Ben ten einde raad en weet niet waar ik terecht kan met mijn klacht. Heb een nieuwe gebitsprothese boven en onder. Vanaf de 1e keer indoen enorm veel pijn, gebit lijkt te te klein. Pijn blijft, ondanks 4 keer terug geweest (dan slijpt de tandtechnicus weer wat bij). Als ik mijn oude en nieuw gebit naast elkaar leg zijn de verschillen zelfs zichtbaar. Ik heb het echt geprobeerd, ik heb enorm veel pijn zodra ik nieuwe gebit in heb, ik kan niet eens eten, ik slis ook met nieuwe gebit en heb braakneigingen. Klopt echt niet. Ik ben al op leeftijd en weet niet bij wie ik terecht kan met mijn klacht. Tandtechnicus zegt dat ik gebit moet betalen en datgebit goed is, ik heb gezegd dat ik niet betaal omdat gebit niet goed is. Wat nu? Volgens tandtechnicus zou het heel normaal zijn om met een nieuw gebit 6 keer terug te komen, ik heb dit echter gelukkig nooit eerder aan de hand gehad en deel zijn mening niet. Mocht ik op dit forum niet goed zijn kan iemand mij dan aub zeggen waar ik moet zijn? Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet, Jan.
Re: geschil met tandtechnicus waar moet ik zijn?
ik zeg, als ze spartelen moet je er juist nog steviger bovenop gaan staan. En als u dat niet doet, gaat ie gewoon door met zijn achterlijke gedrag. dus doe uw burgerplicht!
Maar ik ben op leeftijd en heb er de energie niet voor :-(.
Ik weet dat er dingen niet kloppen bij de tt. Ik heb nu de volgende brief van tt ontvangen:
Zoals besproken crediteren wij het faktuurbedrag met faktuurnummer ........
Verder dient u de boven en onderprothese bij ons in te leveren.
deze brief klopt volgens mij niet. Faktuurbedrag is volgens mij namelijk € 794,=
Totaalbedrag: 1.622,=
Betaald door zorgverzekeraar 828
Nog te voldoen 794,=
Hij zegt niets van zorgverzekeraar te hebben ontvangen maar het staat wel op de faktuur d.d. 24 juli 2012.
Volgens mij moet ik een correctiefactuur hebben waarop faktuurbedrag vaneuro 1.622,= staat
en dat hij van zorgvezrekeraar heeft ontvangen 0. Dan zou zijn brief wel correct zijn toch?
Laat me nog even weten want als ik gebit inlever is mijn tastbaar bewijs weg.
Ben zo moe dat ik de letters amper nog zie, maar vond dit wel interessant. Maakt niet uit of u op leeftijd bent, ben wel geinteresseerd of u nu wel en passend kunstgebit hebt, omdat het meer naar de kosten ervan ging.. Ik heb alles wel betaald en allemaal hele aardige mensen die me met dit onding in mijn mond niet echt verder helpen, alleen praten. Precies als bij u en...wel goed om te weten dat ik een tandtechnieker heb en geen tandprotheticus..Wat is het verschil ? Dit lees ik nu voor het eerst namelijk. Bedankt voor u verhaal en alle tandartsen natuurlijk ook,
trusten nu echt, ik zal dit volgen en heel veel sterkte !
groetjes Nancy
Eigenlijk alleen als technicus in kwestie ook de opleiding tot KPT- er heeft gedaan. Deze wordt gegeven aan de faculteit Tandheelkunde aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. In de praktijk zie je dat als de tandarts toestemming geeft, vele technici wel met de patiënt aan de slag gaan.
Linkje....
Het kan trouwens tegenwoordig nog een stukje verder. Je hebt ook nog de KRT- er. De klinisch restauratief technicus. Deze mag zelfstandig noodvoorzieningen maken, verwijderen en plaatsen tijdens een kroon en/of brugwerk behandeling. Meestal om werkstukken in bisquit te passen en aan de stoel in te kleuren... Deze opleiding staat nog in de kinderschoenen, maar de eerste twee lichtingen van ik meen 10 personen hebben de certificaten al op zak...
Dat dan facturatie over delegerend tandarts loopt is heel normaal, echter daar moet vanaf het begin wel duidelijkheid over zijn, en het delegeren aan kan dan alleen met toestemming patient, en door tandarts , die patient dan ook gezien moet hebben in ieder geval voor eerste consult. en dat ontbreekt allemaal hier heb ik zo de indruk.
