekening voor second opinion aan vast zit, zou ik het wel vragen.
Ik enk overigens dat als x een nota verstuurd en y de prothese maakt, dat het zeker interessant is dit gewoon direct aan de inspectie te melden.
Ook fijn is een aangtekende brief waarin u kort vermeld: u heeft een niet functionerende prothese gemaakt, ik heb u de kans gegeven maar u. Bent er niet in geslaagd. Ook begon u me toen uit te lachen en belachelijk te maken. Ik heb geen vertrouwen in de goede afloop. Een onafhankelijke tandarts heeft de prothese ook gekeurd en onvoldoende bevonden op veel punten. Er is geen correctie mogelijk is het oordeel.
Ik ga ondanks uw dwingende toon niet mee in uw eis dit wanproduct te betalen.
Gepaste groet
Jan
Kijk, dat rost erin
En MPB brengt geen kosten in rekening voor copyright in deze denk ik.
Maar nogmaals: laat u niet door hem intimideren, hij zit fout niet u... en ik zou die prothese dus niet afgeven/inleveren, want dat is nu net uw hardste bewijs....
Ik hoop dat de tandarts niet moeilijk gaat doen bij mij. U heeft mooie woorden geschreven meneer MPB, daar heb ik wat aan in mijn brief. en meneer Vv, top dat u telkens zo snel en goed reageert. Ik ben daar zeer dankbaar voor! groet Jan
http://www.igz.nl/
Kan je zo je klacht droppen daar volgens mij.
Overigens, als u bij de adviserend tandarst van uw zorgverzekeraar vraagt waar u eventueel een second opninion over slecht werk kan krijgen hebben ze misschien wel een tip.
Nb, dat di emakker uit zijn dak gaat is eerdre zijn dan uw probleem. Als ik slecht werk honoreer blijft het slecht werk. Blijkbaar is ie niet gewent dat er iets tegen zit, en gaat ie als een onprofessioneel horkje te werk . Gewoon poot stijf houden en met name die aangetekende brief sturen, kopie houden. Kmt er een deurwaarder..... Netjes te woord staan met uitleg van de lroblemen en tonen van de brief en de terugtrekking van de rekening van de zorgverzekeraar. Verder hoeft u niets te doen, hij heeft geen prestatie geleverd. Jammer en gemistte kans. Ook een keertje Tros Radar benaderen over dit soort toestanden., alleen het vermelden in een brief is al angstaanjagend genoeg lijkt me, is leuk. Wap! Hij lelijk doen, u nog een tandje erbij.....consumentenbond erbij slepen. NCPF benaderen, hoe dit kan. Kijken wie zich dan gepiepeld voelt.
MPB
Inleveren zou ik dus niet doen, tenzij hij u daarmee ontslaat van de betalingsverplichting en ook zorgt dat met de zorgverzeekraar weer alles op 0 staat. maar laat hem dat dan even zwart op wit zetten, tegen finale kwijting zoals dat heet.
1) verzekeraar kopievan dezebrief sturen. De vervolg afspraken zitten inclusief, dus nu rekent hij u ietsaanwat erbij hoort. Dat is een economisch delict
2) tros radare ven bezoeken, of Kassa
3) dezedraad even uitprinten via printscreen en bewaren.
4) bij uitblijven van normaal contact, eigenlijk nu al, uw rechtsbijstanderop zetten en dat ook meteen melden.
Tot slot nog even dit, volgens mij is er echt sprake geweest van vreemde praktijken. Er is inderdaad gefactureerd onder een behandelaarcode die niet de behandelaar is geweest ... Ik zal hiervan melding doen bij alle relevante instanties. ips blijven welkom en oh ja, ben wel een beetje bang (ben op leeftijd) maar gelukkig is er dit super forum met super goede tips. Hartelijk dank allemaal. Jullie geven mij kracht om door te gaan. Groet J.
Paginering