Probleem met kies...

Author:
Alexandra11
Posted:
di, 12/31/2013 - 06:55
Hai! :)

Ik heb sinds kort een probleem met een kies...

Ongeveer 5 dagen geleden at ik een hard snoepje, bijtte erop, en toen deed een kies pijn. Niet erg veel pijn hoor, niet dat ik direct naar de tandarts wil, maar het zeurt alleen een beetje. Hele doffe sensatie... ik voel het constant, maar vooral 's avonds... na het tandenpoetsen is de pijn wel weg, ook als ik mijn mond spoel is het even weg... Soms merk ik er niks van, en dan voel ik het weer. Dan doe ik er een dotje tandpasta op en dan gaat de pijn weer weg. Ik gebruik ProGlasur!

Weet iemand wat dit kan zijn? de kies is gevuld in mijn kinderjaren met amalgaam, ik denk toen ik 12 was. Ik ben nu 37. Ik heb zelf het idee dat de kies is beschadig door het snoepje en dat er misschien een klein stukje af is? ik hoop niet dat er een fractuur is... ? Heb namelijk niet veel geld, en een kroon kan ik zeker niet betalen.

De kies is nu gevoelig bij kou, warmte en aanraken. (met vinger... aanraken met tong, merk ik niets)

Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Oja, ik eet / drink al meer dan 6 jaar geen suiker meer! en ik drink altijd sap, fris met een rietje en ik flos elke dag! wel af en toe een snoepje, zoals vorige week.
Alexandra11

Ai...

is het een vlak, of twee vlak? twee denk ik? kauwvlak en dan de zijkant zeker? :)

ik probeer even in te schatten hoeveel geld ik zal kwijt zijn. M'n budget is namelijk nu slechts 100 eurootjes. Laatst mijn baan verloren.... :( Ik kan me ook nog aanvullend gaan verzekeren, maar weet niet of dit zinvol is...

En is dat pijnlijk, een vervanging?

als kind heb ik het uit gegilt op de tandarts stoel, zelfs met 3 verdovingen bleef ik alles voelen (wat onmogelijk werd geacht door de tandarts toen). Nou, ik zat met tranen en met verkrampte handjes in die stoel... vergeet het nooit meer...Angst heb ik niet... het is alleen de anticipatie naar pijn....

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s), stel het zeer op prijs!
do, 01/02/2014 - 10:54 Permalink
vV

qua vulling is het een 2 vlaks minimaal en ook d e1 vlaks aan wangzijde is niet goed. Als je weefselbesparend bezig bent zijn het eigenlijk 2 vullingen in 1 kies, 1 2 vlaks en 1 1 vlaks, die 2 vlaks kan afhankelijk van beeld foto ook nog een 3 vlaks worden.
do, 01/02/2014 - 16:40 Permalink
Alexandra11

Wat ik ook nog zie: poetstrauma, teruggetrokken tandvlees, aanslag en misschien erosie.

Dank u wel. Ik zal het eens goed laten nakijken en laten behandelen. Ben veel te laks geweest met controles.

Nu vraag ik me ook af, is het verstandig om tevens naar een aparte mondhygienist te gaan? of volstaat een tandarts bezoek wel?

Ik wil namelijk mijn gebit voortaan beter gaan/laten verzorgen...
vr, 01/03/2014 - 10:03 Permalink
Lieneke

Naar mijn mening is het altijd verstandig om een mondhygienist eens te laten kijken. Ik merk dat ik vaak tandartsen aanvul met wat ik zie. Een mondhygienist kijkt vaak anders naar de mond. Er zijn ook tandartsen die dezelfde blik hebben als een mondhygienist. Maar helaas moet ik je zeggen dat het een zeldzaamheid is. Ik doe heel graag de controle met de tandarts samen; je vult elkaars kennis aan en zo kan je van elkaar leren en kom je gezamenlijk tot het beste behandelplan.
vr, 01/03/2014 - 10:36 Permalink