Tot slot nog even dit, de tandarts staat als behandelaar op de nota (moet je trouwens ook maar weten want ze werken met behandelaarcodes), voglens mij weten weinig mensen dat, maar goed. De bevestiging van het crediteren van het factuurbedrag is echter getekend door de tandmeneer zelf. Lijkt mij niet correct of wel? groet Jan.
PS Dit begint wel een lang onderwerp te worden, sorry hoor. Ik ben wel heel blij met u want zonder u had ik de genomen stappen waarschijnlijk niet durven zetten.
Al vind ik het best wel een gecompliceerd onderwerp, maar heb wel van u geleerd !
Succes voor u en ja, ook voor mij....pfff...
Die oude protheses, zijn die ook allemaal door prothetici gemaakt dan? ergens is daar toch een tandarts aan te pas gekomen lijkt mij?
Tandarts heeft inmiddels gebeld met de vraag waarom het gebit nog niet terug is bezorgd.
Duidelijk gemaakt dat ik nog wacht op de crediteringbevestiging van de zorgverzekeraar etc.
Als ik de naam van de tandmeneer op Radar of Kassa zou vermelden is dat dan geen laster en kan dit kwaad voor mij?
Tot slot nog even dit, een neef van mij is namens mij (want ik heb daar geen zin in en mijn dochter ook niet) bereid om alle instanties te verwittigen die nodig zijn en om op een rechtszaak aan te sturen. Hij heeft inmiddels het hele dossier en het gebit in zijn bezit en gaat bekijken bij welke instanties hij deze zaak zou kunnen melden. Hij is degene die ook contact heeft gelegd met mijn zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar heeft een soort klachtenlijn waar hij deze zaak kon aanmelden. Als ik mijn neef een schriftelijke akkoord geef mag hij dan namens mij aktie ondernemen en indien nodig bij de rechtszaak aanwezig zijn of moet ik dat toch zelf?
Bij excessen heb ik geen problemen met het noemen op een website, Tros radar heeft daar als sitebeheerder ook geen problemen mee. mits het algemeen belang voldoende gediend wordt is de grens van laster/smaad vager. In de eerste plaats vertelt u geen onzin!
Prima gebit, zat meteen goed, nooit problemen mee gehad. deze tandarts is helaas met pensioen dus vandaar dat ik bij de huidige tt terecht ben gekomen. Eigenlijk alleen om mijn gebit te lijmen maar ik werd min of meer omgekletst om een nieuw gebit te nemen ... want mijn gelijmde gebit zou het elk moment kunnen begeven ... Pff, ik draag m'n oude gebit nog steeds, niets mis mee. Ik heb nog eens goed nagedacht over de voor- en eindcontrole door de tandarts. Beide hebben niet plaatsgevonden!! Ik heb onder in mijn gebit nog een aantal goede kiezen en het enige wat de tandarts aldaar heeft gedaan is 2 tellen in mijn mond kijken om te zien of er wellicht gaatjes in zaten ... Thats all. Dus wat mijn gebit betreft daar heeft hij op geen enkele manier bemoeienissen mee gehad, hij heeft geen enkele keer gecontroleerd bij mij.
Dus ik ga er vanuit dat ik daar wederom een sterk punt mee heb gescoord :-) . Lieve mensen ik ben bang dat dit tandarts geschil nog wel even kan gaan duren maar ondanks alle ellende blijf ik hoopvol gestemd en vertrouw op een goede afloop.
Beetje jammer dit. Op de opleiding tot tandarts wordt door de studenten een à twee maal een volledige prothese gemaakt. Dan heb ik het over de behandeling. Het daadwerkelijk vervaardigen (techniekwerk), wordt tijdens de opleiding ook misschien een keer gedaan.
Een tandprotheticus heeft als vooropleiding 4 jaar tandtechniek als deeltijdopleiding gedaan. Na die vier jaar is ook nog een vijfde specialsiatiejaar als vereiste vooropleiding nodig voordat je aan de daarna 4 jaar durende opleiding (HBO-niveau) van tandprothetiek kan beginnen. Dit betekend dat een afgestudeerd tandprotheticus een 9 jaar durende deeltijdopleiding heeft gevolgd waarvan 5 jaar gericht op het techniekwerk en 4 jaar gericht op de behandeling.
Dus ja. Ik durf stellig te beweren dat een prothese aangemeten en gemaakt door een tandprotheticus over het algemeen genomen van een hogere kwaliteit is dan die van een tandarts.
Een KPT-er buiten dit verhaal gelaten daar de 12-daagse cursus ten dode is opgeschreven na invoering van het nieuwe regeerakkoord.
