Hallo,
hopelijk is er iemand die mij kan helpen. Het afgelopen jaar heb ik erg last van mijn kaken gekregen, hiervoor ben ik doorgestuurd naar een Orthodontist. Wat ik al wist is dat ik een overbeet heb, maar de ernstige last van mijn kaken komt hiervan. Ook schuren mijn ondertanden tegen mij gehemelte wat wel is last veroorzaakt.
Nu adviseren ze mij om een operatie te ondergaan. Hierbij hoort een beugel. De zorgverzekering waarbij ik zit, Interpolis doet heel moeilijk over de vergoeding van de beugel. Ik moet eerst foto's bij de orthofoniste maken a 400 euro, naar de kaakchirurg en daarna kunnen ze mij pas vertellen of ze dit vergoeden. Dus als t niet vergoed wordt kan ik de kosten van 400 euro zelf gaan betalen, wat voor mij veel geld is...
Hopelijk kan iemand mij helpen en vertellen wanneer dit vergoed hoort te worden en wat jullie ervaring is....
Groetjes
hopelijk is er iemand die mij kan helpen. Het afgelopen jaar heb ik erg last van mijn kaken gekregen, hiervoor ben ik doorgestuurd naar een Orthodontist. Wat ik al wist is dat ik een overbeet heb, maar de ernstige last van mijn kaken komt hiervan. Ook schuren mijn ondertanden tegen mij gehemelte wat wel is last veroorzaakt.
Nu adviseren ze mij om een operatie te ondergaan. Hierbij hoort een beugel. De zorgverzekering waarbij ik zit, Interpolis doet heel moeilijk over de vergoeding van de beugel. Ik moet eerst foto's bij de orthofoniste maken a 400 euro, naar de kaakchirurg en daarna kunnen ze mij pas vertellen of ze dit vergoeden. Dus als t niet vergoed wordt kan ik de kosten van 400 euro zelf gaan betalen, wat voor mij veel geld is...
Hopelijk kan iemand mij helpen en vertellen wanneer dit vergoed hoort te worden en wat jullie ervaring is....
Groetjes
Re: Vergoeding beugel. kaakoperatie.
Dus ja al het onderzoek zal allemaal gedaan moeten worden anders kan de orthodontist EN kaakchirurg (of gezamenlijke aanvraag of ieder voor zich, maar moet in gezamenlijk spreekuur van hen behandeld/besproken worden) de aanvraag niet indienen want al die gegevens heeft ook de verzekering gewoon nodig om een beslissing te nemen. Dit is ook geen eenvoudig klusje wat je even telefonisch met een adviserend tandarts rondmaakt (als die al aanspreekbaar is voor de ortho/kc..)
het is niet anders...
Dus: als de aanvraag niet compleet is in papierwerk dan wordt de aanvraag niet eens verwerkt. Er is sinds het nieuwe zorgstelsel alleen maar papierwinkel bij gekomen, en individuele afweging van noodzaak bestaat niet meer...
Eindconclusie: je verzekering beslist, alleen je verzekering kan je dus het antwoord geven. Bel ze!
Ik doe dit werk bij een verzekeraar en het is echt niet zo erg en ongenuanceerd als de orthodontist hier op het forum schrijft.
Veel succes met je aanvraag!
Als het behandelingsvoorstel goedgekeurd wordt dan krijg je ook die kosten vergoed, met terugwerkende kracht vergoed.
Al lang mooi dat verzekeringen dit soort behandelingen, in deze moeilijke tijd, vergoeden hoor.
tja, helaas merk ik en ik niet alleen als ik collegae erover hoor dat er nogal verschil zit tussen hoe verzekeraars hiermee omgaan. Dat op gelijke voet beoordeeld wordt is een utopie, zou zo moeten zijn maar is helaas niet zo.
Ik merk de laatste jaren steeds vaker dat mn de Achmea groep en de VGZ groep toch erg makkelijk zijn in afwijzingen waar elke grond ontbreekt, vaak ook zonder de echte argumentatie maar een standaardbrief (waar men in het verleden al voor op de vingers is getikt meen ik).
