Graag jullie mening over het volgende. Ik heb pasgeleden een wortelkanaalbehandeling ondergaan, en heb zojuist de nota ontvangen en wil graag weten of dit klopt
Ik heb voor de eerste afspraak een nota ontvangen van 240 euro, hier een consult gehad, foto's gemaakt en heeft de tandarts alvast wat geboord.
Code:
A231 Intake consult
A211 Probleemgericht consult
A311 Maken en beoordelen kleine rontgenfoto (5x)
A511 Vaststellen wortelkanaal-classificatie score
E111 Eenvlaksvulling
De 2e afspraak is de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, dit is een rekening van bijna 500 euro
Code:
E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving
X10 Kleine rontgenfoto (5x)
E45 Aanbrengen rubberdam
E85 Elektronische lengtebepaling
E04 Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkel-titanium instrumenten
E13 Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal
E52 Moeilijke wortelkanaalopening
E55 Behandeling van dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal (2x???)
V14 Kroon van plastisch materiaal
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling
V80 Wortelkanaalstift
Ik vraag mij af of dit allemaal klopt. Er zijn beide keren 5 foto's gemaakt. Ook is het allemaal hetzelfde element, 1 kanaals. En nu zie ik bij E55 staan dat deze 2 maal is berekend, dat kan toch niet als het maar om een kanaal gaat op hetzelfde element?
Ik heb voor de eerste afspraak een nota ontvangen van 240 euro, hier een consult gehad, foto's gemaakt en heeft de tandarts alvast wat geboord.
Code:
A231 Intake consult
A211 Probleemgericht consult
A311 Maken en beoordelen kleine rontgenfoto (5x)
A511 Vaststellen wortelkanaal-classificatie score
E111 Eenvlaksvulling
De 2e afspraak is de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, dit is een rekening van bijna 500 euro
Code:
E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving
X10 Kleine rontgenfoto (5x)
E45 Aanbrengen rubberdam
E85 Elektronische lengtebepaling
E04 Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkel-titanium instrumenten
E13 Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal
E52 Moeilijke wortelkanaalopening
E55 Behandeling van dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal (2x???)
V14 Kroon van plastisch materiaal
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling
V80 Wortelkanaalstift
Ik vraag mij af of dit allemaal klopt. Er zijn beide keren 5 foto's gemaakt. Ook is het allemaal hetzelfde element, 1 kanaals. En nu zie ik bij E55 staan dat deze 2 maal is berekend, dat kan toch niet als het maar om een kanaal gaat op hetzelfde element?
Re: Nota wortelkanaalbehandeling
Die post 2 x kan inderdaad niet bij een 1 kanaals element, de rest is vanachter de pc niet te beoordelen.
De foto's zijn de eerste keer van het gehele gebit gemaakt (en ook desbetreffend element), ter aanvulling van het nieuwe dossier. De tweede keer foto's zijn gemaakt tijdens de wortelkanaalbehandeling om te controleren of alles goed zat (zoiets), dus dat kan wel kloppen dan.
Die andere code ga ik maandag even achteraan bellen, bedankt voor de reactie!
En je begrijpt het niet goed, even goed lezen, die 10 fotos waren niet alleen voor die endo, waarschijnlijk is een gebitstatus gemaakt, waar niets mis mee is wanneer het met de goede argumenten gebeurt is.
Ik zou je willen verzoeken in je reacties even gas terug te nemen, want die paar die je tot nu toe hebt gegeven zijn nogal vergaand in verhouding tot de beperkte info die er is.
Er is een oude uitspraak van de tarievenbegeleidingscommissie van 2002 maar die is door een nieuwe uitspraak in ik meen 2009 weer ingetrokken, mede op grond van nieuwe ontwikkelingen en technieken die die code in een dergelijke situatie zeer plausibel maken.
En als je mensen wilt helpen met problemen over declaraties moet je je en goed beseffen dat er geen uitspraak mogelijk is zonder wederhoor ( als we het over juridisch hebben, dat is een basisrecht in dit land), en dat je zelf moet zorgen wel over goede kennis van zaken te beschikken. Een onderbuik gevoel dat bepaalde codes ontoelaatbaar of onterecht gedeclareerd worden is ontoelaatbaar en niet ter zake doende bij dit soort issues.
Wat je opplussen noemt is veel vaker een probleem pas wanneer de verzekering dingen, en meestal specifieke codes, niet vergoedt, maar dat is wat anders dan dat het niet toegepast mag worden.
Af en toe heb ik ook wel eens het gevoel dat bepaalde codes wat minder mogen, aan de andere kant zit de huidige systematiek gewoon slecht in elkaar en zijn ondanks kleine aanpassingen per 1 januari bij herintreding van de lijst diverse codes en omschrijvingen bepaald niet in de pas met de technische mogelijkheden en algemeen toegepaste technieken.
En dan is de wettelijke regel heel simpel dat je de code en tarief neemt wat het beste de lading dekt, en een andere keus is er niet. Ook de NZA is van mening dat bepaalde behandelingen echt niet voor nop gedaan hoeven te worden alleen maar vanwege gemis aan goede code of tarief, mits je maar goed noteert waarom en hoe eea gedaan is.
Dus graag even gas terug op dit punt, tenzij je laat zien wat neutraler met eea om te kunnen gaan ipv gevoed te worden wellicht door eigen ervaringen.
En het aantal klachten hier is een dermate laag getal in verhouding tot alle behandelingen en declaraties en klachten die wel fatsoenlijk behandeld en afgehandeld worden dat dat geen leidraad kan en mag zijn een hele beroepsgroep over 1 kam te scheren.