Ik zeg schoenmaker blijf bij je leest. Lees; tandartsen, laat het prothesewerk over aan een tandprotheticus die daar zijn of haar beroep van heeft gemaakt.
Het vervelende is alleen dat de gemiddelde vastgeroeste tandarts daar (nog) niet in wil geloven.
Volgens mij geeft Vv alleen aan dat tandartsen óók wel een prothese kunnen aanmeten, daar de topicstarter hier niet van op de hoogte was.... Het is geen aanval richting de prothetici i.m.o....
En trouwens het wordt tijd dat de consument weet dat men voor een nieuwe prothese gewoon naar een tandprothetische praktijk moet gaan en niet maar een tandarts. Want de gemiddelde tandarts bakt er geen hout van.
Pot verwijt de ketel. En wat mij verweten wordt zie ik even graag nader onderbouwd, zonder dingen die ik gesteld heb uit verband te rukken. Ik hoor overigens nog bij de categorie tandartsen die op de universiteit meerdere volledige protheses geheel zelf, behalve persen dan, moest maken.
De enigen waar ik commentaar op heb zijn de individuele gevallen , diegenen die er een potje van maken en als je erg goed opgelet hebt ( blijkbaar helaas niet het geval) gelden die opmerkingen van mij ook , en nog wel meer misschien, voor tandartsen die de er een potje van maken...ik heb bij mijn weten nooit een complete beroepsgroep zodanig gekwalificeerd zoals jij nu zelf wel met de tandartsen doet
Erg ongenuanceerde uitlating , niet alleen aan mijn adres mijns inziens , waarvoor ik eigenlijk een openbaar excuus op zijn plaats vind, aangezien de naar mijn mening ongefundeerde en ongenuanceerde beschuldiging dat ook is.
Op HBO niveau? Dacht van niet, maar dat terzijde.
Op tandheelkunde wordt eigenlijk 3 maal een volledige prothese, twee immediaats en minimlaal twee relines gedaan. Kunnen we zeggen dat meer beter is? Ja, maar het is niet zo dat een prothese door piet gemaakt uit het lab standaard beter is. Ik denk dat de affiniteit voor je werk bepalender is dan je uiteindelijke opleiding. Wat wel guitig is dat mondhygienistes denken bet te scalen en te rootplanen, maar dat is gebaseerd op wat hun docent zei. En voor de tandarts is het van boven naar beneden makkelijker pissen dan voor de prothesetechnicus naar boven.
Kortom, gezeur om nix
Een voorbeeld mijn eigen moeder had een nieuwe prothese nodig. Ikzelf heb voor haar bij een tandarts waar een KPT-er ( een collega van mij) werkzaam is een afspraak gemaakt. Tandarts ziet iets bij de intake en constateert gelijk dat er eigenlijk net wel of net niet genoeg houvast is voor de onder prothese eventueel implantaten noodzakelijk. Dit zou net wel of net niet vergoed worden door een zorgverzekering . Er worden gelijk foto's gemaakt en er is een cyste te zien op de foto's. Week later door de kaakchirurg eruit gehaald en daarna pas een aanvraag gedaan voor en nieuwe prothese met een steg op 2 implantaten. 3 maanden vertraging maar een hoop ellende bespaard.
Ander voorbeeldje een oom van mij. Vind dat hij een nieuwe prothese nodig heeft en gaat naar een tandprotheticus. Er word een nieuw gebit gemaakt en het zit redelijk. Immers als het niet vastzit kan implantaten in de onderkaak altijd nog aangevraagd worden. Op een verjaardag was er een krakend geluid en opeens was er een stuk kaak 'gebroken'. naar een tandarts gegaan en doorgestuurd naar een kaakchirurg. met als gevolg dat er een heel stuk bot verloren is gegaan en een wekelijks bezoek aan een kaakchirurg. na een jaar kon het onder gebit er weer in en moet er weer een nieuwe gemaakt worden. implantaten zijn nu noodzakelijk maar helaas te weinig bot en botopbouw niet mogelijk in dit geval. Dan kan het regeerakkoord wel tegenvallen voor KPT-ers maar zo dom is het nog niet en ben van mening dat dit zeker toekomst heeft als aanvulling voor een tandarts.
Als KPT echt zo'n goede opleiding is was ik dat wel gaan doen. Had me namelijk bijna 20.000 euro en 3,5 jaar uitgespaard.
Maar dat allemaal terzijde. Er zijn uiteraard ook veel tandartsen en KPT-ers die echt wel weten waar ze mee bezig zijn als het gaat om een volledige prothese. Net zoals er frotjanussen van tandprothetici zijn.
Paginering