Recent zelfs een belachelijke situatie meegemaakt dat implantaten werden goedgekeurd maar de suprastructuur werd afgewezen (VGZ)....
Was na doorgraven gevolg van interne procedures..die overigens niet aangepast gingen worden naar ik begreep .Extra lastig maakt het dat je ondanks een telefonisch verzoek om de zaak even makkelijk en vlot recht te zetten de AT niet eens te spreken krijgt.... echt belachelijk, zelfs arrogant. Interne procedures zijn hier en daar echt niet werkbaar.
Gevolg is dat ik bij afwijzing van een legitieme aanvraag meestal besluit de patiënt in te sturen naar het CBT. Zij niet blij, patiënt niet blij want duurt langer en uiteindelijk is het voor de verzekeraar ook meestal duurder (want tegen uurtarief ipv upt) maar belang patiënt gaat voor. Als verzekeraar dat niet ziet, ik en CBT in ieder geval wel.
verzekering ZK.
Nu schrijft een (voormalig?) AT van Achmea regelmatig stukken in vakbladen onder meer over hoe bij aansprakelijkheid schade berekend wordt, waarbij altijd niet alleen de nu noodzakelijke kronen maar ook vervanging op termijn, en afhankelijk van leeftijd zelfs enkele keren vervanging in schadeberekening meegenomen wordt. Voor een vergoeding vanuit de regeling bijzondere tandheelkunde is dat eigenlijk niet anders, alleen is er geen persoon aansprakelijk als schuldige/veroorzaker maar gaat de ""aansprakelijkheid"" over op de verzekering, maar afhandeling is niet anders behalve dat er geen schadepost berekend wordt maar vervanging gedaan wanneer nodig, welke m.i. en ook volgens andere verzekeraars wel gewoon onder de regeling valt zeker wanneer vervanging niet aan de orde is door eigen verwaarlozing maar gewoon door ouderdom (oa recessies wat in dit geval helemaal logisch was).
Uiteraard vandaag bezwaar gemaakt. Mij komt weer voor dat de aanvraag niet beoordeeld is door een AT, maar door ""lager"" personeel. Dat eenmaal vergoeding vanuit de regeling is geweest betekent niet dat het daarmee klaar is...
Wel apart dat een AT op een andere stoel wanneer iemand anders de rekening moet betalen er blijkbaar een andere mening op na houdt dan wanneer hij zit op de stoel van een verzekeraar (lees degene die moet betalen).
Lijkt mij meten met twee maten....Ik hoop dat er wel door een AT naar het bezwaar gekeken gaat worden is ook gericht aan AT maar dat was vanwege de strekking ervan de aanvraag zelf ook omdat ik hier al een beetje bang voor was) Ik hoop dat ZK de eenduidigheid daadwerkelijk toepast die volgens Grappa er zou moeten zijn tussen verzekeraars.
Naast dat er voor de gevolgen van vertraging , want er gaat best tijd overheen, geen oplossing geboden wordt. Laatste heftige aanvaring met VGZ heeft voor pat erg vervelende gevolgen gehad, een excuus toen bleek welk formaat bok geschoten was kon er richting pat niet eens van af....Het gaat niet alleen om wat er gebeurt maar ook hoe het opgelost wordt als het fout gaat. In mijn huidig lopende geval heeft ZK trouwens in de afwijzing zelf gesteld dat de vergoeding destijds gegeven is onder de regeling bijzondere thk, niet onder jeugdzorg. Dat kan niet ineens veranderen lijkt mij omdat het handiger uitkomt voor de afwijzing. Is net zoiets als vervanging van een gemachtigde splint wegens forse slijtage afwijzen met het argument dat die al een keer gemaakt is en dat het dus klaar is.....dan moet je als tandarts toch echt de nascholing in want dan is de kennis over gnathologie en CMD toch wel aan een update toe. Is uit de praktijk, pat verzekerd bij de Amersfoortse (Achmea tak). eenduidigheid in beleid? is er niet. En dat moet niet door de patiënt opgelost door bezwaren en gang naar SKGZ maar door de verzekeraar waar het niet goed werkt.